SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er søn 28. apr 2024 07:19

Bedste turnering 2014

Alle spillemaskine relevante events annonceres her i denne kategori

Redaktør: TheRealEd

  • Forfatter
  • besked

SMI3

  • Indlæg: 804
  • Tilmeldt: fre 16. aug 2013 18:15
  • Geografisk sted: Klampenborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Bedste turnering 2014

Indlægsøn 28. dec 2014 12:47

I forbindelse med planlægning af turneringer 2015, har jeg tænkt på hvilke(n) turnering der var bedst/sjovest i 2014.
Jeg vil gerne høre hvad I mener der har været godt og hvad man bør undgå i forbindelse med et nyt turneringsformat.
Jeg tænker Kvalifikation/main/sideturnering/tidsmæssig/Mad/præmier/osv.

Jeg afholder to turneringer i 2015.
Mr Muscle Multiball Madness v1.0 den 30/5-15 (mere info følger)
Mr Muscle Challenge 2015 den 22/8-15 (mere info følger)

Godt nytår og håber vi ses i 2015.
Mvh
Michael og Henrik
Flippere :Jurassic park LE,Iron Maiden LE, AC/DC Luci, Batman66 LE, Addams Family, Metallica premium, Starwars Data east.
Arcade : Terminator 100", 4 styk twin sega Daytona, Rambo deluxe med Pioneer 60", 4 styk superbikes 2, The walking dead deluxe, Big Buck hunter deluxe 72”, Time Crisis 5 Deluxe.

På vej:
XXX
Brugeravatar

KimG

  • Indlæg: 629
  • Tilmeldt: tors 18. jul 2013 23:32
  • Geografisk sted: Kbh V
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Bedste turnering 2014

Indlægsøn 28. dec 2014 20:39

Efter min mening er der ingen tvivl. ELK Hunters Challenge er den bedste turnering der har været i 2014!

Måske kun overgået af Mr. Muscle Challenge pga. Heineken-manden
KIM
Brugeravatar

FlyveHest

  • Indlæg: 775
  • Tilmeldt: ons 11. sep 2013 20:59
  • Geografisk sted: Ballerup, Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Bedste turnering 2014

Indlægman 29. dec 2014 10:55

Hej Michael,

Jeg har tilføjet dem til kalenderen.

Hvis datoerne er endelige, tænker jeg at vi lige så godt kan få dem meldt ind til IFPA også.
Billede

SMI3

  • Indlæg: 804
  • Tilmeldt: fre 16. aug 2013 18:15
  • Geografisk sted: Klampenborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Bedste turnering 2014

Indlægman 29. dec 2014 11:31

Hej Peter

Ja tak, datoerne er endelige.

mvh
Michael
Flippere :Jurassic park LE,Iron Maiden LE, AC/DC Luci, Batman66 LE, Addams Family, Metallica premium, Starwars Data east.
Arcade : Terminator 100", 4 styk twin sega Daytona, Rambo deluxe med Pioneer 60", 4 styk superbikes 2, The walking dead deluxe, Big Buck hunter deluxe 72”, Time Crisis 5 Deluxe.

På vej:
XXX
Brugeravatar

soren

  • Indlæg: 1397
  • Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 19:56
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Bedste turnering 2014

Indlægman 29. dec 2014 11:39

Den rent flipper-faglige bedste turnering i 2014 var, efter min mening, Danish Open. Faciliteter og maskiner var i top. Men det der særligt trækker op var luksuriøse forhold omkring den løbende afvikling samt notering og regnskab af point.

Hvad du skal undgå? Massere af ting. Angående selve formatet, så prøv dine forslag af her på forum.

Angående det tekniske.

Indstil maskiner på factory default - med alle extra balls slået fra - og tournament/competition mode slået til (hvor relevant). Alle afgivelser fra dette - grundet ønske om anden sværhedsgrad eller pga. fejl på maskinen - bør og skal meddeles. Ideelt med en seddel på selve maskinen. Hvis extra balls ikke kan slåes fra skal det fremgå hvad man stiller på med den.

Sæt slam-tilt permanent afbrudt. Om ikke andre så den i møntlågen.

Sæt high-power interlock kontrakt (ca. fra 1993 og nyere maskiner) permanent sluttet.

Forvent nedbrud. Hav reparatør ved hånden og/eller en plan for reservemaskiner.
Senest rettet af soren tors 1. jan 2015 18:11, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Top20

  • Indlæg: 1507
  • Tilmeldt: ons 14. nov 2012 22:20
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Bedste turnering 2014

Indlægman 29. dec 2014 13:45

Hej Michael

Verdensklasse med 2 turneringer allerede :-). Jeg kommer...

Jeg har et par tilføjelser til en succesfuld turnering i min verden.
Hellere færre maskiner og plads omkring sig - diskretionslinje virker og gerne min. 50 cm mellem maskinerne.
Vælg de mest stabile maskiner så de holder en hel turnering.
Hav ca. 1 maskine pr. 3 deltagere + sideturnering hvis en sådan har en relevans efter de nye IFPA regler.

Giv et grundigt brief, hav et excelsystem der regner stærkt så der ikke bliver for meget spildtid.

Mulighed for god/sund forplejning er også populært - samt fede præmier.

Det er mine erfaringer jeg kan bidrage med.

Bo
Mine pins - Bally/Williams: CFTBL, FH, TZ, MB, INDY500, WH2O, FT, JB, WC94, FG - STERN: Metalica Pro, Startrek Premium, AC/DC LUCI, Mustang LE, IRONMAN VAULT, TRON, KISS, GOT, Aerosmith, Munsters Premium, Avatar, Walking dead, led Zeppelin, Godzilla - SEGA Godzilla - Gotlieb Monday Night Football
Brugeravatar

FlyveHest

  • Indlæg: 775
  • Tilmeldt: ons 11. sep 2013 20:59
  • Geografisk sted: Ballerup, Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Bedste turnering 2014

Indlægman 29. dec 2014 15:07

Jeg kan da også lige smide et par bevingede ord ind, set mere eller mindre fra spillerperspektiv, men lur mig om man ikke får sneget sig med i arrangørgruppen på en turnering eller to i det kommende år ;)

Tidsplan, læg en realistisk tidsplan, og hold den! Sørg for at alle er klar over et cutoff tidspunkt, og hvis folk ikke sørger for at få spillet færdig inden, bliver manglende spil sat til 0. (Det er nemmere sagt end gjort, men, med et stykke papir og lidt fornuft, er det helt sikkert muligt)

Dette bliver måske lidt nemmere i 2015 og fremover med de nye IFPA beregninger, hvor sideturneringer umiddelbart ikke bliver særligt lukrative, og dermed måske kommer til at blive udfaset.

Så meget som jeg elsker at spille pinball, så fungerer jeg ikke optimalt efter 16 timer på benene, og jeg har personligt oplevet en stram, men velfungerende, tidsplan til BOP og bemærkelsesværdigt også til Robo III. (Delvist også Robo IV, der blev den ikke annonceret så stramt, men alt forløb totalt lækkert undervejs, måske vi bare er blevet mere disciplinerede)

Scorekeeping, som Bo nævner, sørg for at have noget på plads der gør dette nemmere, og lad være med at udskyde det til 11. time.

Det er trælst at et helt hold spillere skal vente en time, mens der regnes, det er en utrolig mængde spildtid der.

Lav evt. aftaler med inden turnering omkring en hjælpende hånd, altefter format kan scoring kræve mange flere ressourcer end forventet.

Med det sagt, så jeg har også et mere generelt spørgsmål, pris på deltagelse i turneringer?

Hvad er smertegrænsen for folk, hvis vi forestiller os en heldages turnering uden egentlige præmier, og uden mad?

Det er jo desværre langt fra alle der har de fantastiske faciliteter til rådighed som Pinlab har (her tænkes både maskinpark, lokaler og en super-duper sød arrangør-bedre-halvdel der gider bespise os), og derfor er nødt til at leje sig ind i en maskinpark og lokaler hvor udbyder selvfølgeligt også skal tjene penge på foretagendet.

Kunne folk forestille sig at betale 250 kroner for den slags?
Billede

SMI3

  • Indlæg: 804
  • Tilmeldt: fre 16. aug 2013 18:15
  • Geografisk sted: Klampenborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Bedste turnering 2014

Indlægtirs 30. dec 2014 11:17

Peter ( FLY ) ,da vi brugte den tidligere country Director sidste år til hjælp med format osv.
Er du da velkommen til at lave format til turneringen Mr Muscle Challenge 2015.
I år stræber vi dog efter at slutte inden klokken 24.

Mvh
Michael
Flippere :Jurassic park LE,Iron Maiden LE, AC/DC Luci, Batman66 LE, Addams Family, Metallica premium, Starwars Data east.
Arcade : Terminator 100", 4 styk twin sega Daytona, Rambo deluxe med Pioneer 60", 4 styk superbikes 2, The walking dead deluxe, Big Buck hunter deluxe 72”, Time Crisis 5 Deluxe.

På vej:
XXX
Brugeravatar

KimG

  • Indlæg: 629
  • Tilmeldt: tors 18. jul 2013 23:32
  • Geografisk sted: Kbh V
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Bedste turnering 2014

Indlægtirs 30. dec 2014 11:29

FlyveHest skrev:Jeg kan da også lige smide et par bevingede ord ind, set mere eller mindre fra spillerperspektiv, men lur mig om man ikke får sneget sig med i arrangørgruppen på en turnering eller to i det kommende år ;)

Med det sagt, så jeg har også et mere generelt spørgsmål, pris på deltagelse i turneringer?

Hvad er smertegrænsen for folk, hvis vi forestiller os en heldages turnering uden egentlige præmier, og uden mad?

Det er jo desværre langt fra alle der har de fantastiske faciliteter til rådighed som Pinlab har (her tænkes både maskinpark, lokaler og en super-duper sød arrangør-bedre-halvdel der gider bespise os), og derfor er nødt til at leje sig ind i en maskinpark og lokaler hvor udbyder selvfølgeligt også skal tjene penge på foretagendet.

Kunne folk forestille sig at betale 250 kroner for den slags?


det ville jeg -
KIM
Brugeravatar

soren

  • Indlæg: 1397
  • Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 19:56
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Bedste turnering 2014

Indlægtirs 30. dec 2014 12:25

Michael. Det var på mange måder en glimrende turnering du afholdte. Det format mv. kan du sagtens gentage med lidt modifikationer. Jeg har følgende forslag.

Drop alt øvetid/prøvespil mv. efter at turneringen er startet. Drop evt. alt spil udenfor turnering på de maskiner der skal benyttes til dette.

Start tidligere på dagen. Sæt evt. folk i gang som de melder ankomst.

Kør kvalifikation på 2 (eller flere) maskingrupper. Frem for at alle skal spille de samme x maskiner. Så lad fx. halvdelen spille kval på x maskiner og den anden halvdel på y andre maskiner. Det kan snildt lade sig gøre med det antal maskiner du har til rådighed. Og "tids straffen" for den maskine der tager længst tid at spille bliver mindre. Ved fx. 24 videre i A-finalen kvalificere de 12 bedste fra hver gruppe. Med en oversidder-bye til de bedste 4 osv.

Brug 4-2-1-0 point tildeling i finalerunderne.

Sideturnering. Fordel spillere efter seedning. Og pisk folk til at få spillet de side-kampe der ligger klar til afvikling.

Dertil vil jeg sige, at det vil være ønskeligt med bedre plads omkring sig. Opret lounge-område med de maskiner der må spilles på uden for konkurrence ved siden af slagmarken.
Brugeravatar

FlyveHest

  • Indlæg: 775
  • Tilmeldt: ons 11. sep 2013 20:59
  • Geografisk sted: Ballerup, Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Bedste turnering 2014

Indlægtirs 30. dec 2014 12:45

SMI3 skrev:Peter ( FLY ) ,da vi brugte den tidligere country Director sidste år til hjælp med format osv.
Er du da velkommen til at lave format til turneringen Mr Muscle Challenge 2015.
I år stræber vi dog efter at slutte inden klokken 24


Det skal jeg med glæde give en hånd med til, helt sikkert. Ellers tror jeg ikke det skorter på folk med spændende og konkstruktivt input til den slags her på forummet.
Billede

ELK

  • Indlæg: 1608
  • Tilmeldt: man 17. jan 2011 08:12
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Bedste turnering 2014

Indlægtors 1. jan 2015 15:15

Michael my Man,

Tak fordi du spørger!

Jeg kan godt se de andre har svaret mere direkte på spørgsmålet, men jeg har tænkt mig at se det som en fornem anledning til at få set tilbage på de mange glimrende turneringer 2014 har budt os danske pinball-spillere på. For mig at se er der ingen tvivl om hvad svaret er. Det bedste har ikke været en enkel turnering – eller et særligt format. Det bedste har været den utrolige mangfoldighed. De forskellige formater, locations og den særlige stemninger som hver enkel turnering har bidraget med.

Mange turneringer har nemlig haft deres eget særpræg og dermed tilført noget unikt til året. Jeg tøver ikke med at fremhæve din egen Mr. Muscle Challenge – med indlagt rutchebanetur og stegt flæsk. Det flyttede simpelthen rammerne for hvad man kan opleve til en første klasses pinball-turnering! :-) Stilen var laid back ’vi når det nok’ og tilmed blev det ved længe (som rigtige players jo elsker ;-) ) Overdådige præmier - og så smed du også lige Heineken-manden ind til at løfte de små timer. Beautiful.

Ingen tvivl i mit sind imidlertid om at den største turnering også blev en af de flotteste – og i særklasse den med det bedste pinball. Danish Pinball Open (DPO) var igen en kæmpe oplevelse. Fordi de bedste fra verden kom til Danmark og dystede med os. At se Danielle og Jorian flyve ind fra Chicago og spille en finale i Valby af international kvalitet var fantastisk – og en sund reminder af hvor langt der stadig er fra Danmarks mange dygtige spillere – og så til den absolutte verdenselite.

For mig personligt er ’den anden’ store danske turnering – nemlig Roalds Ramlöse Rumble også en stensikker topscorer når man ser tilbage. Det at køre så stor en turnering, med så mange velspillende maskiner - og så med en junior-række, der får tid og opmærksomhed i programmet - er bare så meget overskud. Og det at kunne tage sin søn med – og at han føler sig velkommen og underholdt – det er udtryk for en kvalitet, der rykker den her turnering op i sin egen liga.

Og så vil jeg da give KIM G ret (som så ofte). ELK Hunters Challenge syntes jeg faktisk selv var en fin og anderledes turnering. Den gjorde præcis det jeg havde drømt om. Finalestævnet forløb ok – og var en anderledes måde at dyste på – som belønner de spillere der måske er bedst, når de bare er alene med maskinen. Mere strategisk hårdt og jeg syntes også det var underholdende at overvære – men det bedste var (som Kim G siger) selve grundkonceptet med de mange måneder turneringen er åben på. At man på en måde kan spille turneringsflipper alle ugens dage – lige når det passer en. Det fik rigtig fin feedback. I al beskedenhed mener jeg det tilførte noget sjovt til miljøet – og jeg ved det fik nogen ud og spille på nye steder. Steder de måske ikke ellers havde oplevet. Og jeg ved at flere af opstillerne har oplevet det som et medspil og dermed som en støtte til true location pinball – og det er jeg super glad for. Derfor overvejer jeg også en eller anden form for gentagelse i 2015.

Svært at glemme er selvfølgelig også Danmarksmesterskabet - eller Fynsmesterskabet som det blev døbt af gadens parlament. Det var en fornøjelse at spille DM i et nedlagt pizzeria på Fyn. Stemningen var legendarisk god. Og selvom den forsvarende Danmarksmester (gennem tre år!) ikke selv kom og forsvarede sin titel – så var det et sjovt og gedigent DM. Et solidt format med kval på alle maskiner og 1-on-1 matchspil. Og en overdådig sideturnering på tre super pimpede STERN titler. Jeg glæder mig til at se om Jylland kan levere ligeså høj kvalitet – også med et godt og fair format. Sikkert bliver det i alle fald at det bliver en oplevelse – og rejsen i sig selv vil give det lidt ekstra på oplevelsesbarometeret.

Men også andre nye turneringsformater og locations dukkede op. Både møg tjekkede Ruben og Bobbys og imponerende RetroArkaden – der med sin helt vildt velholdte maskinpark jo er en vidunderlig turneringsfacilitet. Bo Mertins kombinerede Pinball-turnering og garden party i måske årets bedst timede pinball-event med DM Revenge.

Og endelig. For sulen om 2014 ikke også bød på en rigtig dansk Pinball Tour med fire turneringer og et samlet klassement. RoboCop Super Four blev - som Bo oprindeligt beskrev det – næsten mere prestigefyldt end Danmarkmesterskabet. Top tjekket afvikling og information hele vejen igennem – og selvfølgelig også hypet oga. årets med afstand største præmie. En stor oplevelse – ikke kun fordi det gik godt til sidst – men i mindst ligeså høj grad fordi jeg selv fik så meget røvfuld så mange gange undervejs i de fire stævner – ikke bare af MIK og HBC men primært af min gamle lærling Lars LAJ Ørskov Jensen – som vandt to af de fire stævner og åbenbart bare kan hive verdensklasse pinball ud af huen stort set uden træning.

Hvis jeg skal nævne min største oplevelse med pinball i 2015 bliver det imidlertid ikke nogen af de glimrende og mangfoldige danske turneringer. Det største for mig var den pinball-rejse jeg var på med Mikkel Sjølin i Californien. Vi spillede store turneringer i både SF (Pacific Pinball Open) og LA (TV-transmitterede INDISC) og indimellem det spillede vi en masse pinball på fantastiske steder rundt omkring på – besøgte forskellige ligaer osv. Og selvfølgelig boede vi hos en pinball-ven – og begyndte dagen med at spille pinball om hvem der skulle have lov at gå først i bad. At rejse med pinball er fantastisk. Jeg ved mange af jer fik gjort det i 2014. Og jeg ved at mange af jer skal afsted i 2015. Blandt andet en del til verdens største pinball event (ever) i Pittsburgh i 2015 – og jeg er så monster misundelig. Selv kommer jeg til at holde lidt lavere profil i 2015 – dog med EM i Belgien og VM i Sverige som to store ting, jeg håber ikke at misse.

Og ja ja – jeg ved det Michael - du var primært bare ude efter nogle spillerpræferencer, så du rent praktisk kunne justere dine allerede verdensklasse turneringer. Og nu fik du en lang sludder for en sladder og kiggen frem og tilbage. Beklager – jeg kunne bare ikke lade være. Du ved – når ens hjerte banker for pinball (og ikke kun babier, bamsekraner og bilspil – som også er vildt cool! ;-) )

Opsummering herfra rent med hensyn til valg af format:
1) Vælg din egen stil.
2) Fint at optimere i forhold til de nye regler for ranglistepoints fra IFPA. Undersøg hvad dit format vil give af point – og hvad der kan øge det (gå til FLY eller mig hvis det er for indviklet). Drop fx en sideturneringen som også ofte udfordrer tidsplanen – du kan altid lave en high score konkurrence eller andet for os, der bare ikke kan få nok.
3) At finde den bedste mand på dagen er vigtigst. At holde tidsplanen er overvurderet. Really. ;-)

Og til dig FLY: Ja – for hylen. Altid.

Tak for så meget god pinball i 2014 (og ret meget held også)!
Mads / E L K

Danmarksmester 2014
Smålandsmester 2014
Pinball Arcade Olympiade Mester fra Ruben & Bobbys 2014
Vinder af DM-Revenge 2014, Mr. Muscle Åben 2014 og RoboCop Super Four 2014

SMI3

  • Indlæg: 804
  • Tilmeldt: fre 16. aug 2013 18:15
  • Geografisk sted: Klampenborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Bedste turnering 2014

Indlægtors 1. jan 2015 21:04

Hej Mads

Du jo en af mine stamkunder. Så tak for svar.
Som i alt andet, har folk jo vildt forskellige ønsker.
Folk kommer for vidt forskellige ting.Nogle for at vinde, andre for nogle fede timer med noget hygge pinball.
Skal det være stramt program, hygge pinball, billigere/dyrere turneringer med færre/flere ting inklusiv.

Vi ønsker jo bare det er sjovest for flest mulig.
Mvh
Michael
Flippere :Jurassic park LE,Iron Maiden LE, AC/DC Luci, Batman66 LE, Addams Family, Metallica premium, Starwars Data east.
Arcade : Terminator 100", 4 styk twin sega Daytona, Rambo deluxe med Pioneer 60", 4 styk superbikes 2, The walking dead deluxe, Big Buck hunter deluxe 72”, Time Crisis 5 Deluxe.

På vej:
XXX

mope

  • Indlæg: 108
  • Tilmeldt: tors 12. maj 2011 22:04
  • Geografisk sted: kbh
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Bedste turnering 2014

Indlæglør 3. jan 2015 12:26

Mht format, foretrækker jeg personligt head-to-head kampe, frem for 4-player spil. Det er selvfølgelig en smagssag, som så meget andet, men jeg synes to player spil gør kampen mere intens, hvor der ved 4 players er der for meget ventetid. Og Fly, min smertegrænse for turneringer uden forplejning og præmier ligger på 200. Det har både noget at gøre med at jeg er studerende, men også med oplevelsen af at få noget for pengene, udover points og hyggeligt selskab :)

Det var mine 5 cents, godt nytår fra Anja.

ELK

  • Indlæg: 1608
  • Tilmeldt: man 17. jan 2011 08:12
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Bedste turnering 2014

Indlæglør 3. jan 2015 18:10

Til Michael: Jo men for hylen. Jeg er helt med. Og alt jeg skriver er helt eksplicit subjektivt og netop bare mine oplevelser og min holdning. Jeg er helt med på, jeg måske er den der er mest pinball crazy - og derfor også nok prioriterer 'mere pinball' over stort set alt andet når der skal arrangeres turneringer. Inklusiv at man slutter så de unge kan komme hjem i seng i ordentlig tid. (Og ja ja - det blev lidt FOR sent til Mr. Muscle Challenge! Men hold op hvor vi hyggede os! Og vi fandt den rigtige vinder - og jeg har siden fyret mig selv som turneringsplanlægger-konsulent og landedirektør :-)

Til Anja: Til din opbakning er Head-to-head kampe (1-mod-1) også både hurtigere og giver flere IFPA-points.
Næste

Tilbage til Events

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 171 gæster