SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er lør 27. apr 2024 22:13

Arcade-O-Matic MAME projekt

Om diverse projekter. Bygning af en MAME maskine, bygning af en supergun, service/rengøring af en flipper eller lignende. Lad de andre brugere følge dine projekter - måske får de selv lyst til at gå i gang...
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Arcade-O-Matic MAME projekt

Indlægfre 24. jul 2009 18:47

Ja, efter min voksende spørgsmål tråd om alt mellem himmel og jord mht. MAME projekter, så er jeg endelig klar til at komme igang.

Jeg havde oprindeligt i planerne at skulle bygge et mini kabinet i stil med Bella's Arcade , men da min datter kun lige er fyldt 1år (sidste onsdag), så er hun langt fra gammel nok endnu. Samtidigt bor vi, min kæreste og jeg, i en 3 værelses lejlighed, og hvis jeg byggede en full size ville hun nok slå mig ihjel. Derfor, mine damer og herrer, så har jeg udtænkt en geni streg om et ultra kompakt design, der let kan gemems af vegen, og endda tages med til venner og bekendte, da den kan tilsluttes alle slags tv og pc monitorer.

Derfor navnet, Arcade-O-Matic, I mangel på bedre, da jeg synes det er svært at finde på et navn :D

Da kæreste og datter tager afsted i en hel uge med svigermor, i uge 37, da regner jeg med at det bliver her at det hele sættes sammen. Dvs. jeg har de næste 6 uger til at bestille de dele jeg skal bruge, så når vi når deadline, så har jeg det hele ved hånden.

Denne maskine skal kunne afvikle følgende:
MAME
Daphne
SNES
N64
PS1
Saturn
Dreamcast

Den vil bestå af en aflagt pc, som jeg har stående i gemmerne. Specs kommer senere.

tak fordi du har læst så langt, så nu kan jeg indvie dig i selve designet. Min plan er at laver en 2 player kontrol pult, hvor PC hardwaren vil være indeni. Lyden vil være bygget ind i selve boksen, så de eneste udgange der er, er til strøm og vga-out.

jeg har doodlet en lille arbejdstegning der er vedhæftet nederst.
Vedhæftede filer
arbejdstegning.jpg
arbejdstegning.jpg (54.3 KiB) Vist 13142 gange
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Arcade-O-Matic MAME projekt

Indlægfre 24. jul 2009 18:51

inspirationstegnign, min bliver nok dobbelt så høj pga. højden på gfx card der ikke er onboard.
Vedhæftede filer
2p_stick.jpg
2p_stick.jpg (15.53 KiB) Vist 13136 gange
Brugeravatar

Reinhold

  • Indlæg: 153
  • Tilmeldt: ons 7. jan 2009 19:07
  • Geografisk sted: Brørup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Arcade-O-Matic MAME projekt

Indlægfre 24. jul 2009 19:25

Du kunne evt. ta' og smide et mini itx bundkort (evt. intel atom) i.
Og hvis det skal være lidt mere fancy mht. grafikkort så et bundkort med intel atom + nvidia ion...

de kan også køre med 90w micro psu'er så slipper du for en atx psu i kassen :)

Jeg har selv haft gang i noget lignende på et tidspunkt, men kom ikke videre fordi jeg ventede på nvidia ion :)

Men det ser godt ud indtil videre :)
Glæder mig meget til at følge med i projektet :)
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Arcade-O-Matic MAME projekt

Indlægfre 24. jul 2009 19:29

Reinhold skrev:Du kunne evt. ta' og smide et mini itx bundkort (evt. intel atom) i.
Og hvis det skal være lidt mere fancy mht. grafikkort så et bundkort med intel atom + nvidia ion...

de kan også køre med 90w micro psu'er så slipper du for en atx psu i kassen :)

Jeg har selv haft gang i noget lignende på et tidspunkt, men kom ikke videre fordi jeg ventede på nvidia ion :)

Men det ser godt ud indtil videre :)
Glæder mig meget til at følge med i projektet :)


Ja, jeg har godt set de intel atom bundkort med gma950 gfx. De er ret billige, omkring 600,- mener jeg. Problemet er, at jeg har et begrænset budget, så der bliver ikke til et mini itx.

Har det dog i tankerne til et andet mini cab projekt. Jeg har svært ved at finde ud af hvilke PSU'er der passer til de bundkort, kan du evt. smide et link?

mchay

  • Indlæg: 596
  • Tilmeldt: man 22. okt 2007 13:24
  • Geografisk sted: Svendborg
  • Highscores: 1
    Arcade winning challenges: 0

Re: Arcade-O-Matic MAME projekt

Indlægfre 24. jul 2009 19:38

Du kunne eventuelt købe et Gigabyte GA-MA78GM-S2H, eller lignende.

Der er onboard hdmi, dvi og vga. Så burde du kunne køre soft15khz på VGA porten - hvis jeg ikke tager fejl - så du kan tilslutte et CRT fjernsyn og få noget nær originalt arkadebillede og samtidig have muligheden for at tilslutte et fladskærms fjernsyn til hdmi ller dvi.

Bundkortet har onboard ati grafik - jeg ved dog ikke hvordan kompatibiliten med soft15khz er.

Jeg bruger selv dette bundkort i mit mediecenter, hvor det trækker diverse film i 1080p, uden problemer. Jeg bruger en Athlon 64 X2 4850e cpu sammen med dette bundkort. Prisen er heller ikke så ringe endda.
Brugeravatar

Reinhold

  • Indlæg: 153
  • Tilmeldt: ons 7. jan 2009 19:07
  • Geografisk sted: Brørup
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Arcade-O-Matic MAME projekt

Indlægfre 24. jul 2009 19:40

http://www.cartft.com/catalog/il/892

Det er godt nok i tyskland, har desværre ikke set dem til salg herhjemme...

Men de hedder Pico Psu så de skulle være til at finde rundt omkring...

Ellers er der jo også sårn en her = http://shg.dk/p/2152374
Med det hele og så har man også muligheden for at spille lidt nyere spil... :)
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Arcade-O-Matic MAME projekt

Indlægfre 24. jul 2009 19:56

ligenetop den jeg havde kig på, bare fra gigabyte. den koster kun 496,- inkl. forsendelse, men så skal man have ram, psu og hdd ved siden af. så man lander på omkring 1200 i alt.

det er ca. halvdelen af mit budget 8)

edit:
hvordan fungerer det med at føre strøm ind i den der mini jack på 2,5mm? Altså hvordan får man det fra stik kontakten ind i den lille dims?

edit 2:
kan være man skal bruge sådan en a/c adapter
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Arcade-O-Matic MAME projekt

Indlægman 27. jul 2009 19:41

Har lige fået en melding idag om, at familien tager afsted i uge 36 istedet. Det er fint nok, så kan jeg komme noget før igang :lol:

Er igang med at rode med HyperSpin frontend, og samler themes og videor. I denne uge skal jeg have bestilt de forskellige arcade dele, testet mit pc hardware og fundet ud af om maskinen overhovedet kan trække HyperSpin.

kommer med lidt detaljer på pc specs når jeg finder ud af dem

edit:
har forresten set på gremlinsolutions har en mini-pac der kan det samme som en i-pac 2. De koster det samme men med mini-pac følger der en wiring harness med så det er rent plug and play. Super for sådan en nybegynder som mig :P
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Arcade-O-Matic MAME projekt

Indlægtirs 28. jul 2009 17:12

fik endelig slæbt det gamle monster op i lejligheden. Tror sq der er støbegods i det kabinet. Det vejer ihvetfald over 10kg :shock:

Nå kunne ikke finde et keyboard, nok fordi det er blevet smidt ud, da jeg har haft bærbare computere de sidste 3-4 år.

Startede op så langt jeg kunne uden den brokkede sig, og fandt ud af at det er noget ældre bras end jeg kunne huske :?

athlon xp 1800+ (1533 MHz single core)
2x 256mb pc133 ram
4x agp nvidia msi grafik kort.
- står ingen steder på kortet hvad det er for noget? Kun MSI på den lille køler? Tror det er et nvidia 6600gt m/ 256mb ram??
120gb ide maxtor harddisk 7200rpm
300w psu

tager et keyboard med hjem fra arbejde imorgen, så der finder jeg ud af hvor meget den kan trække? Tror godt jeg kan vinke farvel til model 2, gamecube og PS2 emulering 8)

Men hvad, den skal jo også bare spille klassikerne, og snes, og det burde den kunne trække. Som sagt, så glæde jeg mig til at finde ud at det imorgen.
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Arcade-O-Matic MAME projekt

Indlægons 29. jul 2009 20:24

fik et keyboard med hjem fra arbejde idag, så nu kunne jeg få booted maskinen og kigget på sagerne.

grafikkortet er et nvidia geforce4 mxx 440 m/ 64mb ram

jeg er ikke videre imponeret. strømforsyningen larmer, og den er ikke i nærheden af at være støjsvag. Har dog en mere liggende jeg skal have testet, så jeg kan bruge den der larmer mindst :?

kører fint MAME og cps3 spil som street fighter 3 third strike, så jeg går ud fra den kan køre det meste.

fik også testet super nintendo emulator, samt nintendo 64 emulator og de kører også begge fint.

kunne ikke få hverken ePSXe (ps1 emulator) eller SSF (saturn emulator) til at virke. ePSXe manglede en eller anden .dll fil, og SSF bragede bare ned?

Så det skal jeg lige have kigget videre på.

Kan ikke helt beslutte mig for om jeg skal kæmpe videre med dette gamle bras eller se om jeg kan få fat i noget lidt nyere, men merkant bedre hardware...

edit:
fandt ud af at SSF (saturn emulator) kræver en cpu nyere end athlon xp, da de er kodet til at udnytte de nyere cpu arkitekturer. Så Saturn emulation er 100% no go.

Skal dog stadig have testet PS1 emulator.
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Arcade-O-Matic MAME projekt

Indlægfre 31. jul 2009 19:40

idag fik jeg installeret HyperSpin på MAME maskinen. 10gb video og grafik via extern usb 2.0 harddisk. Den gamle spand har kun usb 1.0, så det tog hele 3 timer at kopiere over :shock:

Nå fik startet skidtet og det hakkede og spruttede :evil: Fik hentet en low bitrate intro video, ændrede nogle indstillinger og ændrede desktop res + HyperSpin res til 800x600 32bit. Det hjalp, nu hakkede den kun en lille smule når den loade video til MAME system temeat. Alt andet kørte acceptabelt.

skal prøve at se om jeg kan finde de bedste drivere til mit bundkort + gfx kort samt prøve at fravælge at den skal afspille intro video.

Fik også Playstation emulator til at virke og det kører bare uden problemer.

Regner med at bestille Arcade parts i næste uge, og så skal jeg også til at igang med at udfærdige noget artwork.

edit:
har lige hentet det der menes at være de bedste drivers til mit gfxkort. detonator 41.09 fra 2002, haha, det er godt nok noget gammelt skidt det her :lol:
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Arcade-O-Matic MAME projekt

Indlæglør 1. aug 2009 22:09

I dag var en god dag for mit projekt. Skulle bruge en USB to OS2 adapter og rodede hardware kassen igennem. Fandt et kort viklet ind i en anti-statisk pose. Det var et ASUS GeForce4 TI 4600 m/ 128mb ram, og det var 8x AGP :mrgreen:

Fandt også en masse ram, men de passede ikke i. Men dette gør at der er lidt mere smæk for skillingen, da TI4600 var det 2. bedste kort, kun overgået af TI4800, tilbage i 2002. Betydeligt kraftigere end the mx 440 der sad i.

er igang med at overføre 20gb via usb 1.0. 8 timer tager det :shock:

lader skidtet stå tændt i nat og kigger til det imorgen 8)
Brugeravatar

Gedeskæg

  • Indlæg: 39
  • Tilmeldt: ons 22. jul 2009 15:15
  • Geografisk sted: Aalborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Arcade-O-Matic MAME projekt

Indlæglør 1. aug 2009 22:40

Wow -8 timer! Hvis jeg var dig ville jeg låne et USB kort fra en anden PC - du må da have en stående med et par ekstra USB 2.0 kort i?

mchay

  • Indlæg: 596
  • Tilmeldt: man 22. okt 2007 13:24
  • Geografisk sted: Svendborg
  • Highscores: 1
    Arcade winning challenges: 0

Re: Arcade-O-Matic MAME projekt

Indlægsøn 2. aug 2009 07:36

Eller overføre via netværket, hvis der var et netværkskort til rådighed :)
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Arcade-O-Matic MAME projekt

Indlægsøn 2. aug 2009 10:16

begge gode forslag, men jeg har ikke en løs usb 2.0 port, og kører trådløs LAN i hytten, da modem/router står ovenpå et skab i modsatte ende af lejligheden.

Det hele var dog færdig her til morgen, så nu mangler jeg kun PS1 images, og få tilrettet database xml filerne, så det stemmer overens med rom/image navnene.

Fra man trykker på knappen til man er inde i HyperSpin frontenden, går der 45 sekunder. Ikke dårligt, men skal have rodet med InstantSheller, så skulle boot tiden gerne nå ned på 15-20 sekunder 8)

har fået et varme problem efter jeg har sat det "nye" grafikkort i. Det er dog ikke noget problem, da der i mit cabinet bliver 2 kølere, så mens jeg tester må jeg bare have kabinet siden af :lol:

Nu er software delen snart på plads, så kan jeg godt begynde at bestille knapper/sticks, så jeg kan få lavet et test kontrol panel, og få sat det hele op
Næste

Tilbage til Projekter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 39 gæster