SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er tors 28. mar 2024 14:27

Monitor til en Mame-maskine

Om MAME, Daphne og andre emulatorer samt frontends osv.
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

KFJ

  • Indlæg: 209
  • Tilmeldt: søn 2. jul 2006 02:12
  • Geografisk sted: Amager, Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Monitor til en Mame-maskine

Indlægtirs 1. jul 2014 16:05

Hejsa herinde,

Jeg sad og tænkte lidt over hvad i andre har gjort eller ville gøre ved ombygning af et gammel CG-kabinet til en Mame-maskine med hensyn til skærmen. Jeg har valgt at jeg vil have en monitor i kabinettet fremfor den gamle arcade-skærm.

Men nu har jeg så opdaget - ja havde ikke lige tænkt over det før nu - at man kan jo dårligt få en ikke-widescreen monitor længere. Min oprindelig tanke var en 4:3-monitor og ikke en 16:9-monitor.

Hvilken 4:3-monitors bruger I? Hvor mange tommer har I kunne få ind i et standard CG-kabinet?

Hvad vej vender I andre en 4:3-monitor? Eller en 16:9-monitor for den sags skyld? Umiddelbart går jeg udfra horizontal må være det bedste valg, også selvom det selvfølgelig vil ryge nogle vertical spil på engang i mellem. Igen satser jeg selvfølgelig på at få fat i en 4:3-monitor.

Jeg har den gamle CG-bezel som måler 57x57 cm udvendigt og 40x30 cm indvendigt. Men den ser ærlig talt noget slidt ud. Findes der shops ligesom http://www.gameongrafix.com bare i Danmark, Skandinavien eller Europa fremfor Amerika hvor man kan købe bezels, marquees og sidearts? Eller hvordan har I andre fået fat i eller lavet nye?

Ja, det var vist hvad jeg lige havde af spørgsmål lige nu.
Med Venlig Hilsen,

KFJ1972
Brugeravatar

Boston

  • Indlæg: 408
  • Tilmeldt: fre 28. sep 2012 13:30
  • Geografisk sted: UdkantsDanmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Monitor til en Mame-maskine

Indlægtirs 1. jul 2014 17:15

20" CRT , VGA skærm plastkassen (bag) skal af
JAAAAAA, Maaaaan
Brugeravatar

KFJ

  • Indlæg: 209
  • Tilmeldt: søn 2. jul 2006 02:12
  • Geografisk sted: Amager, Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Monitor til en Mame-maskine

Indlægtirs 1. jul 2014 19:26

Ja, jeg burde måske have nævnt at det er en LCD jeg er på udkig efter og ikke en CRT.
Med Venlig Hilsen,

KFJ1972
Brugeravatar

nico

  • Indlæg: 346
  • Tilmeldt: lør 3. okt 2009 15:00
  • Geografisk sted: Østjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Monitor til en Mame-maskine

Indlægtirs 1. jul 2014 20:19

kig på dba.dk der er plejer at være masser af billige 4:3 skærme, personligt bruger jeg 19" passer fint ifht. afstanden.
mht. artwork er det dyrt at få lavet i 1 stk. men alt efter hvad du ønsker er der mange muligheder, storformatprint som du evt. lakerer efter påsætning, selvklæbende vinyl osv. google lidt rundt på nettet..
Brugeravatar

Bosse

  • Indlæg: 798
  • Tilmeldt: tors 19. jan 2012 01:50
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Monitor til en Mame-maskine

Indlægtirs 1. jul 2014 20:26

KFJ skrev:Jeg har valgt at jeg vil have en monitor i kabinettet fremfor den gamle arcade-skærm.


Det er efter min ydmyge mening et dumt valg. Spillene var originalt på en billedrørs skærm, og det giver altså det mest realistiske "look og feel".... En lcd-skærm kan bruges når man ikke har andet valg, men det er slet ikke det samme.

Brug hellere en J-pac.

KFJ skrev:Min oprindelig tanke var en 4:3-monitor og ikke en 16:9-monitor.


Hvis du vælger at bytte om skal det selvf. være med en 4:3-monitor.

Nu skriver du at din bezel er 57x57 cm, og så er det fordi dit kabinet er til en 24-25 tommer skærm. Det tror jeg der bliver svært at skaffe som 4:3-monitor.

KFJ skrev:Hvor mange tommer har I kunne få ind i et standard CG-kabinet?


Et standard CG Lux1 kom i udgaver med 53 cm bred bezel/kontrolpanet som var med 19-21 tommer skærme (A48 el. A51... det er det samme målt diagonalt bare i cm i stedet for tommer) og i en senere udgave med 57 cm bredt kontrolpanel/bezel med en 24-25 tommer skærm.


KFJ skrev:Hvad vej vender I andre en 4:3-monitor? Eller en 16:9-monitor for den sags skyld? Umiddelbart går jeg udfra horizontal må være det bedste valg, også selvom det selvfølgelig vil ryge nogle vertical spil på engang i mellem. Igen satser jeg selvfølgelig på at få fat i en 4:3-monitor.


Nu skriver du ikke noget om din alder eller hvilke typer spil du er til. Men de fleste klassikere fra 79-87 er til vertikal vendt skærm (og ser ikke ret godt ud på en 24" skærm (crt)).

Men hvis du skifter skærmen laver du naturligvis så den kan vendes.

KFJ skrev:Jeg har den gamle CG-bezel som måler 57x57 cm udvendigt og 40x30 cm indvendigt. Men den ser ærlig talt noget slidt ud. Findes der shops ligesom http://www.gameongrafix.com bare i Danmark, Skandinavien eller Europa fremfor Amerika hvor man kan købe bezels, marquees og sidearts? Eller hvordan har I andre fået fat i eller lavet nye?


Hvis man kan lave en aftale med den lokale trykker, eller endnu bedre, gå på det nærmeste større medborgerhus som har et grafisk værksted så tror jeg ikke det kan gøres billigere.

KFJ skrev:Ja, det var vist hvad jeg lige havde af spørgsmål lige nu.


Spørg endelig løs. Vi er jo masser af folk herinde til at svare.... og jo flere inputs jo bedre :)
Senest rettet af Bosse tirs 1. jul 2014 20:52, rettet i alt 1 gang.
Pcb'ere søges: Bagman - Bubbles - Championship Sprint - Defender - Dig Dug - Frisky Tom - Joust - Kung Fu master - New Rally-X - Paperboy - Penta - Pole Position - Pole Position II - Radical Radial - Rally-X - Rolling Thunder - Robotron 2084 - Rug Rats - Q*bert ..... Ikke så vigtigt om det er originale eller bootlegs. Send endelig en pm.
Brugeravatar

Bosse

  • Indlæg: 798
  • Tilmeldt: tors 19. jan 2012 01:50
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Monitor til en Mame-maskine

Indlægtirs 1. jul 2014 20:31

nico skrev:kig på dba.dk der er plejer at være masser af billige 4:3 skærme, personligt bruger jeg 19" passer fint ifht. afstanden.
mht. artwork er det dyrt at få lavet i 1 stk. men alt efter hvad du ønsker er der mange muligheder, storformatprint som du evt. lakerer efter påsætning, selvklæbende vinyl osv. google lidt rundt på nettet..


Hej Nico, tak for sidst :) ... Du kom mig vist i forkøbet fordi jeg var for lang tid om at skrive :lol:

Bezel'en på en CG lux 1 er bare et stykke printet pap som ligger hen over skærmen indenfor glasset, og ikke som på de maskiner du typisk laver efter amrk./Jap forbillede hvor det er klæbet direkte på glasset.

KFJ skriver at hans bezel er 57 cm bred. Det er fordi han sådan et moderne slut firser/start havvfemser kabinet. De er lavet til 24-25 tommer skærme og ser altså lidt forkerte ud når de får en 19" i maven :)
Pcb'ere søges: Bagman - Bubbles - Championship Sprint - Defender - Dig Dug - Frisky Tom - Joust - Kung Fu master - New Rally-X - Paperboy - Penta - Pole Position - Pole Position II - Radical Radial - Rally-X - Rolling Thunder - Robotron 2084 - Rug Rats - Q*bert ..... Ikke så vigtigt om det er originale eller bootlegs. Send endelig en pm.
Brugeravatar

KFJ

  • Indlæg: 209
  • Tilmeldt: søn 2. jul 2006 02:12
  • Geografisk sted: Amager, Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Monitor til en Mame-maskine

Indlægtirs 1. jul 2014 22:09

Bosse skrev:
KFJ skrev:Jeg har valgt at jeg vil have en monitor i kabinettet fremfor den gamle arcade-skærm.


Det er efter min ydmyge mening et dumt valg. Spillene var originalt på en billedrørs skærm, og det giver altså det mest realistiske "look og feel".... En lcd-skærm kan bruges når man ikke har andet valg, men det er slet ikke det samme.

Tja tjo ja, men nu er tingene pillet ud - langt om længe.
Der skete sådan set det at jeg havde købt nogle nye PCB'er, og ved det ene af dem så futtede strømforsyningen af. Og da jeg så langt tid efter tog mig sammen til at fixet den så futtede den af igen og jeg bestemte mig for at lave maskinen om til en Mame-maskine. Har stadig andre rigtige maskiner stående - det er blot denne ene som jeg vil lave om.

For at sige det ærligt, så kunne jeg ikke finde ud af hvad det blev ved at futte strømforsyningen af. Og da jeg havde gået med tanken om en ren Mame i forvejen så var beslutningen ikke så svær.

Har et Arcade VGA liggende osv., men nu er alt taget ud og jeg kan lave en Mame fra bunden af - uden flere forsøg med strømforsyninger som futter af.
Med Venlig Hilsen,

KFJ1972
Brugeravatar

KFJ

  • Indlæg: 209
  • Tilmeldt: søn 2. jul 2006 02:12
  • Geografisk sted: Amager, Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Monitor til en Mame-maskine

Indlægtirs 1. jul 2014 22:19

Bosse skrev:
nico skrev:kig på dba.dk der er plejer at være masser af billige 4:3 skærme, personligt bruger jeg 19" passer fint ifht. afstanden.

KFJ skriver at hans bezel er 57 cm bred. Det er fordi han sådan et moderne slut firser/start havvfemser kabinet. De er lavet til 24-25 tommer skærme og ser altså lidt forkerte ud når de får en 19" i maven :)

Ja fandt lige en 21,5" fladskærm jeg havde liggende og har prøvet at holde den inde i kabinettet. Den ser dum lille ud, så satser nok mere på en 24" som jeg burde kunne have i kabinettet (ud fra det jeg sådan nogenlunde har regnet mig frem til).

Jeg har været gennem den blå avis mv. for at kigge efter 4:3-skærme - det største jeg har fundet er en 20" (Link) eller er der lidt 19" (Link) og hos RecycleIt/Blockbusters (Link).

Så jeg må nok opgive en 4:3 i omkring 24-25" som var det jeg havde håbet på og så er der kun CRT'er tilbage og det gider jeg ikke. El-Mutanten har snart en 24" LED til 899,- (Link) - så måske nok bedst bare at hoppe på sådan en fætter. Den har en bredde på 56,70cm så den burde lige kunne være der.
Med Venlig Hilsen,

KFJ1972
Brugeravatar

KFJ

  • Indlæg: 209
  • Tilmeldt: søn 2. jul 2006 02:12
  • Geografisk sted: Amager, Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Monitor til en Mame-maskine

Indlægtirs 1. jul 2014 22:32

Bosse skrev:
KFJ skrev:Hvad vej vender I andre en 4:3-monitor? Eller en 16:9-monitor for den sags skyld? Umiddelbart går jeg udfra horizontal må være det bedste valg, også selvom det selvfølgelig vil ryge nogle vertical spil på engang i mellem. Igen satser jeg selvfølgelig på at få fat i en 4:3-monitor.


Nu skriver du ikke noget om din alder eller hvilke typer spil du er til. Men de fleste klassikere fra 79-87 er til vertikal vendt skærm (og ser ikke ret godt ud på en 24" skærm (crt)).

Men hvis du skifter skærmen laver du naturligvis så den kan vendes.

Jamen, jeg er både til horizontalt (Ghostn' Goblins, Elevator Action, Popeye, Cadash osv.) samt verticalt (Gyruss, 1942, Commando, Kangaroo osv.). Og har da kunne spille emuleret på PC'en før uden at sætte skærmen på højkant, så mon ikke jeg ville overleve med en horizontal 24" widescreen (nu det ikke kan være meget anderledes).
Med Venlig Hilsen,

KFJ1972
Brugeravatar

KFJ

  • Indlæg: 209
  • Tilmeldt: søn 2. jul 2006 02:12
  • Geografisk sted: Amager, Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Monitor til en Mame-maskine

Indlægtirs 1. jul 2014 22:44

nico skrev:mht. artwork er det dyrt at få lavet i 1 stk. men alt efter hvad du ønsker er der mange muligheder, storformatprint som du evt. lakerer efter påsætning, selvklæbende vinyl osv. google lidt rundt på nettet..

Ok der var lige et par gode stikord som jeg kan søge lidt nærmere på, når jeg er nået lidt længere.
Idéen med medborgerhuset fra Bosse er måske også en god idé. Har aldrig sat mine ben i et medborgerhus så havde ingen idé om at de også laver sådan noget.
Med Venlig Hilsen,

KFJ1972

mchay

  • Indlæg: 596
  • Tilmeldt: man 22. okt 2007 13:24
  • Geografisk sted: Svendborg
  • Highscores: 1
    Arcade winning challenges: 0

Re: Monitor til en Mame-maskine

Indlægons 2. jul 2014 07:59

Det er selvfølgelig værd at notere sig at man ved valg af 19" fladskærm ikke får 4:3 format, men derimod 5:4.

Skulle det have interesse kunne jeg have en 20.1" HP L2065 monitor til salg, som er i 4:3 format.
Brugeravatar

KFJ

  • Indlæg: 209
  • Tilmeldt: søn 2. jul 2006 02:12
  • Geografisk sted: Amager, Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Monitor til en Mame-maskine

Indlægtors 3. jul 2014 15:57

mchay skrev:Det er selvfølgelig værd at notere sig at man ved valg af 19" fladskærm ikke får 4:3 format, men derimod 5:4.

Skulle det have interesse kunne jeg have en 20.1" HP L2065 monitor til salg, som er i 4:3 format.

Springer lige over, har kig på en 24". Men tak for lige at melde ind.
Med Venlig Hilsen,

KFJ1972
Brugeravatar

ProDoc

  • Indlæg: 126
  • Tilmeldt: søn 12. feb 2006 00:38
  • Geografisk sted: Vejle
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Monitor til en Mame-maskine

Indlæglør 24. okt 2015 10:03

Personligt har jeg lige købt en fra Taiwan 4:3 28 tommer med 1024x768px... Wei-yacom.tw m2929-62 hedder modellen...
Prisen vil mange nok mene var for høj (ca. 5000kr), men har haft igang i mit projekt i lang tid og nu ville jeg bare have en monitor hvor jeg ikke gik på kompromis.

Tilbage til Emulering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster