SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er fre 29. mar 2024 15:34

Degauss når chassis ikke har degauss?

Om arcademaskiner, spil, tips, reparation osv.
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

Bosse

  • Indlæg: 798
  • Tilmeldt: tors 19. jan 2012 01:50
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Degauss når chassis ikke har degauss?

Indlægsøn 15. dec 2013 20:38

Hej alle.

Hvad gør I når I monterer et "universal-chassis" som ikke har degauss udgang?

Selvf. kan man bruge en degauss wand/stick/ring hver gang man har flyttet maskinen eller drejet skærmen, men det synes jeg er uholdbart og for besværligt.... især hvis det er en maskine hvor skærmen jævnligt skal drejes.

---------------------

Degauss er vel bare den degaussring (elektromagnet) rundt om skærmen som skal have strøm i et meget kort stykke tid og så slå fra.

Hvilken elektronisk komponent sørger for det?

Altså en komponent som når den får 220 volt (eller 110 volt) lader strømmen gå videre i den tid der nu skal til for degauss funktionen, for så at lukke af/slukke resten af tiden den får strøm.

Det må man da kunne lave selv uden det behøver koste en formue, ikke ?
Pcb'ere søges: Bagman - Bubbles - Championship Sprint - Defender - Dig Dug - Frisky Tom - Joust - Kung Fu master - New Rally-X - Paperboy - Penta - Pole Position - Pole Position II - Radical Radial - Rally-X - Rolling Thunder - Robotron 2084 - Rug Rats - Q*bert ..... Ikke så vigtigt om det er originale eller bootlegs. Send endelig en pm.

eumpd

  • Indlæg: 238
  • Tilmeldt: ons 8. feb 2012 23:02
  • Geografisk sted: Udkants København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Degauss når chassis ikke har degauss?

Indlægman 16. dec 2013 00:10

"Hvilken elektronisk komponent sørger for det? "

Det er en thermistor der sørger for at der løber vækselstrøm (AC) igennem degausringen i et kort stykke tid. Reelt er der faktisk en meget lille vækselstrøm i degaussringen efter skærmen er startet op, så brug evt. Internettet til at finde ud af hvad en thermister er og gør hvis du er nysgerrig. Som regel benyttes kun en PTC thermistor (+ andre komponenter self. jf diagrammet), men nogle gange bruges også en kombination hvor også en NTC thermistor indgår.

"Det må man da kunne lave selv uden det behøver koste en formue, ikke ?"

Et degauss kredsløb kan realiseres rimelig enkelt, men HUSK HUSK HUSK at du roder med 220V, så vær lige opnærksom på hvad du laver, og hvordan kredsløbet er bygget, monteret osv.

Her er et diagram der stammer fra en Hantarex monitor. Du kan jo forsøge at følge den opbygning, og self. se bort fra det stiplede kredsløb der er med en knap/switch. Mht. at finde en ny thermister kan du nok bare tage en fra et dødt 220V TV, -dem er der vel nok at tage af. Bare HUSK at google den pågældende thermister og tjek dens nomerede spænding og tjek at du ikke kommer til at sætte en NTC på en PTC's plads! :wink: Held og lykke med projektet. :)
Vedhæftede filer
PTC-Thermistor-PR7-Degaussing.jpg
mtc9000_degauss.jpg
Brugeravatar

Bosse

  • Indlæg: 798
  • Tilmeldt: tors 19. jan 2012 01:50
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Degauss når chassis ikke har degauss?

Indlægman 16. dec 2013 02:13

eumpd, tak for dit svar.

Ville du ikke på ca. samme tid som det tog at skrive den stil :) (som jeg ikke forstår stort af) kunne skrive en guide til hvordan man implementerer det ?

du ved, en guide ala:

punkt.1 gør dit
punkt 2 gør dat
punkt 3 gør dittendat
punkt 4 gør dattendit
osv.
Det vel for pokker nøjagtig samme problematik uanset hvilket chassis, maskine og billedrørsskærm du/jeg/I har som skal degauss'es

Altså, hvis det er så simpelt som vi alle tror, så må det da kunne være noget vi kan finde ud af i fællesskab og som kan bruges som guide til kommede brugere af forummet.... jeg kan vel ikke være den eneste som tænker at man burde kunne komme over manglende degaussudtag på et chassis.

Jeg lægger gerne en maskine til rådighed til de forsøg som folks forslag måtte munde ud i, så jeg kan rapportere løbende om min lejlighed brænder, eksploderer eller står fast :)
Pcb'ere søges: Bagman - Bubbles - Championship Sprint - Defender - Dig Dug - Frisky Tom - Joust - Kung Fu master - New Rally-X - Paperboy - Penta - Pole Position - Pole Position II - Radical Radial - Rally-X - Rolling Thunder - Robotron 2084 - Rug Rats - Q*bert ..... Ikke så vigtigt om det er originale eller bootlegs. Send endelig en pm.
Brugeravatar

nico

  • Indlæg: 346
  • Tilmeldt: lør 3. okt 2009 15:00
  • Geografisk sted: Østjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Degauss når chassis ikke har degauss?

Indlægman 16. dec 2013 09:02

Hej Bosse

Hvis du har eller får fat i en PTC thermistor og kondensator (C52 i diagrammet)
vil jeg indbygge det i en lille plastickasse med stik til 230v og stik til Coil :-)

Eumpd : har du link til hvor man køber PTC thermistor (herhjemme)
samt str. på kondensator

eumpd

  • Indlæg: 238
  • Tilmeldt: ons 8. feb 2012 23:02
  • Geografisk sted: Udkants København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Degauss når chassis ikke har degauss?

Indlægman 16. dec 2013 09:38

Selv tak Bosse. Haha (bare en fodnote, så forsøger jeg faktisk altid at skrive det så let læseligt som muligt, men det kan vist godt være det er gået lidt galt her haha) Jeg skal nok prøve at skrive en ny stil, selvom jeg faktisk bør skrive en helt anden "stil" i virkeligheden, men det er så en helt anden snak -hahaa. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Først kort:

En thermister er en temperaturafhængig modstand. I en PTC stiger ohm-værdien (modstanden) når temperaturen i komponenten stiger.

I en NTC falder ohm-værdien (modstanden) når temperaturen i komponenten stiger. (Derfor jeg sagde at det ikke er så smart hvis man kommer til at bytte om på dem. Jeg mener dog at langt de fleste PTC'ere ligner den firkantede kasse jeg sendte på biledet før og en NTC'er har diskform).


Mht sikkerhed, så skal du ikke være bange, men bare slå hjernen til på de rigtige tidspunkter. Normalt vil 220V bare gøre nas, men ikke slå dig ihjel. Jeg skrev mere advarslen om 220V fordi jeg før har set nogle ret kreative installationer folk har lavet, og jeg derfor bare ville undgå at du fx.monterede dit nyligt opbyggede degauss-kredsløb direkte på metalrammen af billedrøret osv. osv. Håber du får noget ud af det jeg skrev denne gang og om ikke andet kan jeg muligvis guide dig over telefonen efter nytår, da jeg desværre har en rimelig stor deadline hængende over hovedet. (Er mest herinde på spille-maskiner.dk for overspringshandlingens skyld hahaha) :lol: :lol: :lol:
Vedhæftede filer
film-capacitor-1322767028.jpg
degauss2.JPG

eumpd

  • Indlæg: 238
  • Tilmeldt: ons 8. feb 2012 23:02
  • Geografisk sted: Udkants København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Degauss når chassis ikke har degauss?

Indlægman 16. dec 2013 09:51

Hej Nico,

Jeg ved ikke hvem herhjemme der sælger PTC thermistorer (med 3 ben, jf. diagram) til billedrørs skærme. Derfor jeg siger at man nok skal tage PTC'en fra et dødt tv og lige se om man kan reverse engineere lidt på det døde TV's degauss kredsløb. Husk dog på det med nomeret spænding, altså om det er fra en 110V eller 220V skærm i måtte låne en PTC.

Men på ebay.com og nettet generalt er det slet ikke umuligt at finde billedrørs PTC'er. Held og lykke. :)
Brugeravatar

Bosse

  • Indlæg: 798
  • Tilmeldt: tors 19. jan 2012 01:50
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Degauss når chassis ikke har degauss?

Indlægman 16. dec 2013 11:15

Ok eumpd, det lader jo til at være ganske simpelt når du skriver det på den måde :D .... tak igen.

Vil forsøge at få tid til 'en af de nærmeste dage at få sporet og plukket komponenterne fra et gammelt tv-chassis og så engang efter jul alliere mig lidt med Nico som jeg har betydeligt mere tiltro til når det drejer sig om el end til mig selv :oops: :D
Pcb'ere søges: Bagman - Bubbles - Championship Sprint - Defender - Dig Dug - Frisky Tom - Joust - Kung Fu master - New Rally-X - Paperboy - Penta - Pole Position - Pole Position II - Radical Radial - Rally-X - Rolling Thunder - Robotron 2084 - Rug Rats - Q*bert ..... Ikke så vigtigt om det er originale eller bootlegs. Send endelig en pm.
Brugeravatar

nico

  • Indlæg: 346
  • Tilmeldt: lør 3. okt 2009 15:00
  • Geografisk sted: Østjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Degauss når chassis ikke har degauss?

Indlægman 16. dec 2013 12:00

Bosse skrev:Ok eumpd, det lader jo til at være ganske simpelt når du skriver det på den måde :D .... tak igen.

Vil forsøge at få tid til 'en af de nærmeste dage at få sporet og plukket komponenterne fra et gammelt tv-chassis og så engang efter jul alliere mig lidt med Nico som jeg har betydeligt mere tiltro til når det drejer sig om el end til mig selv :oops: :D


Har netop været på Radiolageret i andet ærinde, hørte om de havde 3 benet PTC og nej...
laver lige en lille box med stik m.m. til dig Bosse så kan PTC og kondensator monters i klemrække..

Michael
Vedhæftede filer
4078961-like.jpg

eumpd

  • Indlæg: 238
  • Tilmeldt: ons 8. feb 2012 23:02
  • Geografisk sted: Udkants København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Degauss når chassis ikke har degauss?

Indlægman 16. dec 2013 16:23

.
Vedhæftede filer
HUSK sikring.JPG

Tilbage til Arcade

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 19 gæster