SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er tors 28. mar 2024 18:55

Degauss på MinDong TV-MD14/22 chassis?

Om arcademaskiner, spil, tips, reparation osv.
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

Killer Bean 2

  • Indlæg: 84
  • Tilmeldt: tors 10. nov 2005 16:56
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Degauss på MinDong TV-MD14/22 chassis?

Indlæglør 19. apr 2014 14:50

Okay, jeg har fået købt mig sådan et par MinDong TV-MD14/22 hos Arcadeshoppen.

Så vidt jeg kan se, er der et stik på printet markeret som "TH", der er beregnet på at skulle tilsluttes rørets degauss-spole(?):

Billede

Jeg har bare det problem, at der sidder en anden type stik på den degauss-spole, som er monteret på mit doner-rør :(
Så vidt jeg kan se, skal der bruges samme slags stik som den halvdel af yoke-stikket, der er forbundet til den horizontale afbøjning, bruger:

Billede

Kan man købe den slags stik i løs vægt et sted, og hvilket navn går de under?

Selvfølgelig kan jeg være bare grov og lodde lortet fast, men jeg vil nu foretrække en pænere løsning :)

Og et lille sidespøgsmål: Den pløk, der er markeret "FG" skal den forbindes til rørets stel?
Congratulation. This story is happy end.

manta400

  • Indlæg: 1424
  • Tilmeldt: ons 22. jul 2009 20:50
  • Geografisk sted: viborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Degauss på MinDong TV-MD14/22 chassis?

Indlæglør 19. apr 2014 16:50

fg bruges ikke... jeg ved dog ikke hvad det stik hedder.. men snub den nemme løsning og lod skiddet på..

husk og måle joken så du ikke får vendt ledninger forkert.. alså den blå - røde - gule og grønne.. for dit chassi det dør med det samme..

mvh
Brugeravatar

Killer Bean 2

  • Indlæg: 84
  • Tilmeldt: tors 10. nov 2005 16:56
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Degauss på MinDong TV-MD14/22 chassis?

Indlæglør 19. apr 2014 18:17

manta400 skrev:fg bruges ikke...


Er der en grund til, den ikke bruges? Hvad er dens funktion?

manta400 skrev:men snub den nemme løsning og lod skiddet på..


Kun som sidste udvej. De fleste nemme løsninger ender med at nappe én i røven på et senere tidspunkt.

manta400 skrev:husk og måle joken så du ikke får vendt ledninger forkert.. alså den blå - røde - gule og grønne.. for dit chassi det dør med det samme..


Bare rolig. Hvis jeg laver ged i det, har jeg spildt 3½ års uddannelse :lol:
Congratulation. This story is happy end.
Brugeravatar

Elgen

  • Indlæg: 1260
  • Tilmeldt: tors 12. jan 2006 10:17
  • Geografisk sted: Vanløse
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Degauss på MinDong TV-MD14/22 chassis?

Indlæglør 19. apr 2014 19:51

Mon ikke FG er Frame Ground aka stel?
Brugeravatar

Killer Bean 2

  • Indlæg: 84
  • Tilmeldt: tors 10. nov 2005 16:56
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Degauss på MinDong TV-MD14/22 chassis?

Indlæglør 19. apr 2014 20:08

Det var netop også det, jeg tænkte.

Der er bare kun et enkelt stik på den stelledning, der fulgte med chassis'et. Det virker mest oplagt, at den skal sluttes til den pløk, der sidder på neckboard'et. Så det kan godt være, at det slet ikke er meningen, at "FG" skal bruges. det virker bare lidt sært.
Congratulation. This story is happy end.

eumpd

  • Indlæg: 238
  • Tilmeldt: ons 8. feb 2012 23:02
  • Geografisk sted: Udkants København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Degauss på MinDong TV-MD14/22 chassis?

Indlæglør 19. apr 2014 21:29

Det er helt korrekt at FG betyder Frame Ground. Dvs. at en ledning fra FG typisk går til den metalramme en monitor normalt er monteret på. Det er ikke nødvendigt at bruge FG (som self. skal gå til jord i sidste ende), men det er dog bedst at gøre, hvis man har muligheden.


Der sidder også ganske rigtigt en "pløk" på dit neckboard. Denne pløk skal have forbindelse til en ledning (som regel sort) som sidder på dit billedrør. Denne ledning sørger for at billedrøret bliver groundet og uden den ledning monteret vil skærmen give nolge ordentlige knald. Disse knald skulle gøre nas, men så vidt jeg tror, er disse knald ikke lethal. :lol: :lol:

Det er også ganske rigtigt at du skal vide hvilke ledninger der er til horisontal og vertikal (afbøjning). I dette tilfælde (og ofte MEN IKKE ALTID) er rød og blå til horizontal og gul og grøn til vertikal.
I den forbindelse skal du også som minimun sikre dig at den spole (yoke) du bruger passer rimelig godt med de data der er på arcadeshoppens hjemmeside angående skærmprintet.

Normalt kan du måle modstand [ohm] med et multimeter og ikke så godt induktionen. Men er modstanden i spolen relativt tæt på de opgivede data (hellere en smule højere) kan du forsøge at sætte skærmprintet på.

Endelig vil jeg sige at det også er rigtigt, at man nok ikke bør skal springe over hvor gærderet er lavest. Det er nemlig min erfaring at der ofte kan komme mange problemer ud af det!


:D
Brugeravatar

Bosse

  • Indlæg: 798
  • Tilmeldt: tors 19. jan 2012 01:50
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Degauss på MinDong TV-MD14/22 chassis?

Indlægman 21. apr 2014 17:08

Killer Bean 2's spørgsmål drejer det sig ikke om yoke men om degauss, og han spørger blot hvor man kan købe et stik som passer til degauss-udgangen på chassiet.

Jeg ved ikke hvor man køber sådan et stik, men det er altså ligemeget hvordan ledningerne til degauss'en vender, og det kan ikke skade chassiet uanset hvordan man vender dem. Degauss-spolen er blot en elektromagnet der skal have noget vekselstrøm.
Pcb'ere søges: Bagman - Bubbles - Championship Sprint - Defender - Dig Dug - Frisky Tom - Joust - Kung Fu master - New Rally-X - Paperboy - Penta - Pole Position - Pole Position II - Radical Radial - Rally-X - Rolling Thunder - Robotron 2084 - Rug Rats - Q*bert ..... Ikke så vigtigt om det er originale eller bootlegs. Send endelig en pm.
Brugeravatar

Killer Bean 2

  • Indlæg: 84
  • Tilmeldt: tors 10. nov 2005 16:56
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Degauss på MinDong TV-MD14/22 chassis?

Indlægman 21. apr 2014 17:30

Om ikke andet, så krydser jeg fingre for, at stikket på det chassis, der sidder i TV'et som jeg stjæler røret fra, har samme afstand mellem benene. Så kan jeg jo bare lodde stikket af og flytte det over :D
Congratulation. This story is happy end.
Brugeravatar

Killer Bean 2

  • Indlæg: 84
  • Tilmeldt: tors 10. nov 2005 16:56
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Degauss på MinDong TV-MD14/22 chassis?

Indlægons 23. apr 2014 19:08

Der var desværre lige et par millimeter længere mellem benene, men heldigvis er der tale om enkeltlagsprint, og loddeøerne er meget store, så det lykkedes mig lige så forsigtigt at udvide hullerne en smule med en hobbykniv.

Så nu har jeg langt om længe fået brokket en arcademonitor sammen :D
Congratulation. This story is happy end.

manta400

  • Indlæg: 1424
  • Tilmeldt: ons 22. jul 2009 20:50
  • Geografisk sted: viborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Degauss på MinDong TV-MD14/22 chassis?

Indlægsøn 4. maj 2014 07:32

jeg læste lige din tråd på tasf.dk en skam du opgiver så let.. men ja de kina chassis dør hvis joken og chassis ikke passer sammen..

så er spørgsmålet om du har spilt 3,5 år på uddannelse. :) ej spøg til side.. jeg har sku også brændt chassis af..

op på hesten igen det skal koste lidt i starten når man prøver sig frem.

mvh
Brugeravatar

Killer Bean 2

  • Indlæg: 84
  • Tilmeldt: tors 10. nov 2005 16:56
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Degauss på MinDong TV-MD14/22 chassis?

Indlægsøn 4. maj 2014 10:28

manta400 skrev:så er spørgsmålet om du har spilt 3,5 år på uddannelse. :)


Det er sgu lige før, hehe :)

At mit chassis (Hvorfor fanden hedder det egentlig "chassis"? Det giver ingen mening...) brændte af, var bare dråben, der fik bægeret til at flyde over. Jeg har hele tiden haft det skidt med dem. Det er virkelig noget billigt Kina-skrammel. De har ikke en super god build quality, og komponenterne er lidt tvivlsomme. Der er f.eks. "no-name" elektrolytkondensatorer over hele linjen.

Det skal ikke tages som en sviner af Arcadeshoppen. Jeg ved godt, at der ikke findes noget bedre på markedet.

Hvis jeg skal bygge noget, der skal stå et offentligt sted, skal det være med komponenter af en kvalitet, jeg kan stå inde for, og der synes jeg bare ikke, at MinDong klarer skærerne. "Godt nok" er ikke godt nok :wink:
Congratulation. This story is happy end.
Brugeravatar

Elgen

  • Indlæg: 1260
  • Tilmeldt: tors 12. jan 2006 10:17
  • Geografisk sted: Vanløse
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Degauss på MinDong TV-MD14/22 chassis?

Indlægsøn 4. maj 2014 12:38

Amen!
Og i øvrigt mht til Arcadeshoppen.dk, så virker deepblue utrolig fornuftig, ærlig og reel mht. chassis'er. Er ret sikker på, at han også selv vil foreslå at reppe et originalt chassis frem for at bruge en kinøjser...

...men det er jo ikke alle der formår at reppe et chassis };-P

Tilbage til Arcade

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster

cron