SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er fre 29. mar 2024 13:23

Eddy sensor board spørgsmål

Reservedele til flippermaskiner
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

Michael_Randers

  • Indlæg: 460
  • Tilmeldt: søn 1. nov 2015 20:11
  • Geografisk sted: Randers
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Eddy sensor board spørgsmål

Indlægtors 3. aug 2017 20:00

Hej Alle

Eddy sensor boardet i min Road Show til detektering foran Ted er begyndt at være ret svært at indstille. Enten er den ikke følsom nok, eller også detekterer den selv om kuglen ikke er i nærheden.

Nogen der har tip til hvad man gør?

Skifter man selve boardet til et nyt? Kan se de kan købes komplette.

Kan man skifte potmeteret til et nyt?

Er der lavet nogle nye forbedrede boards man skal overveje?

Har du erfaringer eller tips hører jeg meget gerne om det :)
Mvh Michael Jensen

Billede

Giv et bib hvis vi skal sparke dæk sammen en dag :)
Brugeravatar

Professor Pinball

  • Indlæg: 179
  • Tilmeldt: tors 6. jan 2011 22:40
  • Geografisk sted: Sjælland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Eddy sensor board spørgsmål

Indlægfre 4. aug 2017 15:04

Prøv for sjov om det skyldes du kører med "nye" kugler der ikke kan magnetiseres ?

Mener ikke der er "fang" magneter alla Magnasave på Red&Ted så måske er det
der humlen ligger ? Prøv rene ældre stålkugler som ikke tåler magnetfelter alla
accelerator ligesom på HighSpeed 2 og deslige
I don't know how to teach. I'm a professor!"
Brugeravatar

Michael_Randers

  • Indlæg: 460
  • Tilmeldt: søn 1. nov 2015 20:11
  • Geografisk sted: Randers
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Eddy sensor board spørgsmål

Indlægfre 4. aug 2017 15:10

Det er egentlig et godt bud, men det er de samme kugler jeg har haft i et stykke tid så tænker ikke umiddelbart det er derfor.

Men jeg har da nogle gamle kugler fra en Champion Pub jeg netop hev ud fordi de blev magnetiserede og hang sammen. Dem kan jeg da godt lige teste med.

Men havde nok mere håbet man bare kunen skifte potmeteret til et af bedre kvalitet eller som kunne justeres mere nøjagtigt.

Jeg har også i mellemtiden fundet disse "auto justerbare boards" som dog er lidt pebrede. Men de skulle aldrig kræve justering:
http://www.pinbits.com/index.php?main_p ... cts_id=203
Mvh Michael Jensen

Billede

Giv et bib hvis vi skal sparke dæk sammen en dag :)
Brugeravatar

Professor Pinball

  • Indlæg: 179
  • Tilmeldt: tors 6. jan 2011 22:40
  • Geografisk sted: Sjælland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Eddy sensor board spørgsmål

Indlægfre 4. aug 2017 15:17

Det er en mulighed men små-elektronik går normalt ikke bare hen og bliver "dårlig" ud over
sådanne noget som elektrolytter (dem med polarisering) og modstande og stik med
for meget varme over, så jeg tror ikke på det er potentiometeret men prøv at
købe et lille 10-turns der passer i og se om det gør det nemmere ?

Det der Eddy board det sidder oppe foran "kæben" på Ted ikke ?
I don't know how to teach. I'm a professor!"
Brugeravatar

Professor Pinball

  • Indlæg: 179
  • Tilmeldt: tors 6. jan 2011 22:40
  • Geografisk sted: Sjælland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Eddy sensor board spørgsmål

Indlægfre 4. aug 2017 15:21

Prøv at fjerne C3 og ellers

Prøv evt det her istedet :

http://www.pinbits.com/index.php?main_p ... cts_id=188

og ellers fra et andet forum , beklager Cut&paste men her :



Heres some info:Adjusting Eddy Sensor Boards.
Often eddy sensors can go out of adjustment and become less sensitive. This can cause the eddy sensor to not activate when a ball passes above it on the playfield. To adjust an eddy sensor do this:

* On the under the playfield eddy sensor control board, turn the potentiometer counter-clockwise until the LED just turns on.
* Now turn the potentiometer back clockwise until the LED just turns off.

That is all that is required to adjust the STNG/ToM/RS eddy sensor. To test the sensor, put the game into WPC diagnostic's first switch test. Then move a pinball over the playfield area where the eddy sensor is located. The switch should activate on display. Also from the bottom of the playfield, the eddy board LED should go ON as a ball passes in front of the eddy board's senssor (this can be seen anytime, the game does not need to be in switch test.)

Different R1/C1 Eddy Sensor Values (Fine Tuning).
Because the ball sensors are different on some games, the value for R1 on the Eddy sensor boards can be different. For example, on Star Trek Next Generation and (two of the eddys on) Theatre of Magic), R1 is 4.7k ohms (these games uses the small ball sensor). But on roadshow and the ToM trunk, which uses a much larger ball sensor, R1 is 2k ohms. So if you switch an Eddy board between these games, the Eddy R1 resistor may need to be changed to the correct value.

The purpose of the R1 resistor is to make the adjustment pot "centered" for the particular ball sensor. For example, if you use a 2k ohm R1 eddy board in STNG, the adjustment pot will be turned almost all the way up (with very little adjustment range). It still works most of the time, just the adjustment range is not centered.

With this in mind, I once had a roadshow where I could not get the eddy board's LED to turn off, no matter where the adjustment pot was moved. Normally roadshow uses 2k ohm R1 resistors for all three eddy boards - but in this case I had to replace the R1 resistor with a jumper wire (0 ohms). This put the adjustment pot about dead center, and the eddy boards worked great (with the 2k ohm R1 resistor, the eddy boards would not adjust, and hence would not work.) Another trick is to change the C1 cap to 3300pF, which widens the field of the eddy sensor a bit
I don't know how to teach. I'm a professor!"
Brugeravatar

Michael_Randers

  • Indlæg: 460
  • Tilmeldt: søn 1. nov 2015 20:11
  • Geografisk sted: Randers
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Eddy sensor board spørgsmål

Indlægfre 4. aug 2017 15:42

Tak for tips! Jeg havde faktisk selv lige fundet samme tråd. Og ja hvis jeg forstår det korrekt kan man faktisk opnå auto justering ved bare at klippe C3 og skifte chippen med denne: http://www.pinbits.com/index.php?main_p ... cts_id=188

Det kunne godt være værd at prøve....

Og jo, det er det der sidder foran kæben på Ted.

Der er faktisk 3 på en RS: En foran Teds "bulldozer blad" til at registrere hits, og en mellem hans mund og bulldozer bladet til at registrere om der er kugler fanget i mellemrummet. Og den sidste og tredje sidder foran Red's mund
Mvh Michael Jensen

Billede

Giv et bib hvis vi skal sparke dæk sammen en dag :)

Tilbage til Flippermaskine reservedele

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 8 gæster

cron