SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er lør 20. apr 2024 16:12

lidt info om danske arkademaskine

Om arcademaskiner, spil, tips, reparation osv.
  • Forfatter
  • besked

EHD

  • Indlæg: 26
  • Tilmeldt: tors 8. nov 2012 10:20
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

lidt info om danske arkademaskine

Indlægtors 8. nov 2012 10:35

Hej ny bruger :D

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt mere om de forskellige danske arkademaskiner der er og gerne hvad folk foretrækker. Måske også lidt historie hvor populær de var

jeg tænker at købe et selv for at spille metal slug og andre retro klassikere 8)
CG ser ud til at ramme plet, da den kan vende skærmen og har som regel 3 knapper per spiller
jeg forestår ikke lige hvorfor JK har valgt at ligge deres knapper i trekant-formation :?

prismæssig lægger vi på 2500 kroner med metal slug spillet :wink:
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: lidt info om danske arkademaskine

Indlægtors 8. nov 2012 11:22

EHD skrev:Hej ny bruger :D

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt mere om de forskellige danske arkademaskiner der er og gerne hvad folk foretrækker. Måske også lidt historie hvor populær de var

jeg tænker at købe et selv for at spille metal slug og andre retro klassikere 8)
CG ser ud til at ramme plet, da den kan vende skærmen og har som regel 3 knapper per spiller
jeg forestår ikke lige hvorfor JK har valgt at ligge deres knapper i trekant-formation :?

prismæssig lægger vi på 2500 kroner med metal slug spillet :wink:


De mest kendte er vel Jeutel Kabinetter og CompuGame. Jeg har også set Johnny Rasmussen sælge nogle sorte kabinetter der hed DVG, men ved ikke om de er danske. Det er en fordel at CG Lux kabinetterne har en funktion så skærmen kan vendes, men det kan den nu også i et JK kabinet. Der skal man dog have skærm, og den plade skærmen er monteret i, ud og vendt rundt i ét løft. Det var ihvertfald sådan jeg gjorde med min.

Kan også forestille mig at den trekantsformation er for at lave en lille smule mere plads når der står på spillere ved kabinettet? Man kan jo kun gætte :)

2500 for et kabinet inkl. neo geo motherboard + metal slug kassette bliver lige i underkanten, men ikke umuligt. Et fint JK kabinet koster vel 2500 i sig selv, og et 1-slot motherboard 4-500 og en 4-500 for en original metal slug.

EHD

  • Indlæg: 26
  • Tilmeldt: tors 8. nov 2012 10:20
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: lidt info om danske arkademaskine

Indlægtors 8. nov 2012 14:34

hej 1up

jeg så din tråd da du solgte din egen JK og jeg må sige jeg blev lidt forbavset, da jeg så at JK er større end en NAC.
Er alle CG/JK i den størrelse? Jeg vil have en med 19 tommer og det ville være rart hvis den ikke fylder for meget (ønsker ikke bordkabinet)

med hensyn til knapper, du er vist helt ok med trekantformationen(er knapper på JK/CG danske?)
Det er vist udseende der er den vigtigste faktor, for der var ikke rigtigt mere at sige om CG/JK andet end dreje makanismen og knappe position.

jeg prøver lige at snakke med varmtvand, for han har både maskine og spillet(behøver ikke være metal slug), ellers sætter jeg bare en Købes op i markedet.
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: lidt info om danske arkademaskine

Indlægtors 8. nov 2012 14:50

Der findes også nogle kabaret modeller som er mindre dimensioner med 19" skærm. Det JK kabinet jeg havde er 'normal' størrelse. Grunden til at det ser så stort ud i forhold til en NAC er, at de japanske kabinetter er lavet til at sidde ned ved, mens de danske er lavet til at stå op ved.

EHD

  • Indlæg: 26
  • Tilmeldt: tors 8. nov 2012 10:20
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: lidt info om danske arkademaskine

Indlæglør 8. dec 2012 20:28

hej

jeg har lige nogle spørgsmål omkring compugame lux arkademaskiner.
Jeg har stødt på 3 forskellige farvede knapper: gul, rød og orange. Findes der mere?
Selve Joystick har jeg set hvor nogle er med rød shaft cover og nogle uden. Jeg formoder de er ens ikke?
Som så vidt jeg har forstået kommer disse maskiner i 2 breder, hvor den normale har en kontrol panel på 53 cm og den brede version lægger på 57 cm.
CG maskiner har deres egen system, så hvis man skal kører jamma har man brug for en adapter. Men hvad med de versioner der kommer med 4 knapper? Er de indstillet som neogeo?
Brugeravatar

Bosse

  • Indlæg: 799
  • Tilmeldt: tors 19. jan 2012 01:50
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: lidt info om danske arkademaskine

Indlægman 10. dec 2012 21:15

EHD skrev:Jeg har stødt på 3 forskellige farvede knapper: gul, rød og orange. Findes der mere?


Hvis vi taler om de runde, og ikke de store firkantede, så er det, selvom der er farveforskelle, efter mit kendskab samme knap bare i forskellige farvenuancer og forskelle på fotografier af samme. Selvom det er samme type knap prøver jeg på at matche farverne så tæt som muligt så de knapper som sidder sammen er så ens farvemæssigt som muligt.

EHD skrev:Selve Joystick har jeg set hvor nogle er med rød shaft cover og nogle uden. Jeg formoder de er ens ikke?


Det er fuldstændig samme joystick. Det røde er blot et løst rødt plastikrør som sidder rundt om metaldelen på joysticket.

EHD skrev:Som så vidt jeg har forstået kommer disse maskiner i 2 breder, hvor den normale har en kontrol panel på 53 cm og den brede version lægger på 57 cm.


Ja ca. Nu har jeg dog kun haft to på 53 cm og tre på 57 cm, og de er ikke lavet sådan helt på milimeteren.. det svinger omkr. +/- 3-4 mm (På 57 cm udgaven)

EHD skrev:CG maskiner har deres egen system, så hvis man skal kører jamma har man brug for en adapter


Jo, der skal bruges en jamma-adapter.... eller man kan lodde et jammastik på i stedet for CG-stikket.

EHD skrev:Men hvad med de versioner der kommer med 4 knapper? Er de indstillet som neogeo?


Om de er hjemmeflikkede, neogeo eller hvad pokker de er ved jeg ikke, men de er i hvertfald ikke jamma, for jamma understøtter ikke mere end ét joystick og tre knapper pr. spiller.
Pcb'ere søges: Bagman - Bubbles - Championship Sprint - Defender - Dig Dug - Frisky Tom - Joust - Kung Fu master - New Rally-X - Paperboy - Penta - Pole Position - Pole Position II - Radical Radial - Rally-X - Rolling Thunder - Robotron 2084 - Rug Rats - Q*bert ..... Ikke så vigtigt om det er originale eller bootlegs. Send endelig en pm.

EHD

  • Indlæg: 26
  • Tilmeldt: tors 8. nov 2012 10:20
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: lidt info om danske arkademaskine

Indlægons 12. dec 2012 17:12

tak for infoen Bosse

nu må jeg også snart til at få mig en cg lux maskine også, så hvis nogen har et til salg, kan i sende mig en pm

EHD

  • Indlæg: 26
  • Tilmeldt: tors 8. nov 2012 10:20
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: lidt info om danske arkademaskine

Indlægfre 14. dec 2012 15:42

hej
Jeg har en cg kontrol panel og jeg har brug for lidt hjælp med at tage joysticken af fra kontrol panelet. Det halv runde metal dims, som sidder i bunden, vil ikke komme af.

det kaldes en e-ring på engelsk.

Jeg har prøvet at købe en låseringstang, men den hjalp ikke, jeg ved ikke om det er fordi selve spidsen af tangen er for stor eller om det er noget andet.
Brugeravatar

dorkvonwaterfall

  • Indlæg: 861
  • Tilmeldt: tirs 26. jun 2007 22:56
  • Geografisk sted: midtgylland....nærmere betegnet Ikast
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: lidt info om danske arkademaskine

Indlægfre 14. dec 2012 15:53

vip den af med en skruetrækker...
Ex EFTLW,HS,SMB .... and now:
98

EHD

  • Indlæg: 26
  • Tilmeldt: tors 8. nov 2012 10:20
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: lidt info om danske arkademaskine

Indlægfre 14. dec 2012 16:00

haha
jeg så en engelsk tråd som netop gav den ide og det virkede :)
Jeg kom tilbage for at melde det, men kan se at hjælpen også er her.

lidt fjollet, at den rigtige udstyr ikke virkede, men den gode gamle skrutrækker kom til undsætning.

EHD

  • Indlæg: 26
  • Tilmeldt: tors 8. nov 2012 10:20
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: lidt info om danske arkademaskine

Indlægfre 14. dec 2012 23:05

Nu er jeg kommet til selve rensningen.
Jeg har tænkt mig at smide knapperne og joysticks i varm vand og sæbe. Både knapperne og joysticks er åbnet helt op.
Men hvad med Micro switches og magneten som sider i joystickene, er det bare at tage en tør klud og så rense?

Jeg har brug for at fedte joysticket efter rens, er der noget der kan anbefales

EHD

  • Indlæg: 26
  • Tilmeldt: tors 8. nov 2012 10:20
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: lidt info om danske arkademaskine

Indlæglør 21. dec 2013 18:36

Hejsa

Er der nogen af jer som ved om man kan indsætte en 25" monitor i en compugame lux som har en 19" eller omvendt 19" i en compugame lux der oprindelig har en 25"
Det vil være rart at vide i tilfælde man har lyst til at have en større skærm

Tilbage til Arcade

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 8 gæster