SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er fre 26. apr 2024 06:03

Commando - rom swap

Om arcademaskiner, spil, tips, reparation osv.
  • Forfatter
  • besked

EXA

  • Indlæg: 56
  • Tilmeldt: fre 29. mar 2013 18:19
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Commando

Indlæglør 20. sep 2014 19:12

Hej Bosse

Det første billede er miderste print og sidste er øverste print, jeg ved ikke hvor detaljeret det skal være, men der er også det nederste print, det er lidt mere besværreligt at komme til, men er det godt nok, ellers kan jeg tage flere billeder.
Vedhæftede filer
SAM_0366_2.jpg
SAM_0365_2.jpg
Brugeravatar

Bosse

  • Indlæg: 799
  • Tilmeldt: tors 19. jan 2012 01:50
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Commando

Indlæglør 20. sep 2014 21:56

EXA skrev:Hej Bosse

Det første billede er miderste print og sidste er øverste print, jeg ved ikke hvor detaljeret det skal være, men der er også det nederste print, det er lidt mere besværreligt at komme til, men er det godt nok, ellers kan jeg tage flere billeder.


Fedt, tak fordi du tog dig tid til at tage billederne....Glæder mig til her i weekenden at få fundet mit pcb frem og, hvis de matcher, til at prøve om et rom swap er muligt :)
Pcb'ere søges: Bagman - Bubbles - Championship Sprint - Defender - Dig Dug - Frisky Tom - Joust - Kung Fu master - New Rally-X - Paperboy - Penta - Pole Position - Pole Position II - Radical Radial - Rally-X - Rolling Thunder - Robotron 2084 - Rug Rats - Q*bert ..... Ikke så vigtigt om det er originale eller bootlegs. Send endelig en pm.
Brugeravatar

Elgen

  • Indlæg: 1260
  • Tilmeldt: tors 12. jan 2006 10:17
  • Geografisk sted: Vanløse
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Commando

Indlægsøn 21. sep 2014 15:00

Hvad ville du swappe til/fra, Bosse?
Brugeravatar

Bosse

  • Indlæg: 799
  • Tilmeldt: tors 19. jan 2012 01:50
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Commando

Indlægman 22. sep 2014 12:26

Elgen skrev:Hvad ville du swappe til/fra, Bosse?


Hvis det altså kan lade sig gøre :) .... så er det en Capcom Space Invasion (Commando lavet til det Vesttyske marked) som det kunne være fedt hvis jeg bare behøvede at brænde nogle Commando rommer for også at have en Capcom Commando.
Pcb'ere søges: Bagman - Bubbles - Championship Sprint - Defender - Dig Dug - Frisky Tom - Joust - Kung Fu master - New Rally-X - Paperboy - Penta - Pole Position - Pole Position II - Radical Radial - Rally-X - Rolling Thunder - Robotron 2084 - Rug Rats - Q*bert ..... Ikke så vigtigt om det er originale eller bootlegs. Send endelig en pm.
Brugeravatar

Elgen

  • Indlæg: 1260
  • Tilmeldt: tors 12. jan 2006 10:17
  • Geografisk sted: Vanløse
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Commando

Indlægman 22. sep 2014 12:38

Jeg vil sige, at der er ret stor sandsynlighed for at bare er et ROM-swap der skal til.
Jeg har arbejdet på et par 1942 (alle forskellige versioner) og de har alle præcis samme hardware.
Da 1942 og Commando er fra samme periode og begge fra Capcom, er jeg næsten sikker på at det kan lade sig gøre.
Men ellers er det jo bare at prøve. Med ret stor sandsynlighed, er det slet ikke alle ROM'er der skal swappes; kun en lille delmængde. Det kan man nemt finde ud af ved at bruge MAMEs romident-funktion };-P
Husk at poste resultatet...
Brugeravatar

Elgen

  • Indlæg: 1260
  • Tilmeldt: tors 12. jan 2006 10:17
  • Geografisk sted: Vanløse
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Commando

Indlægman 22. sep 2014 20:10

Ser umiddelbart ud til, at det kun er 7 ROMer der skal skiftes (hvis det kan lade sig gøre, hvilket jeg stadig er ret sikker på).
http://www.solvalou.com/subpage/arcade_roms/S/sinvasn
Brugeravatar

Bosse

  • Indlæg: 799
  • Tilmeldt: tors 19. jan 2012 01:50
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Commando

Indlægtirs 23. sep 2014 20:37

Elgen skrev:Ser umiddelbart ud til, at det kun er 7 ROMer der skal skiftes (hvis det kan lade sig gøre, hvilket jeg stadig er ret sikker på).
http://www.solvalou.com/subpage/arcade_roms/S/sinvasn


Jeg dumpede alle eprom'erne i aftes og fandt ud af at det måtte dreje sig om 10 stk. (måske kun 9 for 'en af ROMerne matchede ikke noget, men tænker at den sikkert er defekt) Og underligt nok matchede ROM 3 kun med en bootleg Space Invasion, selvom det er et originalt capcom board. Men tænker at enten har man skiftet netop den ROM og programmeret den med bootleg dataen eller også er det det PCB som er blevet dumpet til mame der har været forkert på den :)

Får desværre nok først tid om 14 dage til at lave en jamma-adapter så jeg kan se om PCB'et virker... og hvis det gør, så køber jeg hurtigst muligt nogle 27128'ere og prøver ad :)
Pcb'ere søges: Bagman - Bubbles - Championship Sprint - Defender - Dig Dug - Frisky Tom - Joust - Kung Fu master - New Rally-X - Paperboy - Penta - Pole Position - Pole Position II - Radical Radial - Rally-X - Rolling Thunder - Robotron 2084 - Rug Rats - Q*bert ..... Ikke så vigtigt om det er originale eller bootlegs. Send endelig en pm.
Brugeravatar

Elgen

  • Indlæg: 1260
  • Tilmeldt: tors 12. jan 2006 10:17
  • Geografisk sted: Vanløse
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Commando

Indlægtirs 23. sep 2014 22:34

Jeg er selv begyndt at bruge dem her i stor stil til når man lige hurtigt skal teste noget.
Synes det er übersmart, at man ikke skal ha' gang i UV-sletter osv.
Og så er er de jo ret billige...
http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... 0611589569

Johnny rasmussen

  • Indlæg: 956
  • Tilmeldt: tors 6. dec 2007 12:41
  • Geografisk sted: bornholm
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Commando

Indlægtirs 23. sep 2014 22:55

bosse hvis det virker må du meget gerne brænde et romsæt til mig også hvis du gider jeg har også et org capcom space commando nemlig og har ikke fået sat mig ind i af brænde rommer endnu :)
Hilsen Johnny
Hilsen Johnny
Brugeravatar

Bosse

  • Indlæg: 799
  • Tilmeldt: tors 19. jan 2012 01:50
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Commando

Indlægtors 25. sep 2014 18:49

Elgen skrev:Jeg er selv begyndt at bruge dem her i stor stil til når man lige hurtigt skal teste noget.
Synes det er übersmart, at man ikke skal ha' gang i UV-sletter osv.
Og så er er de jo ret billige...
http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... 0611589569


Fortæl fortæl :) ... hvad er de og hvordan virker de.... Er det en slags overskrivbare eprommer?
Er det tilfældigt du linker til 512'ere eller hvad gør man så hvis det er 128'ere man skal bruge? .... Brænder man de 128 K bit og lader resten være, eller kopierer man dataen fire gange og programmerer det på 'en af de der dimeser? :)

Billige lyder helt rigtigt, for eprommer er fandeme dyre synes jeg :)


Johnny rasmussen skrev:bosse hvis det virker må du meget gerne brænde et romsæt til mig også hvis du gider jeg har også et org capcom space commando nemlig og har ikke fået sat mig ind i af brænde rommer endnu :)
Hilsen Johnny


Self. vil jeg det :)

Men vi er jo nødt til at få dig i gang med eprom-programmeren alligevel, for det kunne jo være interessant at få kopier af dine rommer til at sammenligne med. Specielt rom 3 & 4 :)
Pcb'ere søges: Bagman - Bubbles - Championship Sprint - Defender - Dig Dug - Frisky Tom - Joust - Kung Fu master - New Rally-X - Paperboy - Penta - Pole Position - Pole Position II - Radical Radial - Rally-X - Rolling Thunder - Robotron 2084 - Rug Rats - Q*bert ..... Ikke så vigtigt om det er originale eller bootlegs. Send endelig en pm.
Brugeravatar

Elgen

  • Indlæg: 1260
  • Tilmeldt: tors 12. jan 2006 10:17
  • Geografisk sted: Vanløse
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Commando

Indlægtors 25. sep 2014 19:09

Det er EEPROMer. Dvs at du sletter dem elektronisk med din brænder.
Du skal nok checke at din brænder understøtter dem (Winbond W27C512) inden du køber stort ind };-P
Ja, de kan bruges til alle med samme pinout; dvs typerne 2764, 27128, 27256, 27512; du kopierer bare dit image et passende antal gange så det passer (fx 4 gange for 27128). Jeg har brugt dem lidt forskellige steder i stedet for alm EPROMer, og har endnu ikke oplevet at det ikke virkede. Jeg tror at jeg i alt har købt 40stk, og jeg har haft 2 der ikke har virket. Der må man bare sige ærgerligt ærgerligt, og godt de var billige; det kan ikke betale sig at klage til folk i Kina over 8kr IMHO.
Og så er de hurtigere end de fleste EPROMer (45ns), så heller ikke der er der problemer med at skifte ud.

Startede egentlig med at købe dem til et projekt hvor jeg ville prøve at erstatte 2 BIPOLARE PROMer med dem, men endte med at bruge GALs i stedet for. Ja og så lå de jo bare der en dag hvor jeg lige hurtigt skulle bruge 2 EPROMer og ikke gav at lede scrap boards i gennem og hive UV-sletteren frem.

Hvis du vil prøve dem, så bare start med at købe 10stk til lige under 80kr inkl fragt (under dummebøde-grænsen); det kan man godt finde den til på eBay, hvis man ikke lige tager første hit der dukker op.
Så kan du jo se om du kan blive gode venner med dem.
Herregud, 80kr får du jo ikke engang 2 fadøl på den lokale disko-dasko for };-P
Brugeravatar

Bosse

  • Indlæg: 799
  • Tilmeldt: tors 19. jan 2012 01:50
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Commando

Indlægfre 26. sep 2014 08:39

Smart :) ... G540'eren burde understøtte dem, så jeg har nu bestilt 10 stk. til at lege med :)
Pcb'ere søges: Bagman - Bubbles - Championship Sprint - Defender - Dig Dug - Frisky Tom - Joust - Kung Fu master - New Rally-X - Paperboy - Penta - Pole Position - Pole Position II - Radical Radial - Rally-X - Rolling Thunder - Robotron 2084 - Rug Rats - Q*bert ..... Ikke så vigtigt om det er originale eller bootlegs. Send endelig en pm.
Brugeravatar

Bosse

  • Indlæg: 799
  • Tilmeldt: tors 19. jan 2012 01:50
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Commando - rom swap

Indlægfre 26. sep 2014 09:40

Godt gået med at lave det til en tråd for sig selv hvem af jer der end har gjort det :)

Havde selv tænk på at vi floodede high-score tråden lidt rigeligt med ting der ikke hørte hjemme der.
Pcb'ere søges: Bagman - Bubbles - Championship Sprint - Defender - Dig Dug - Frisky Tom - Joust - Kung Fu master - New Rally-X - Paperboy - Penta - Pole Position - Pole Position II - Radical Radial - Rally-X - Rolling Thunder - Robotron 2084 - Rug Rats - Q*bert ..... Ikke så vigtigt om det er originale eller bootlegs. Send endelig en pm.
Brugeravatar

Bosse

  • Indlæg: 799
  • Tilmeldt: tors 19. jan 2012 01:50
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Commando - rom swap

Indlægtirs 21. okt 2014 19:35

Så er eeprommerne ankommet. Så skal jeg bare lige have taget mig sammen til at lave en jamma-adapter til boardet så jeg kan få det afprøvet inden et rom-swap :)
Pcb'ere søges: Bagman - Bubbles - Championship Sprint - Defender - Dig Dug - Frisky Tom - Joust - Kung Fu master - New Rally-X - Paperboy - Penta - Pole Position - Pole Position II - Radical Radial - Rally-X - Rolling Thunder - Robotron 2084 - Rug Rats - Q*bert ..... Ikke så vigtigt om det er originale eller bootlegs. Send endelig en pm.
Brugeravatar

Elgen

  • Indlæg: 1260
  • Tilmeldt: tors 12. jan 2006 10:17
  • Geografisk sted: Vanløse
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Commando - rom swap

Indlægtirs 21. okt 2014 21:06

Spændende... Meld endelig tilbage };-P
... og ja, det er bare altid dødkedeligt at lade adaptore }:-/
Næste

Tilbage til Arcade

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 19 gæster

cron