SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er fre 26. apr 2024 22:41

AKN Grøn Tuborg - DAE 220-44 fejl

Om enarmede, reparation, vedligeholdelse osv.
  • Forfatter
  • besked

Pharma

  • Indlæg: 54
  • Tilmeldt: fre 3. aug 2007 11:30
  • Geografisk sted: Odense
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

AKN Grøn Tuborg - DAE 220-44 fejl

Indlægtors 6. maj 2010 15:38

Hejsa

Vi taler en AKN bygget Grøn Tuborg Jackpot maskine med et DAE 220-44 print. Maskinen skal alene udbetale 1 (grøn) polet ved 3 flasker på tromlen.

Jeg vurderer, at der er tale om defekte PRoms eller ramblokke, men forummets eksperter er meget velkomne til at melde ind på fejlbeskrivelsen nederst og komme med en anden konklusion. Det undrer mig, at servicemenuen virker, hvis det er her fejlen skal findes. Men måske det er meget normalt?

Jeg synes ikke at kunne finde mulige erstatninger til ramblokkene af typen MM74C910N, men hvis I har ny info herom, er det selvfølgelig meget velkomment. Den oprindelige type er fundet i England, men det ville være lettere med et ”dansk” alternativt.
PRoms er jeg helt blank på, kan de ”brændes” som EProms, eller er jeg doomed?

Hvorfor skal jeg bare rode mig ud i fejlsøgning på sådan noget gammel skidt... :roll:

MVH Ole

Fejlsøgningsbeskrivelse:
Maskinen tænder og + 5V, +30V-L og +30V-S dioder lyser på strømforsyningen.

Indkast mønt lyser, men det er muligt at trække i armen (håndtagsspolen er aktiv). Trækkes i armen aktiveres stopspoler korrekt, og håndtagsspolen bliver atter aktiv til fornyet træk (til trods for at møntswitchen ikke aktiveres). Hold switche og hold spoler fungerer korrekt. Hold hjul switchen fungerer også, men der udbetales ikke ved gevinst. Switche/kontakter på tromler er rengjorte og justerede.

Aktiveres servicemenuen observeres følgende:
Test 1: Indkast mønt slukkes
Test 2: Inaktiv
Test 3 (lampe+holdspoler): Aktiveres korrekt (inkl. lys i møntenhed)
Test 4: Kan ikke anvendes, idet maskinen ikke har display
Test 5: Håndtagsspole aktiveres, intet display til tromleaflæsning
Test 6: Intet display til gevinstaflæsning
Test 7: Hopper kan aktiveres korrekt.
Test 8: Efter nulstilling aktiveres stopspoler ikke længere
Test 9 + 10: Intet display til tælleraflæsning

Efter nulstilling skal ram modul 2 fjernes og isættes på ny, før maskinen vil aktivere stopspoler. Det er ikke altid, at det hjælper, men ofte vil de ellers blive aktivet på ny efter et døgns tids stilstand med strømmen afbrudt?

Ved opstart, efter ram modulet har været fjernet, aktiverer maskinen typisk hopperen til 1 mønt er udbetalt. Herefter som beskrevet i ovenstående. Rammodulerne er forsøgt byttet rundt uden ændring.
Møntswitch fungerer og frasorterer 1 mønt til kassen, efterfølgende mønter kommer retur i lågen. Er møntenhed ikke installeret (tilsluttet) frakobler maskinen efter få sekunder + 30 V-L. Dette kan reetableres ved aktivering af hold switch 3. Tiltswich fungerer – dette er set ved aktivering af møntswitch i ~ 10 sekunder, maskinen lukker ned og kan reaktiveres med tiltswitch. Møntenheden er af typen: Suzo Coin Comparitor model 16B.

CPU er udskiftet med samme type (stand ukendt) med uændret resultat.

Proms x 2 er udskiftet med samme type (stand ukendt) med uændret resultat.

Jeg har ikke kunnet teste startprintet til venstre for tromlerne (magnetiske).

LD1 og LD2 er fornyet med ULN2003AN med succes. Printet bærer ikke præg af at være syreskadet og batteriet ser OK ud.
Vedhæftede filer
1.JPG
2.JPG

Pharma

  • Indlæg: 54
  • Tilmeldt: fre 3. aug 2007 11:30
  • Geografisk sted: Odense
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: AKN Grøn Tuborg - DAE 220-44 fejl

Indlægtirs 25. maj 2010 19:32

Nå... den var der ikke mange bud på.

Efter lån af dele fra en lignende maskine fandt jeg blandt andet fejl på:
- ram kredse
- 4512 CMOS kredse
- start/stop relæet (søger nu komponenter hertil i "køb")
- møntindkastet
- batteriet på printet
- dårlig forbindelse på stik på tromler
...
og sikker mere, som jeg ikke lige kan komme i tanke om.
Så PAS PÅ med at købe defekte maskiner fra denne tid - komponenterne er svære at skaffe, og der kan være maaange fejl på de gamle mishandlede maskiner. Hvis du derimod som jeg nyder lidt udfordring - er det en anden sag 8)

Endnu en maskine reddet fra skrotten!

MVH Ole

TurboThyge

  • Indlæg: 53
  • Tilmeldt: tors 9. feb 2012 12:44
  • Geografisk sted: Hinnerup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: AKN Grøn Tuborg - DAE 220-44 fejl

Indlægsøn 12. feb 2012 19:59

Den sidste DAE med arm hører for mig til den sidste generation af de ”rigtige” enarmede. Jeg har haft mindst 10 forskellige af denne type, og er blevet mere og mere fortrolig med både mekanik og elektronik.

Jeg er som nyt medlem overrasket over hvor lidt aktivitet, der er her på rep. forummet, så det har jeg besluttet mig for at bidrage med mine erfaringer omkring DAE 220-44 printet. Jeg har valgt at lægge det her i Pharmas indlæg, i håb om at skabe en ”fast tråd” til det pågældende print.

Her er et par tip:

Tit er printet dødt p.g.a. batterisyre, der er drevet hele vejen ned over venstre side. Her er det lykkedes mig at få liv i de fleste igen, ved at rense dem.
Det jeg gjorde var at hælde 30% saltsyre (Husk handsker og briller) over det angrebne område. Lade det virke i 10-20 sek. og skylle det grundigt under vandhanen. Mens saltsyren arbejder, udvikles der nogle kraftige dampe, så udluftning er en god ide. (Og pas på det går stærkt, pludselig kan printbanerne være helt væk)
Er der områder, der stadig ser angrebet ud, kan man give det engang mere, og evt. kradse i det med en skruetrækker inden, eller skure det med en gammel tandbørste imens.
For at neutralisere syren, har jeg skuret det behandlede område med ufortyndet penselrens el. grundrengøring, som det også hedder. Og igen skyllet grundigt efter med vand. Derved opnås et næsten PH neutralt print. Efter tørring på et varmt sted natten over testes printet. Er der komponenter, hvor batterisyren har været inde under, bør de skiftes. Er printet derefter ok, har jeg sprøjtet det med f.eks. Plastic 70, for at lukke for ilten ned til baner og komponent-ben, og derved undgå videre tæring. Husk at afdække IC sokler og stikket til display printet inden spray.
Nøjes man med en mekanisk rengøring med f.eks. en kobber børste, vil det ikke holde ret længe, da batterisyren sidder dybt ned i tinnet, og tæringen derfor vil fortsætte.

Komponentfejl på DAE 220-44 printet.
Det er aldrig lykkedes mig at skaffe et diagram til printet, så de fleste reparationer er lykkedes ved at bruge sund fornuft, og at prøve sig frem.
Prøv så vidt det er muligt at gå i step 8 i testprogrammet og resette printet på Hold 3 knappen inden enhver fejlsøgning.

Ser man bort fra batteriet, er den største komponentsvaghed de to RAM kredse i øverste venstre hjørne: 74C910. De ses ofte ved at automaten ikke kan starte op, ikke kan komme i testprogrammet, eller skriver volapyk i displayene. Prøv evt at bytte dem, og se om fejlen ændre sig.

Er der lys der hænger på display printet eller display der skriver forkert, kan det ofte skyldes en af de fire 74C374 kredse, der har forbindelser ud gennem display stikkene i venstre side.

Slukker 5V lys dioden på strømforsyningen, kan den sorte zener diode lige midt nederst i printet være kortsluttet. Ligeledes kan en af alle de blå tantal kondensatorer være kortsluttet.

Er der problemer med, at printet tror, at en kontakt er aktiveret, skyldes det ofte, at en af de seks 4512 i højre side af printet under microen.

Er der problemet med lyset i hold, træk og tilt lamper, er det ofte en at de to ULN2003 der sidder nederst i venstre hjørne. Bemærk for øvrigt at disse, er de eneste to kredse på hele printet, der vender på hovedet :?

Endelig har jeg set en micro, der var defekt, når automaten lige blev tændt, men som kom sig, når den blev varm. Det udartede sig i at lys og relæer stod og blafrede.
En god måde at finde komponenter, der har en termisk fejl, er at varme printet med en hårtørre, mens automaten er tændt. Er man i tvivl om hvilken IC kreds, der har den termisk fejl, kan man derefter afkøle dem enkeltvis med kulde spray eller bruge en isterning i en lukket frysepose.

Er alt håb ude, kan man købe et nyt print af ”hondajan” på Læsø (29627839). Han får fremstillet print, hvor alle komponenter er nye.

Jeg har lige bestilt en 74C910 på eBay.de 92,- incl forsendelse :roll: !!!

mvh

Jan
Senest rettet af TurboThyge man 13. feb 2012 22:32, rettet i alt 4 gange.
Brugeravatar

soren

  • Indlæg: 1397
  • Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 19:56
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: AKN Grøn Tuborg - DAE 220-44 fejl

Indlægsøn 12. feb 2012 20:54

"TurboThyge". Hvor længe har du gået under det navn?

TurboThyge

  • Indlæg: 53
  • Tilmeldt: tors 9. feb 2012 12:44
  • Geografisk sted: Hinnerup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: AKN Grøn Tuborg - DAE 220-44 fejl

Indlægsøn 12. feb 2012 22:46

soren skrev:"TurboThyge". Hvor længe har du gået under det navn?
Et par år, de steder hvor det ikke allerede er optaget.

Tilbage til Enarmede

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster

cron