SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er søn 28. apr 2024 11:16

World Pinball Player Rankings, ændring til pointudregning

Alle spillemaskine relevante events annonceres her i denne kategori

Redaktør: TheRealEd

  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

FlyveHest

  • Indlæg: 775
  • Tilmeldt: ons 11. sep 2013 20:59
  • Geografisk sted: Ballerup, Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

World Pinball Player Rankings, ændring til pointudregning

Indlægons 1. okt 2014 07:30

Der er en stor ændring på vej til hvorledes WPPR beregner point for turneringer pr 1/1/2015.

Læs mere på IFPAs hjemmeside, http://www.ifpapinball.com/wppr-formula-change-for-2015
Billede

andreas

  • Indlæg: 25
  • Tilmeldt: man 2. jun 2014 14:32
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: World Pinball Player Rankings, ændring til pointudregnin

Indlægons 1. okt 2014 20:15

Så er det vist på tide i folk begynder at sende resultater for tirsdagsflip til IFPA :)

ELK

  • Indlæg: 1608
  • Tilmeldt: man 17. jan 2011 08:12
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: World Pinball Player Rankings, ændring til pointudregnin

Indlægons 1. okt 2014 22:21

Stærkt FLY!

Man tænker at man nok burde poste en heads up om det - og så har du allerede været der. Tak! Jeg stemmer på dig, som den næste direktør!

Vigtigste ændring (som Andreas også er inde på):
- Ingen 'Full WPPR' turneringer længere. Ingen 'Side turneringer' til 50%. Ingen 'Monadstävlings' der skal dele årets point. Og måske vigtigst: Ingen garanti for 25 point til vinderen. Istedet vil pointene for en turnering nu blive vægtet i forhold til antallet af deltagere og kvaliteten af turneringen (målt på hvormange spil man som minimum skal spille for at vinde).

Eksempelvis vil alle Pinlabs Tuesday Night Live arrangementer blive vægtet på samme betingelser som større turneringer med tilmelding etc. Turneringer med flest deltagere og flest spil vil give flest point (forenklet).
Brugeravatar

soren

  • Indlæg: 1397
  • Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 19:56
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: World Pinball Player Rankings, ændring til pointudregnin

Indlægtors 2. okt 2014 08:35

De nye ændringer har i længere tid skabt en hidsig debat sine steder. Folk er frustreret over at deres 25 pointer i fremtiden måske kun bliver 5-10 værd. Men husk på, at det også kommer til at gælde for ligende turneringer.

Det bliver spændede at se, hvilken indflydelse det kommer til at få på turneringsflipper.

Jeg forudser, at arrangører bliver mere aggresive for at få folk tilmeldt i god tid. Da det opevaluerer ens turnering i forhold til andre potentielle deltagere. Og jo flere der springer på, jo flere...

Samtidig for vi se om side-turneringer ændrer karrakter. Da de som vi kender dem nu, i rangliste sammenhæng, nærmest ikke vil være en skid værd for gode spillere der spiller turneringer med en rimelig hyppighed.

Det kan også være vi kommer til at se best-af-fem kampe. Hvem ved.

hskov

  • Indlæg: 534
  • Tilmeldt: man 25. aug 2008 18:22
  • Geografisk sted: Horsens
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: World Pinball Player Rankings, ændring til pointudregnin

Indlægtors 2. okt 2014 08:40

@ELK hvordan kommer det egentlig til at fungere rent administrativt når IFPA nu skal vide mere om turneringsformatet og ikke blot resultatet?

ELK

  • Indlæg: 1608
  • Tilmeldt: man 17. jan 2011 08:12
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: World Pinball Player Rankings, ændring til pointudregnin

Indlægtors 2. okt 2014 17:27

Hans my man,

Hmm. Indrømmet - jeg har selv været lidt betænkelig ved hele den administrative del. Det flotte ved den gamle model var netop at man blot skulle melde resultatet ind (og selv det kan jo endda volde problemer ;-) )

Men mon ikke det går. Man skal så bare melde nogle flere data om turneringsformat ind. Jeg er egentlig ret optimistisk. Hvis vi hjælpes ad. Hensigten er jo god. At bedre turneringer - med flere spil og hvor mindre er overladt til tilfældigheder - skal give flere point at vinde.

Og som jeg har forstået det beholde alle de point de har fået fra tidligere turneringer før 2015. Så frem til nytår er det bare med at få spillet! Hvis man er vild med det gamle :-)

hskov

  • Indlæg: 534
  • Tilmeldt: man 25. aug 2008 18:22
  • Geografisk sted: Horsens
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: World Pinball Player Rankings, ændring til pointudregnin

Indlægtors 2. okt 2014 20:12

Tjekkede lige impact på nogle af de danske turneringer:
(2015 værdi / 2014 værdi)

DPC 2014 - 22.9 / 29.9
DPC 2014 Side - 2.74 / 14.94
Ramløse 2013 - 20.80 / 30.14
Ramløse 2013 Side - 16.35 / 15.07
DPO 2013 - 35.07 / 41.14
DPO 2013 Side - 9.22 / 20.57
ROBO I - 25.9 / 31.4
ROBO I Side - 4.144 / 15.7

50/50 sideturneringer tager virkelig et hit. Ellers virker det generelt til at deltagerantal og antal betydende spil er de klart største faktorer i forhold til justeringer til tidligere model.

OBS - tag lige tallene med et gran salt, det er hurtig beregning og ikke dobbelt tjekket :)

andreas

  • Indlæg: 25
  • Tilmeldt: man 2. jun 2014 14:32
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: World Pinball Player Rankings, ændring til pointudregnin

Indlægtors 2. okt 2014 20:18

Brian Shepherd fra IFPA har haft gang i programmeringsmotoren og det hele skulle blive ret nemt. Sådan som jeg forstår det får denne side http://www.ifpapinball.com/calendar/submit.php nogle ekstra felter påført så man kan fortælle dem om turneringens format. Den del er jeg ikke bekymret for :)

Jeg tror ikke der bliver mange som laver sideturneringer for WPPRs i fremtiden. Jeg ved ikke hvordan det er til de danske turneringer, men herovre er jeg godt og grundigt træt af sideturneringer. De tilføjer nemt 2-3 timer efter alt andet er overstået fordi alle deltagere også lige skal igennem en sideturnering før de kan gå hjem. Jeg glæder mig til at de forsvinder eller bliver erstattet af nogle mere sjove formater (eks. split flipper)

ELK

  • Indlæg: 1608
  • Tilmeldt: man 17. jan 2011 08:12
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: World Pinball Player Rankings, ændring til pointudregnin

Indlæglør 4. okt 2014 11:43

Det lyder godt Andreas! Rigtig cool.

Og jeg kommer nu til at savne sideturneringer. Jeg er faktisk ret craxy med den slags. Og det er sjovt nok af præcis den samme grund, som du Andreas er træt af dem. "De tilføjer nemt 2-3 timer efter alt andet er overstået". Yes! Gotta love that! ;-)

andreas

  • Indlæg: 25
  • Tilmeldt: man 2. jun 2014 14:32
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: World Pinball Player Rankings, ændring til pointudregnin

Indlægtirs 7. okt 2014 05:17

Det er nok bare mig som er gammel og gerne vil hjem og i seng :)
Brugeravatar

FlyveHest

  • Indlæg: 775
  • Tilmeldt: ons 11. sep 2013 20:59
  • Geografisk sted: Ballerup, Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: World Pinball Player Rankings, ændring til pointudregnin

Indlægtirs 7. okt 2014 08:11

Jeg vil sige, den mere stringente afholdelse af sideturnering til sidste Robo var et friskt pust, da den overhovedet ikke havde indflydelse på tidsplanen.

Så, med en mere striks afholdelse af en sådan, kan det faktisk fint lade sig gøre så det tilfører fornøjelse til hele turneringen, og som ELKen siger, det er jo mere pinball, så helt forfærdeligt kan det ikke være ;)
Billede
Brugeravatar

REX

  • Indlæg: 686
  • Tilmeldt: tors 2. maj 2013 15:03
  • Geografisk sted: CPH
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: World Pinball Player Rankings, ændring til pointudregnin

Indlægons 8. okt 2014 10:54

ELK skrev:Hans my man,

Hmm. Indrømmet - jeg har selv været lidt betænkelig ved hele den administrative del. Det flotte ved den gamle model var netop at man blot skulle melde resultatet ind (og selv det kan jo endda volde problemer ;-) )

Men mon ikke det går. Man skal så bare melde nogle flere data om turneringsformat ind. Jeg er egentlig ret optimistisk. Hvis vi hjælpes ad. Hensigten er jo god. At bedre turneringer - med flere spil og hvor mindre er overladt til tilfældigheder - skal give flere point at vinde.

Og som jeg har forstået det beholde alle de point de har fået fra tidligere turneringer før 2015. Så frem til nytår er det bare med at få spillet! Hvis man er vild med det gamle :-)


nu spørger jeg lige dumt.

Betyder det så ikke også at dem der er foran på ranglisten nu, bliver sindssygt svære at hente i det nye år, da 2014 vil være 100% gældende med point, men de turneringer der spilles i 2015 giver færre point overall + sideturneringer ikke er så meget værd?
/-- ejet: CFTBL x2, HSII, RFM, FH, FT, IM, TF LE Combo, AC DC Pro, TSPP, TZ, IJ, TS, BSD, FS, Mustang LE, , VP, Meteor (1979), Wizard of Oz, Metallica, Bride of Pinbot, Flash (1979), Diner, Dr. Who, Tron Legacy; The Walking Dead LE, Lethal Weapon 3, Star Trek LE

/-- Pinballs i spil derhjemme: Twilight Zone, No Fear, Scared Stiff
Brugeravatar

soren

  • Indlæg: 1397
  • Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 19:56
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: World Pinball Player Rankings, ændring til pointudregnin

Indlægons 8. okt 2014 11:08

Jo.

Og for at gøre det "værre" endnu bliver ens rangliste total fra 2015 en sum af de 20 bedste resultater. Og dem med en alder på 3-4 år vil tælle med sat til 25% af deres oprindelige værdi.

Hvor det i dag er 15 bedste og med alt over 3 år forældet.

Det vil måske ikke betyde de store forskubninger. Men det vil sandsynligvis betyde større pointintervaller imellem spillere. Der bliver længere op.

Fra 2015 får turneringer ikke nødvendigvis færre point. Det vil ske for små turneringer men der vil være en skillelinje hvor turneringer af en vis størrelse vil blive evalueret til en højere værdi.

2014 vil ikke tælle 100%. Når en turnering bliver for et år siden på dato, tæller point fra den turnering kun 75%. Og efter to år 50%.

Det første år bliver nok farvet af de gamle resultater. Det kan man så surmule over. Men alt i alt synes jeg det er bedre med en prissætning der svarer til indholdet.
Brugeravatar

REX

  • Indlæg: 686
  • Tilmeldt: tors 2. maj 2013 15:03
  • Geografisk sted: CPH
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: World Pinball Player Rankings, ændring til pointudregnin

Indlægons 8. okt 2014 11:23

Aighty, - så er det derfor vi har set Mads til så mange turneringer i år. Sniger. :)
/-- ejet: CFTBL x2, HSII, RFM, FH, FT, IM, TF LE Combo, AC DC Pro, TSPP, TZ, IJ, TS, BSD, FS, Mustang LE, , VP, Meteor (1979), Wizard of Oz, Metallica, Bride of Pinbot, Flash (1979), Diner, Dr. Who, Tron Legacy; The Walking Dead LE, Lethal Weapon 3, Star Trek LE

/-- Pinballs i spil derhjemme: Twilight Zone, No Fear, Scared Stiff

hskov

  • Indlæg: 534
  • Tilmeldt: man 25. aug 2008 18:22
  • Geografisk sted: Horsens
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: World Pinball Player Rankings, ændring til pointudregnin

Indlægons 8. okt 2014 12:17

REX skrev:Betyder det så ikke også at dem der er foran på ranglisten nu, bliver sindssygt svære at hente i det nye år, da 2014 vil være 100% gældende med point, men de turneringer der spilles i 2015 giver færre point overall + sideturneringer ikke er så meget værd?


Side turneringer bliver ikke nødvendigvis mindre værd. De vil blive ratet på samme niveau som alle andre i 2015. Men de turneringer der generelt ikke kræver særligt mange runder eller har få spillere kommer til at tage et hårdt hit
Næste

Tilbage til Events

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 194 gæster