SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er lør 27. apr 2024 23:46

Spilmuseet truet af lukning

Om arcademaskiner, spil, tips, reparation osv.
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

Creek

  • Indlæg: 440
  • Tilmeldt: ons 26. jul 2006 15:29
  • Geografisk sted: Kastrup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Spilmuseet truet af lukning

Indlægtors 22. mar 2012 18:54

Kulturministeriet vil fortsat ikke anerkende Spilmuseets unikke samling af spilhardware som bevaringsværdig. En afgørelse for nyligt ser ud til at sætte streg under ministeriets holdning til de gamle arkadespil og derfor har Thomas Vigild, spiljournalist på Dagbladet Politiken, taget initiativ til at starte en underskriftsindsamling, for at få ministeriet til at indse, at der er folkelig opbakning til bevaring af Spilmuseet.

Jeg har skrevet en nyhed om det på Tom's Hardware, som du kan læse i sin fulde længde her.

Underskriftsindsamlingen finder du her. Spred linket.
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4395
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Re: Spilmuseet truet af lukning

Indlægtors 22. mar 2012 19:10

Har også lige lavet dette indlæg om til bekendtgørelse, så alle ser det...:)
Brugeravatar

dorkvonwaterfall

  • Indlæg: 861
  • Tilmeldt: tirs 26. jun 2007 22:56
  • Geografisk sted: midtgylland....nærmere betegnet Ikast
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Spilmuseet truet af lukning

Indlægtors 22. mar 2012 19:46

smidt på fjæsen....
Ex EFTLW,HS,SMB .... and now:
98
Brugeravatar

chrisstoffer

  • Indlæg: 520
  • Tilmeldt: lør 19. sep 2009 13:54
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Spilmuseet truet af lukning

Indlægfre 23. mar 2012 18:10

Der skal rigtig meget til at hive mig til Jylland. Dette er måske nok det eneste som reelt kunne gøre det, men har ikke været der endnu.
Kunne forstå på Rune, sidst jeg skrev med ham, at der ikke var økonomiske problemer. Derfor overrasker det mig en del at det offentliges mening er så vigtig. Om ikke andet, kunne man lave en forening eller andet fælles arbejde. Pt. sidder han med en kæmpe opgave jeg godt kan forstå kan være for stor, men samtidig gætter jeg på at han har modtaget flotte donationer som ikke blev givet ud fra en aftale om at stedet skulle anerkendes, som her.
Jeg mener, det er da mange maskiner han så lukker af for omverdenen?

Efter ti års kamp kan hverken Spilmuseet eller samarbejdende parter fortsætte med at vente, når der tilsyneladende ikke længere er noget at vente på. Spilmuseets arbejde vil i så fald blive indstillet, og deres store viden og samling vil for altid være uden for offentlighedens tilgængelighed.


Der står at deres arbejde vil blive indstillet, hvorfor i alverden dog det? Der må være en masse frivillige som vil hjælpe? Jeg kan ikke tro at man gjorde alt dette for at få spilmediet anerkendt som kultur og drevet af offentlige midler. Selvtklart er det kultur, men ligefrem at indstille det og lukke det af for offentligheden pga. et nej lyder enten tøsefornærmet eller som et stunt for at få flere til at skrive under.

Husk på flipperens historie i staterne. De lod sig ikke slå ud.

- Heldigvis virker Rune ikke som en person der lader sig slå ud eller fjerne sit arbejde fra fremtidige events. Det har altid været informativt og sjovt når han har holdt noget i hovedstaden.
Billede
Bip Bip Bar
Phone 31255003, mail: chrisstoffer@gmail.com
Brugeravatar

chrisstoffer

  • Indlæg: 520
  • Tilmeldt: lør 19. sep 2009 13:54
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Spilmuseet truet af lukning

Indlæglør 24. mar 2012 07:36

der er vist delte meninger. Men man kunne jo håbe, at hvis staten havde taget over, så ville maskinerne også finde biblioteker og flere udstillinger.

Selv synes jeg naturligvis at maskiner skal spilles på offentligt frem for i private hjem, men forstår bestemt godt at folk køber til egen samling.
- Lidt egoistisk er der bare ikke den store forskel for mig, om de er gemt i Ikast eller rundt om i private hjem. Jeg vil spille arcade og oplevelsen er en helt anden når man gør det offentligt. Derovre havde man i det mindste muligheden for at prøve dem.

Men shit altså, hvis museet stopper "bare" fordi det ikke er gået som forventet med støtten oppefra. Det er meget arbejde og mange tjenester fra venlige mennesker der bare bliver vendt ryggen. Som sagt tror jeg altså ikke på at Rune stopper her. Det ligner ham ikke.
Billede
Bip Bip Bar
Phone 31255003, mail: chrisstoffer@gmail.com

seablue

  • Indlæg: 44
  • Tilmeldt: tirs 5. aug 2008 19:16
  • Geografisk sted: københavn, danmark.
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Spilmuseet truet af lukning

Indlæglør 24. mar 2012 19:39

jeg skrev under, mest pga. de første 2 punkter, som nævnes. kender ikke meget til spilmuseet, så det er da trist at høre, at der er delte meninger vedrørende dem, særligt når nu deres overordnede mål virker nobelt nok. kan man læse nogle steder, hvorvidt de har forholdt sig til kritikken? det mener jeg i hvert fald de klart skal være villige og i stand til såfremt, at de ønsker offentlig støtte.
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4395
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Re: Spilmuseet truet af lukning

Indlægsøn 25. mar 2012 01:18

Tusindvis af spil.

De har verdens største "privat" ejede samling.
Brugeravatar

dorkvonwaterfall

  • Indlæg: 861
  • Tilmeldt: tirs 26. jun 2007 22:56
  • Geografisk sted: midtgylland....nærmere betegnet Ikast
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Spilmuseet truet af lukning

Indlægsøn 25. mar 2012 09:02

Bosse skrev:
Hvis strukturen bag, og visionerne hos, museet var kendte ville det måske være nemmere at danne sig et indtryk.

værsgo og læs:


http://www.ft.dk/samling/20111/almdel/k ... 049066.pdf
http://www.ft.dk/samling/20111/almdel/k ... /index.htm
Ex EFTLW,HS,SMB .... and now:
98

ChampenFTW

  • Indlæg: 122
  • Tilmeldt: man 16. jan 2012 15:20
  • Geografisk sted: Vejle
  • Highscores: 1
    Arcade winning challenges: 0

Re: Spilmuseet truet af lukning

Indlægsøn 25. mar 2012 12:23

Her er der mulighed for folk selv kan danne sig et lille overblik over hva de har på deres lager :)

http://www.dr.dk/DR1/Troldspejlet/Virke ... 121110.htm

- Peace out, Rasmus

ChampenFTW

  • Indlæg: 122
  • Tilmeldt: man 16. jan 2012 15:20
  • Geografisk sted: Vejle
  • Highscores: 1
    Arcade winning challenges: 0

Re: Spilmuseet truet af lukning

Indlægsøn 25. mar 2012 13:17

Her er et link til deres hjemmeside med en masse andre ting pressen har haft oppe. også flere videoer af deres lager m.v :)

I et af klippene fortæller han om at planen er at lave en kæmpe ''arkade'' med massere af maskiner som folk kunne benytte, hvis den idé bliver aktuel kan alle dem som gerne vil spille bare dukke op :) det synes jeg er en super fed idé, så må vi jo se om nogen af dem som stemmer for en lukning overhovedet dukker op hvis det bliver en mulighed, for så er der ingen undskyldninger for noget som helst.

Hvis ikke den store ''arkade'' bliver til noget stiller jeg også selv stort spørgsmåls tegn til hva formålet egentlig er.

Alt i alt har jeg ikke rigtig nogen fast holdning til det hele med det spil museum fordi jeg ikke rigtig kender mændene bag og hva der har været af bøvl mellem folk, der er altid 2 sidder af en sag.

http://www.spilmuseet.dk/faqemne.php?id=162
Brugeravatar

Muerto

  • Indlæg: 942
  • Tilmeldt: søn 24. feb 2008 10:39
  • Geografisk sted: Kerteminde (5300) DK
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Spilmuseet truet af lukning

Indlægsøn 25. mar 2012 14:03

Billede
Need - More space!
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4395
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Re: Spilmuseet truet af lukning

Indlægsøn 25. mar 2012 17:44

Tråden er da fuldstændigt kørt af sporet her mens jeg har været væk...!!!

Kan i ikke holde den soper tone, så hold jer væk fra denne tråd.

Undertegnet har selv fået hjælp flere gange af folkene bagved arcade museet, og kan slet ikke genkende jeres negative syn på dem, jeg har stor respekt for deres erfaringer, og interesse for at holde disse maskiner kørende, de fleste ville være skrottet for længst, hvis ikke de var landet i Sporup.

Tråden lukkes hvis tonen ikke holdes på en fornuftigt plan, ved godt dette er en emne som flere går meget om i, men derfor kan man godt snakke pænt til hinanden.
Brugeravatar

Bosse

  • Indlæg: 799
  • Tilmeldt: tors 19. jan 2012 01:50
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Spilmuseet truet af lukning

Indlægsøn 25. mar 2012 18:07

koluda skrev:Tråden er da fuldstændigt kørt af sporet her mens jeg har været væk...!!!


Har du lige slettet 3 siders indlæg?

Jeg er enig i at tonen bestemt ikke var god, samt at mange indlæg var under lavmålet. Men derfra, og til at slette alle indlæg som folk, undertegnede inklusive, har brugt tid til at skrive synes jeg er lovlig drastisk og respektløst.

Det er jo bestemt ikke alle indlæg der er blevet slettet som indeholdt mudderkastning eller tilsvininger. Kunne det ikke have været nok at låse tråden hvis din henstilling ikke blev overholdt?
Pcb'ere søges: Bagman - Bubbles - Championship Sprint - Defender - Dig Dug - Frisky Tom - Joust - Kung Fu master - New Rally-X - Paperboy - Penta - Pole Position - Pole Position II - Radical Radial - Rally-X - Rolling Thunder - Robotron 2084 - Rug Rats - Q*bert ..... Ikke så vigtigt om det er originale eller bootlegs. Send endelig en pm.
Brugeravatar

Muerto

  • Indlæg: 942
  • Tilmeldt: søn 24. feb 2008 10:39
  • Geografisk sted: Kerteminde (5300) DK
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Spilmuseet truet af lukning

Indlægsøn 25. mar 2012 18:39

Jeg tror hværken det gavnede Spille-Maskiner.dk og Spil Museet det der stod på de slættede sider, og ja, der blev nok luget ud med det store hakke jern....

Har også fået slettet nogle af mine indlæg, nogle mere konstruktive end andre, men er stadig af den holdning at der skal være plads til alle, om man enten er for eller imod et statsdrevet Spil Museum.
Need - More space!
Brugeravatar

MortenJonsgård

  • Indlæg: 71
  • Tilmeldt: søn 22. mar 2009 20:44
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Spilmuseet truet af lukning

Indlægsøn 25. mar 2012 18:43

...der var du hurtig til at slette min post, ok, men husk at slette min bruger

Synd du ikek kan slette team segas podcast også, hva?

Er du så meget i lommen på det museum??
Senest rettet af MortenJonsgård søn 25. mar 2012 18:46, rettet i alt 1 gang.
Næste

Tilbage til Arcade

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 48 gæster