SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er lør 27. apr 2024 19:18

Hjemmebiograf

Om andre maskiner eller om helt andre emner
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4395
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Hjemmebiograf

Indlægtirs 15. apr 2014 21:27

Nogen der har bygget egen hjemmebiograf, eller har planer om det i fremtiden.

Har efter flytning selv fået pladsen til det, så har kraftigt overvejet det.

Men hvor meget bruger man den fremover, kan forstille mig at man i starten får brugt den ret tit, men når nyheden først er gået af det, får man den så brugt, eller er den kun enkelte gange når de rigtigt film kommer, man anvende den alligevel...?

crow

  • Indlæg: 13
  • Tilmeldt: fre 11. okt 2013 21:58
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hjemmebiograf

Indlægons 16. apr 2014 06:34

Hej Koluda,

Glimrende spørgsmål.

Er selv i fuld gang med at klargøre en kælderbiograf (6,22meter i længden, 3,63 i bredden) som indebærer indfræsning af strøm/av kabler mv., oppudsning af vægge med uplight osv.

Har tidligere haft en hjemmebiograf af mindre dimensioner og min erfaring var at den bestemt ikke blev brugt til hverdag. Personligt syntes jeg at det er mere behagligt at se hverdagsfjernsyn på en alm. fladskærm i ens stue. Når det så er sagt, så har jeg den holdning at film og spil med effekter skal nydes i en hjemmebiograf, hvis muligt - og gerne på 100" + med minimum 5.1 lyd. De muligheder har jeg ikke i min stue (manglende W.A.F.).

Mit bud er at jeg kommer til at bruge den et par gange om måneden og ofte sammen med konen og venner. Derudover har jeg børn som formentlig også kommer til at bruge den en del.

Skal dog siges at jeg ikke har tænkt mig at opsætte biografstole i rækker, men nærmere sofaer som man kan sidde/ligge behagligt i. Derudover bliver der opsat en minibar som man jo passende kan bruge når vennerne er på besøg :) Så rummet kan også bruges til andet end biograf.

Mvh Allan
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4395
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hjemmebiograf

Indlægons 16. apr 2014 16:28

Super, husk billeder af projektet og smid det i en tråd herinde....:)

Til hverdag ville vi nok heller ikke anvende den, ville nok blive et par gange om måneden for vores vedkommende også, ungerne måske lidt mere.

Men nogle af de større film, ville man klart have glæde af at se på +100" og med god 5.1 - 7-1 lyd, så er også helt klart en af grundene til det, vi har ikke mulighed for at lave en fornuft løsning på lyd her i huset, og 55" er okay til hverdag, men når der skal ses gode film, så vil man jo gerne have den fulde oplevelse.

eumpd

  • Indlæg: 238
  • Tilmeldt: ons 8. feb 2012 23:02
  • Geografisk sted: Udkants København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hjemmebiograf

Indlægons 16. apr 2014 17:45

Jeg har også bygget egen biograf (mit nuværende setup er 5-6 år gammelt), som jeg er super glad for. Med dette skal det siges at det for mig har været jagten efter maskinen (9" crt projektor som jeg fik efter 10 års jagt) og desuden at indsamle viden om fysikken bag billedrør/elektronik der har været det mest spændene. Der er ingen tvivl om at billedet stadig er fantastisk og jeg bliver stadig glad når jeg ser den "analoge" billedkvalitet. Problemet er bare at jeg sjældent bruger biografen.

Dette skyldes at jeg i grunden ikke er specielt interesseret i film, samt at det er "lettere" bare at tænde fladskærmen eller computeren og se noget der. Det jeg primært ser i biografen idag er serier med en kammerat.

Men jeg vil dog alligevel sige at hvis du har pladsen og pengene, så kan jeg kun anbefale at få en hjemmebiograf. Hvis du ser 2-3 film om ugen så bliver du glad for en biograf. Jeg tror dog ikke du vil opleve en længervarende lykke ved at smide en pc eller konsol på, da det groft sagt kun er sjov i 5 minutter.

Og som Crow også siger, så er det mest komfortabelt med sofaer, så du bør klart overveje om biografstole ikke bliver irriterende i det lange løb. Desuden vil jeg også anbefale at gøre rummet så "stue" agtigt som muligt, så rummet ikke udelukkende kan benyttes som biograf.

Ha' det godt og held og lykke med projektet. :D

Mvh

Henrik
Brugeravatar

zaifer

  • Indlæg: 86
  • Tilmeldt: lør 21. mar 2009 16:52
  • Geografisk sted: Frederiksværk
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hjemmebiograf

Indlægfre 18. apr 2014 15:25

Hej Rene

Det lyder som et super ide ed en hjemme bio. Hvor meget plads har du? Hvad har du tænkt dig at bruge af penge på det?

Hvis du har lyst, har jeg er bio du kan komme at se og høre? Den er på ca. 45 kvadratmeter og i en kælder kun bygget til
Formålet.

Hilsen Thomas
Thomas fra DOPs pinball aftener.
Mine pins. MB - AFM - MM - Tron - W?D - JY - CV - ACDC LTBR #104 - Xmen Volverine LE #125 Alien LE #364 - TNA - Game of Thrones Premium - Stranger things Premium - Ghostbusters Premium
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4395
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hjemmebiograf

Indlægfre 18. apr 2014 15:47

Plads har jeg rigeligt af efter vi er flyttet, huset rummet 253m2 og dertil er der 275m2 værksted/garage bygning ved siden af huset, hvor jeg har tænkt mig at lave den.

Værkstedsbygningen giver mulighed for biograf størrelse på bredde/længde op til 10m, og med 270cm til loftet rigeligt mulighed for akustisk regulering, dertil er der kun enkelt højtsiddende vinduer på bagsiden med nabo, som er medtaget 1 lag glas fastkarm, som alligevel står for udskiftning, så bliver i stedet for blændet af, så en totalt mørklagt rum opnåes.

Af hensyn til penge, så bliver det nok ikke reference det hele, men ved også jeg ikke nøjes med discount, så nogen penge vil der blive smidt i projektet.

Det kunne da være fedt lige at se/høre din hjemmebio, og snakke lidt om dine erfaringer med hjemmebio, vi har faktisk selv en 100m2 stor kælder også her, hvor jeg kunne anvende et rum på nogenlunde samme størrelse som dit til hjemmebio, men akustikken er jo ikke den bedste i sådan en kælder, også når den er væk fra huset, så holder man jo ikke ungerne vågne om aftenen, hvis man lige får lyst til at se en film efter ungerne er lagt i seng, med lidt punch i lyden også...;)
Brugeravatar

zaifer

  • Indlæg: 86
  • Tilmeldt: lør 21. mar 2009 16:52
  • Geografisk sted: Frederiksværk
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hjemmebiograf

Indlægfre 18. apr 2014 16:57

Ja plads er jo ikke det du mangler ! Min bio er der også 2,70m til loftet og det er super dejligt at man ikke føler at loftet kommer ned i hovedet på en, jeg har 7 pladser 4 bag og 3 foran med 4m til lærret på 120". Men eg syntes at du skulle komme
Og besøge mig en dag, så kan du høre at en kælder kan der blive super lyd i:). Min meget gode ven Ole har også en super bio som vi også kan se og høre ved samme lejlighed.

Hilsen Thomas
Mine pins. MB - AFM - MM - Tron - W?D - JY - CV - ACDC LTBR #104 - Xmen Volverine LE #125 Alien LE #364 - TNA - Game of Thrones Premium - Stranger things Premium - Ghostbusters Premium
Brugeravatar

indigocc

  • Indlæg: 222
  • Tilmeldt: ons 30. jul 2008 15:10
  • Geografisk sted: Stenløse
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hjemmebiograf

Indlægfre 18. apr 2014 17:42

Hvis man skal inspireres kan jeg klart anbefale at tale med Thomas og Ole. :-)

/Finn
Flippere: STTNG, TZ, MB, T2, RFM, SM, TRON, BOP, LOTR, TAF, SS, B2K, CV
Har haft: HS2, TOTAN, WCS94, JP, DESW
På ønskelisten: TSPP, FG, F14, PM, TOM
Arcade: Taito Egret II, Compugame kabinet, xxxx-in-1, MAME, Daphne, iCade
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4395
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hjemmebiograf

Indlægfre 18. apr 2014 18:33

Super Thomas, det vil jeg helt klart gerne, og ville da være super lige at se et mere ved samme lejlighed.

Du har så også lige ca. ½ meter mere til loftet end undertegnet i kælderen her.. men ved godt med lidt arbejde kan kælderen selvfølgelig også dæmpes så akustikken bliver i orden, dette er dog bare nemmere når man bygge "nyt" rum til det, det + muligheden for at "uforstyret" kunne smutte ud i hjemmebioen var jo og oplagt mulighed for at rykke det uden for huset, så kan kælderen i stedet for anvendes som Gameroom...;)
Brugeravatar

zaifer

  • Indlæg: 86
  • Tilmeldt: lør 21. mar 2009 16:52
  • Geografisk sted: Frederiksværk
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hjemmebiograf

Indlægfre 18. apr 2014 20:13

Ja bygge helt nyt er helt fint. Jamen find en dag du har lyst og ar tid, å ser vi på det.
Vi kan også lige ringes ved. Mit nr. er 40824242

Thomas
Mine pins. MB - AFM - MM - Tron - W?D - JY - CV - ACDC LTBR #104 - Xmen Volverine LE #125 Alien LE #364 - TNA - Game of Thrones Premium - Stranger things Premium - Ghostbusters Premium
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4395
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hjemmebiograf

Indlægfre 18. apr 2014 20:26

Super, så giver jeg dig lige et kald, når jeg enten er i nærheden alligevel, eller kan se jeg har tid til det, så må vi se om det passer ind med dig også...:)
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4395
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hjemmebiograf

Indlægfre 18. apr 2014 22:17

Blev lige henvist til en hjemmeside der designer hjemmebioer, og der er godt nok mange flotte referencer imellem.
http://erskine-group.com/

Der var lige et design der faldt i undertegnets smag med det samme, super flot og stilrent design, som faktisk jo er ret simpelt, men utroligt dragene mod skærmen....:)

Billede
Billede
Billede

Tilbage til Diverse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 34 gæster