SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er tors 25. apr 2024 01:54

Hjælp til fejlfinding og rep af maskiner??

Om arcademaskiner, spil, tips, reparation osv.
  • Forfatter
  • besked

Kochen

  • Indlæg: 23
  • Tilmeldt: fre 27. jun 2014 11:42
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hjælp til fejlfinding og rep af maskiner??

Indlægtirs 1. jul 2014 18:41

Tjek...
Brugeravatar

Bosse

  • Indlæg: 799
  • Tilmeldt: tors 19. jan 2012 01:50
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hjælp til fejlfinding og rep af maskiner??

Indlægtirs 1. jul 2014 20:57

Lubeck skrev:Har du selv mulighed for at brænde en eprom??


Ellers jeg kan brænde/programmere den til ham hvis du kan levere det dump der skal bruges.
Pcb'ere søges: Bagman - Bubbles - Championship Sprint - Defender - Dig Dug - Frisky Tom - Joust - Kung Fu master - New Rally-X - Paperboy - Penta - Pole Position - Pole Position II - Radical Radial - Rally-X - Rolling Thunder - Robotron 2084 - Rug Rats - Q*bert ..... Ikke så vigtigt om det er originale eller bootlegs. Send endelig en pm.

Kochen

  • Indlæg: 23
  • Tilmeldt: fre 27. jun 2014 11:42
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hjælp til fejlfinding og rep af maskiner??

Indlægtirs 1. jul 2014 22:35

Nu er batteriet på daughter boardet fra Skatteøen afmonteret, boardet er renset og nyt batteri er bestilt..

Havde heldigvis noget Isopropyl alkohol stående som jeg har brugt når jeg har printet dele på min 3D printer, så fik boardet renset med det samme, og umiddelbart ser det ikke ud til det har taget skade.. :)
Brugeravatar

Lubeck

  • Indlæg: 126
  • Tilmeldt: fre 26. apr 2013 12:07
  • Geografisk sted: Asnæs (vestsjælland)
  • Highscores: 1
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hjælp til fejlfinding og rep af maskiner??

Indlægons 2. jul 2014 08:40

Bosse skrev:
Lubeck skrev:Har du selv mulighed for at brænde en eprom??


Ellers jeg kan brænde/programmere den til ham hvis du kan levere det dump der skal bruges.


Det er super Bosse, det er lidt nemmere når i to bor så tæt på hinanden. Du skal bruge en 27c256 Eprom . Send mig lige en. PB, så klare vi de sidste detaljer der.
Mvh Lübeck


Sent from my iPad using Tapatalk
Nå jeg en gang dør, så håber jeg ikke min kone sælger mine maskiner for det jeg har sagt jeg har givet for dem..!
Se mere sjov og spas på min facebook side
https://www.facebook.com/RetroKonsol2/

Kochen

  • Indlæg: 23
  • Tilmeldt: fre 27. jun 2014 11:42
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hjælp til fejlfinding og rep af maskiner??

Indlægsøn 6. jul 2014 12:52

Nu har jeg efterhånden haft batteriet et par dage, men da jeg pakkede det ud opdagede jeg hurtigt det nye er en tand længere end det gamle, så jeg bestemte mig for at 3D printe en batteri holder som kunne hæve batteriet op fra printet så det kunne gå fri af andre komponenter. Her er en lille billedserie af projektet:


Billede
Her kan man se at batteriet vil støde på nogle af komponenterne hvis det bliver lagt helt ned til printet.


Billede
Derfor designede jeg en batteri holder til at montere på printet, men som i kan se blev den første ikke for god pga. for meget udhæng.


Billede
Printede den derfor i 2 dele i stedet, som her ses sammen med det nye batteri.


Billede
Her ses overdelen af holderen sammen med batteriet. Her har jeg også lavet så man kan se polariteten samt gjort ekstra plads til lodning af benene. Hullerne er dog lavet store nok til at man kan lodde ledninger på først og derefter trække dem igennem.


Billede
På dette billede kan man se der er en kant hele vejen rundt, dvs. et lille hulrum hele vejen rundt om batteriet, dette har jeg lavet i tilfælde af oversyring som der skete ved det gamle.
Forhåbentlig vil dette dermed blive inde i kassen i stedet for at dryppe ud på andre komponenter.
Derudover kan man også se den 3mm skrue som den nederste del af holderen af fæstnet med.


Billede
Nederste del af holderen, set fra undersiden af printet.


Billede
Og her set fra oversiden hvorpå overdelen skal skrues fast.


Billede
Hele holderen er her monteret, set oppefra.


Billede
Og her set fra siden, hvor man tydeligt kan se den er hævet over de andre komponenter.


Billede
Et close-up af holderen oppe fra, her kan man se hullerne til de 4 ben samt skruen til underdelen.


Billede
Og batteriet monteret i holderen, læg mærke til orienterings mærkningen på batteriet er taget med i designet og 3D printet ud i overdelen.
Her kan man samtidig se hvor syren fra det gamle batteri har gjort mest skade.


Billede
Samme fra en anden vinkel.


Billede
Og her set direkte fra siden hvor benene komme fri under holderen.


Billede
Sidst men ikke mindst af hvordan hele herligheden er monteret på undersiden af printet.
Senest rettet af Kochen søn 6. jul 2014 13:16, rettet i alt 4 gange.
Brugeravatar

Lubeck

  • Indlæg: 126
  • Tilmeldt: fre 26. apr 2013 12:07
  • Geografisk sted: Asnæs (vestsjælland)
  • Highscores: 1
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hjælp til fejlfinding og rep af maskiner??

Indlægsøn 6. jul 2014 12:56

Cool!!!! Jeg vil også have en 3D printer!!!!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nå jeg en gang dør, så håber jeg ikke min kone sælger mine maskiner for det jeg har sagt jeg har givet for dem..!
Se mere sjov og spas på min facebook side
https://www.facebook.com/RetroKonsol2/

Kochen

  • Indlæg: 23
  • Tilmeldt: fre 27. jun 2014 11:42
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hjælp til fejlfinding og rep af maskiner??

Indlægsøn 6. jul 2014 13:45

Lubeck skrev:Cool!!!! Jeg vil også have en 3D printer!!!!


Sent from my iPhone using Tapatalk



Jaaa, man kan trylle mange ting på sådan en, men hjemmeprintere som min har dog visse begrænsninger som udhæng over 45 grader. Men har man taget højde for ting som dette i sit design så kan alt næsten lade sig gøre, og alt efter opgaven, er det tit er muligt at dreje emnet og printe fra en anden side således at der ikke er noget udhæng.

Bare for at nævne et par steder jeg har fundet min printer nyttig, så har jeg som et eksempel brugt den til at printe dele til en styring jeg har til en lille bordfræser.

Billede
Det kan godt være lidt svært at se på dette billede, men har forsøgt at markere delene med rødt.
I stedet for sort plast, er her brugt noget sølvgråt som var det første jeg prøvede at printe med.
På billedet ses bl.a. en holder til en blæser, holdere for stepper drivere til de 3 akser - x, y og z, ikke fordi det var nødvendigt, men simpelthen for nemmere at kunne identificere dem.
Derudover har jeg printet afstandsstykker i forskellige dimensioner for at kunne stable print eller montere holderen til affaldsposen på lågen under vasken :D


Til dem der kunne være interesserede er her et par link til min youtube kanal hvor jeg har et par videoer af min 3D printer samt min fræser:

3D printer:
Part 1 https://www.youtube.com/watch?v=I2zMqgvlHlk
Part 2 https://www.youtube.com/watch?v=AlMsVslmwXU
Part 3 https://www.youtube.com/watch?v=NFCcUmStJ40
Her printer den en ny blæser holder, som skal erstatte den sorte der ses på videoerne.

Og en Ugle figur af træ https://www.youtube.com/watch?v=CXJRbQCR7kI&feature=youtu.be

Fræseren:
https://www.youtube.com/watch?v=KZ3ai9lIsZs
Her fræser den i MDF, men kan også fræse og/eller gravere i Alu, Kulfiber, Messing, Kobber, Akryl, Voks m.m.

Og skulle der være nogle spørgsmål er i alle meget velkomne til at smide mig en PB, skulle nogle evt. have en mindre print eller fræser opgave kan jeg muligvis godt hjælpe :wink:
Senest rettet af Kochen søn 6. jul 2014 14:25, rettet i alt 1 gang.

Kochen

  • Indlæg: 23
  • Tilmeldt: fre 27. jun 2014 11:42
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hjælp til fejlfinding og rep af maskiner??

Indlægsøn 6. jul 2014 14:16

Nu jeg er så godt i gang så har jeg faktisk lige et spørgsmål omkring lodning af det nye batteri.

Det nye batteri ser jo således ud:

Billede

Altså med 4 ben, men det er kun på benene ved + og - jeg kan måle spænding, mit spørgsmål lyder jo så på hvad de 2 andre ben skal gøre godt for..

Som man kan se på billedet herunder så har jeg 3 loddepunkter, 1 til - og 2 til + (det gamle batteri havde 3 ben, hvor der ligeledes kun var markeret + og - ud for de to af dem, men her var det sidste ben loddet på + )

Billede

Det skal lige nævnes at jeg har kigget databladet på det nye batteri igennem og der står intet nævnt omkring benene.
Foregående

Tilbage til Arcade

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 11 gæster

cron