SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er lør 20. apr 2024 09:42

Mit MAME/jukebox arcade project {under opgradring}....

Om diverse projekter. Bygning af en MAME maskine, bygning af en supergun, service/rengøring af en flipper eller lignende. Lad de andre brugere følge dine projekter - måske får de selv lyst til at gå i gang...
  • Forfatter
  • besked

spacefractal

  • Indlæg: 188
  • Tilmeldt: fre 14. apr 2006 16:59
  • Geografisk sted: Bagsværd
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Mit MAME/jukebox arcade project {under opgradring}....

Indlægfre 14. apr 2006 17:29

Ja, selvom at jeg har været herinde i nogle måneder, har jeg først nu oprettet min bruger.

Dette projekt blev startet omkring halv-andet - 2 år siden, som blev færdigt halvt år efter, det blev købt (kan ikke præcist huske hvornår det var):


Billede

Extra tilføjet Hardware:
- 49 way joystick til den player 1.
- KeyWiz49 encoder (GrooveGameGear.com)
- ArcadeVGA 9200 grafikkort (Ultimarc.com).

Den anden joystick vil nok skiftet ud på en tidspunkt (nok en kompinereret 4/8way joystick fra ultimarc). Den er ikke altid præcist, og det er lidt træls.

Der sad 4 metal knapper til hvert spiller, da jeg købte maskinen af Koluda i sin tid, men skiftede senere til plastic knapper (og tilføjede 2 til hver spiller), da farven på metalknappene faldt af.

Den lille knap til pl2 (den hvide) er kun lavet sådan, fordi der ikke var plads til en almindeligt knap under panelet. øv, men kunne ikke gøre andet..

Knappene foran er adminstrations knapper (credits, start ovs).


Noget Software (ikke alt er listet):
- Windows XP
- Mamewah som frontend med eget skin.

Emulators:
- MAME .73
- Atari 2600 (spiller meget Atari 2600 spil for tiden)
- Daphne

Jukebox:
- Arcade Music Box (mit eget hjemme brygget jukebox software).

Diverse PC spil (med flere):
- Crazy Taxi 3 (EDIT: ikke etteren)
- Virtual Tennis
- Futurepinball

Arcade Music Box blev skrevet som udgangt punkt fra Mamewah frontend og føles som sådan. Denne projekt blev startet, efter jeg købte kabinetet, og udvikler sådan da stadig. Denne bruges selvføgeligt, når jeg hører musik. Denne software findes på www.arcademusicbox.com

MVH
Space Fractal, Alan, lidt udenfor københavn.

[EDIT]
Det gamle røj pga fejl i det gamle forum. så her er et nyt.
[/EDIT]
Senest rettet af spacefractal tors 11. dec 2008 18:26, rettet i alt 5 gange.

Mick

  • Indlæg: 195
  • Tilmeldt: ons 19. apr 2006 14:07
  • Geografisk sted: Silkeborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægsøn 23. apr 2006 17:48

Cool nok med andre spil end dem fra MAME i maskinen, men hvad kunne ellers være cool at have i ?

Mine ideér/tanker:

Jets'n'Guns
Atomic Bomberman
ePSXe - Tekken Serien


Nogle andre ?

spacefractal

  • Indlæg: 188
  • Tilmeldt: fre 14. apr 2006 16:59
  • Geografisk sted: Bagsværd
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægsøn 23. apr 2006 20:45

Ja, der er andre muligheder ind netop MAME, f.eks. Zinc (PSX hardware baseret) og Dalpha (Laserdisk baseret spil) emulators for at nævne nogle. Derfor er multi emulator frontend rigtigt godt at have.

Lige pt er det rent faktisk Atari 2600 spil, jeg spiller mest af for tiden. De er ret grimme, men mange af dem er stadig ret underholdene.

Der er også en del gode PC spil, der fint kan spilles på en kabinet. F.eks. Crasy Taxi, Virtual Tennis og andre Sega konvetereret spil (de føles ikke engang som pc spil, men perfekt i denne sammenhæng).

Jeg har ikke lyspistol, så dem har jeg valgt fra. Kan alligevel ikke spille på den skærm, pga vinkel på den.

En helt anden mulighed er at høre musik (når man ikke bruger/spiller på den), her bruger jeg som sagt mit eget hjemmelavet jukebox program som sagt (som er skrevet med mamewah frontend som baggrund, som du også kan se på billledet).....

Mick

  • Indlæg: 195
  • Tilmeldt: ons 19. apr 2006 14:07
  • Geografisk sted: Silkeborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægsøn 23. apr 2006 20:48

Hvilke er dine Yndlings Atari spil ?

Og hvad er dine yndlings spil generalt ?

spacefractal

  • Indlæg: 188
  • Tilmeldt: fre 14. apr 2006 16:59
  • Geografisk sted: Bagsværd
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægsøn 23. apr 2006 22:11

En af favoritterne til Atari 2600 må være H.E.R.O. fra Activition (et spil jeg havde originalen dengang). Det spil har stadig en stor genspilling værdi, og havde engang overvejet at lave en remark (Amos på Amigaen), men det blev desværre ikke til noget. Der er dog lavet en PC remark ved navn "Cave Rescue", som jeg dog kun prøvede demoen (det er endeligt glimrende lavet).

Når vi snakker om remarks, har jeg selv lavet 3 af: Circus (C64), Cheeky Mouse (Arcade, en meget unik konvertering, da det vist kun er mig, der har konvetereret/remarked det) og Space Taxi (Amiga, som jeg har taget udgangspunkt fra). De findes alle på www.playitgame.org, og er alle skrevet i Java.

På C64 må en anden favorit har været Boulderdash. Tudegrim (jeg tror at jeg aldrig tænkte på det dengang) grafik, men undeholdende og genialt gameplay.

Iøvrigt, hvis du/i kender www.spilzonen.dk, så har det været på deres forum, en masser af herlige screenshots fra gamle spil fra dirverse maskiner og konsoller, via en "gætte konkurrence".

Din/Jeres?

Mick

  • Indlæg: 195
  • Tilmeldt: ons 19. apr 2006 14:07
  • Geografisk sted: Silkeborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægsøn 23. apr 2006 22:31

Har nok en kærlighed til Golden Tee Golf. Men ellers er det Super Sidekicks(fodboldspil) som jeg faktisk arrangerede konkurrence i til et computer LAN i foråret 2005 billeder her, som jeg faktisk også vandt. Sad but true.

spacefractal

  • Indlæg: 188
  • Tilmeldt: fre 14. apr 2006 16:59
  • Geografisk sted: Bagsværd
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægsøn 23. apr 2006 23:34

har aldrig prøvet Golden Tee Golf, men jeg ved at dette skal spilles med en trackball (ikke en mus, men trackball) for optimal arcade fornemmelse.

Ihverfald så elskede jeg Leaderboard til C64, da jeg havde originalen (jeg mener helt bestemt at jeg havde en af leaderboard spil som oringinalt?). Har også gået til golf engang.

Har prøvet Super Sidekicks på en færge til Norge (fik brugt nogle femmere der). Faktisk en glimrende omkring arcade fodbold, men kan nok ikke måle med spil som Kickoff eller Sensicble Soccer, men det er da også helt ligegyldigt.....

Skulle du ikke beholder dit X-Arcade, hvis du skulle argengerer noget lingnende? Den er jo lidt mere transport venlig?

Mick

  • Indlæg: 195
  • Tilmeldt: ons 19. apr 2006 14:07
  • Geografisk sted: Silkeborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægfre 28. apr 2006 17:29

Jo, der er heller ingen der gider købe den for tiden. Ihvertfald ik lige til prisen :) Men skulle måske prøve at få lavet et mindre board med trackball og et par knapper til at spille Golden Tee på :)

Forresten har jeg nu fået fat i Crazy Taxi 3, men ved opløsning på 640x480 og 800x600 kører det noget slow i graffiken og i de andre opløsninger kører det alt for stærkt !! Er der en Fix til det ? Tænker det er noget XP bug. Men ved ik da det jo ikke er SÅ gammelt spillet.

Spiller på Pentium4 2.0 Centrino og Ati x600 bærbar med XP installeret. Har prøvet at bruge 98 kompitable...

spacefractal

  • Indlæg: 188
  • Tilmeldt: fre 14. apr 2006 16:59
  • Geografisk sted: Bagsværd
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægfre 28. apr 2006 22:06

X-Arcade har også en trackball board, der skulle være designet til netop det golf spil.

Crazy Taxi 3 er kun omkring en eller 2 år gammelt (eller der omkring), så det bruger DirectX 9. Dette gør spillet selvføgeligt ret grafisk tungt.

Jeg prøvede med ArcadeVGA 7200, og der kørte det meget langsomt, mens det går an i en udmærket framerate på ArcadeVGA Ati 9200 (bruger 640x480 og muligvis nok en del effekter fra).

Det lyder ihvert fald underligt at det lige frem kører for stært hos dig. Så mit bud kan kun være at updaterer DirectX og grafikort driveren (eller slå frameliter til, hvis sådan en findes altså).

Jeg kan ellers ikke hjælpe så meget på det punkt, end at prøve sig self. Jeg har ellers ikke selv haft det problem her.

Mick

  • Indlæg: 195
  • Tilmeldt: ons 19. apr 2006 14:07
  • Geografisk sted: Silkeborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægfre 8. sep 2006 17:49

Hvilken Version har du af Virtual Tennis ? For i den jeg har, kan man ikke spille 2-player med ét keyboard. Man SKAL have et joystick eller andet til...kan det virkelig passe ?

spacefractal

  • Indlæg: 188
  • Tilmeldt: fre 14. apr 2006 16:59
  • Geografisk sted: Bagsværd
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlæglør 16. sep 2006 00:47

undskyld det meget sene svar: Har være umærksomhed på tråden.

Jeg har brugt og lavet et AutoHotKey script til at simulér PL2 knapperne på keyboard (lidt a stil med joy2key og lignende programmer), og det måde snyde spillet til at tro at der både et tastatur og joystick....

spacefractal

  • Indlæg: 188
  • Tilmeldt: fre 14. apr 2006 16:59
  • Geografisk sted: Bagsværd
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 11. dec 2008 18:25

{update projekt på denne maskine}

Jeg har i en måned forsøgt at sælge maskinen uden held, fordi jeg ville have noget mindre maskine, rettere sagt have en desktop arcade controller istedetfor, men det blev ikke til noget.

Nu skifter jeg så til plan b, som er følge.

- salg af skærm, Jpac og grafikkort som løstdel til højest bydende (som jeg endnu ikke have annocereret), og istedet bruge en LCD skærm samt en almindeligt grafikkort, som jeg har en tilovers jeg kan bruge (Geforce 7300).

- I næste år vil jeg lave den mere konsol præget, da det viser at jeg spiller lidt mere konsol emulator spil mere end mame fortiden, men ommendg controlpanel bliver designet om til være mere en klassisk street fighther/Neogeo som man ser på flere mame maskiner, som også er godt til konsol brug. deruder vil jeg se om en trackball og/eller spinner er en mulighed, da jeg savner sådan et meget.

- Jeg vil selvføgeligt bruge MultiFE som frontend (pt lige nu kun Mame og Mala), da dette er mit eget frontend, som snart vil understøtte mange emulators og snart vil blive udgivet.

- Opgradering af PC delen, hvor jeg har en bundkort der er hurtigere jeg kan bruge istedet, samt den har mere ram. den der sidder i, vil så nok være som en anden lille alternativt PC, og behøver dermed ikk blive solgt.

Der kommer fotoes i nær fremtid når det sker.

spacefractal

  • Indlæg: 188
  • Tilmeldt: fre 14. apr 2006 16:59
  • Geografisk sted: Bagsværd
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Mit MAME/jukebox arcade project {under opgradring}....

Indlægtors 8. jan 2009 16:29

Nu fik jeg flytte min 20" (4x3) skrivebord skærm jeg havde over til maskinen. den 22" (16x) jeg købe var ikke højt nok, men den anden passede fint ind (hvilket jeg godt vidste, hvis 22" ikke passede).

Det blevet installeret Vista Basic og 4gb ram på den.

Jeg mangler dog stadig lidt software config og få alle emulators configureret (input) korrekt. Det gælder også U360 programmering.

Så det er mest software config der mangler og stadig få loddet de 2 pinball knappet (samt andre knapper). PT har jeg dog valgt kun at bruge de 4 neogeo knapper til MAME spil.

Control panelet selv vil nok først opgraderet til foreår nu, men fast besluttet at jeg ikke sælger længere maskinen (dog er skærmen som sagt solgt).

spacefractal

  • Indlæg: 188
  • Tilmeldt: fre 14. apr 2006 16:59
  • Geografisk sted: Bagsværd
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Mit MAME/jukebox arcade project {under opgradring}....

Indlægfre 5. jun 2009 23:13

Er pt igang med at skifte kontrol panelet med Cabels panel pakke.

Det har jeg gjort for at nogle ting på det nuværende panel begyndt at blive kikset. F.eks. den lille knap ved pl2 layout pga plads problem. Jeg har med andre ord fortrydt de ekstra boringer og besluttet at starte forfra og ikke have det kikset tilføjelse.

I den nye har jeg valgt at gå tilbage til 3/4 knap NeoGeo layout med mulighed for en spinner for Pl1 (ingen plan for spinner pl2). Men ikke sikkert dog det bliver til noget.

Da det er 2 forskellige joystick er de simpelt fordi der ikke er behov for 2 ultimarc 360 joysticks, og istedet er Pl2 bare valgt en Easy Mount joystick fra samme firma. den er iøvrigt god Q-Bert joystick.

Alle de små er alle admin knapper istedet for de store foran. især Atari 2600 har behov for dem, men også mame og andre. de er forsøgt mere skjult, da admin ikke er ingame fireknapper og derfor er de bag joysticket.

Derfor ingen store PL1 Start og PL2 Start ETC foran, som det var før. Der er ikke planet at tilføje knapper der på nogen måder. Så bliver det bare for meget igen.

Den i midten er iøvrigt tiltænkt at gå ud a MAME og gå i pause mode. I MultiFe (hjemmelavet frontend) kan man holde den nede i nogle sekunder før det lukker det kørende program ned. Hvis man bare trykker på det, holde det i pause istedet. Men ej testet om det virker i nyere MAME. Ellers vil jeg se på det problem (vil sikkert tvinde det til lukke eller dræbe den bagefter).

Her er billede fra den forløbne resultat:

Billede

Jeg kan dog ikke gøre helt færdigt, da dem som har metal stander boremaskine er på flere ugers ferie i USA. Så jeg må bare lave alt andet færdigt istedet for.
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Mit MAME/jukebox arcade project {under opgradring}....

Indlæglør 6. jun 2009 12:35

Det ser godt ud og det er spændende at læse om. :)

Har du overvejet at føre et eller to USB stik ud på kabinettet? Her tænker jeg på til gamepad's, enten USB baserede PC gamepad's, Xbox 360 pad's eller via en adapter, så man kan tilslutte de originale joypads. (Eksempel: 2-in-1 Nintendo 64 og PlayStation 2 adapter)

Jeg har også selv gået med tanken om at omdanne et billigt USB joypad jeg har liggende, til to DB9 adaptere, så man kan tilslutte de originale Commodore og Atari joystick, samt de gamle Sega controllere og bruge den enten i et nyt projekt, eller på det, efterhånden, gamle arkadekabinet.
Næste

Tilbage til Projekter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster