SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er tors 28. mar 2024 17:10

Hvor dybt kan joysticks montere?

Om diverse projekter. Bygning af en MAME maskine, bygning af en supergun, service/rengøring af en flipper eller lignende. Lad de andre brugere følge dine projekter - måske får de selv lyst til at gå i gang...
  • Forfatter
  • besked

DeadAce

  • Indlæg: 12
  • Tilmeldt: søn 11. sep 2011 20:42
  • Geografisk sted: Valby
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Hvor dybt kan joysticks montere?

Indlægman 28. jul 2014 17:27

Er ved at bygge en arcade og mit joystick panel er en 1,2 cm MDF med 3 mm plexiglas ovenpå, altså et panel på ialt 1,5cm tykkelse.. hvordan monterer jeg joysticks i det, kommer de ikke til at sidde for dybt hvis de bare bliver skruet i bunden af MDF'en? Jeg har set nogle hvor der er skåret en fordybning i MDF'en, ved ikke hvad det er gjort med, men jeg har ikke noget advanceret savværks maskineri hjemme i stuen! :)
Nogen gode råd? Ka man evt få joysticks med ekstra lang hals og isåfald, fungerer de optimalt?

DeadAce

  • Indlæg: 12
  • Tilmeldt: søn 11. sep 2011 20:42
  • Geografisk sted: Valby
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hvor dybt kan joysticks montere?

Indlægman 28. jul 2014 18:26

Okay jeg har fundet dem her, det ser ud til at kunne være løsningen!
http://www.shadaloo.eu/shop/parts/sanwa-seimitsu-sticks/seimitsu/shaft-extender-detail

..er der nogen som har prøvet et extended joystick, og kan fortælle om hvordan det føles at spille med?
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hvor dybt kan joysticks montere?

Indlægman 28. jul 2014 19:36

Det kommer lidt an på hvilke sticks du køber da nogle er længere end andre. Har du allerede købt nogle?
For at lave den fordybning så man kan topmontere dem under plexi skal du bruge en overfræser. Det laver dog noget værre svinere du den laver en masse fin støv, så det er nok ikke optimalt at bruge i stuen.

DeadAce

  • Indlæg: 12
  • Tilmeldt: søn 11. sep 2011 20:42
  • Geografisk sted: Valby
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hvor dybt kan joysticks montere?

Indlægtirs 29. jul 2014 07:37

Seimitsu joysticks, og så tænker jeg med sådan en extender på:
http://www.shadaloo.eu/shop/parts/sanwa ... der-detail

Eneste problem er at jo længere skaftet blir, desto kortere bliver joystickets travel-distance, og den er vist i forvejen kort på alle seimitsu sticks, eller?
Evt. nogen som kender til andre joystick muligheder, altså nogle med et langt skaft?

Og så har jeg kig på de her knapper, som har ekstra lang montering og stadig er microswitch:
http://www.arcadeshop.de/ILSA-Buttons-P ... e_569.html
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hvor dybt kan joysticks montere?

Indlægtirs 29. jul 2014 09:12

Jo længere skaftet er jo længere bliver travel-distance (throw), ikke kortere. Det kommer også helt an på preference. Har du spillet på maskiner med seimitsu sticks, eller bare stick med balltops? Hvordan holder du på sticket. Hvis du bruger "vinglas" metoden, så er et for højt stick et mareridt, da du ikke kan hvile hånden.

I fightsticks til konsoller, f.eks. madcatz te eller hori vx-sa der er sticket monteret i sådan et z-beslag på undersiden for at gøre skaftet lidt kortere. Jeg kan lige måle mine når jeg kommer hjem. Den højde er helt perfekt.

En anden mulighed er at få fat i de billigere zippy sticks. Der er skaftet ca. 15mm længere en seimitsu og sanwa og stivheden i sticket er en mellemting mellem de to. Stickets opbygning ligner meget Seimitsu LS32, og jeg synes faktisk det er et udemærket stick.

Jeg kan også lige checke knapper når jeg kommer hjem. Jeg har nogle Seimitsu screw-in knapper, så der kan jeg lige måle monteringsdybden. Du kunne også købe snap-in knapper, altså dem uden gevind. Ja, knapperne er ikke spændt fast, men hvis hullet passer er det ikke noget problem. Der er jo ikke nogen der hiver dem op bare lige sådan ;)

Har du kigget på arcadeshoppen.dk? Der har de mange forskellige sticks og knapper, og forsendelsestiden er kortere end tyskland.

DeadAce

  • Indlæg: 12
  • Tilmeldt: søn 11. sep 2011 20:42
  • Geografisk sted: Valby
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hvor dybt kan joysticks montere?

Indlægtirs 29. jul 2014 10:29

Nå ja, det har du selvfølgelig ret i, med travel-distance! :)
Jeg forestrækker personligt battops fremfor balltops. Så det skifter jeg nok kuglen ud med, uanset hvilket stick jeg køber.
Det er jo ikke fordi jeg ønsker at spille med et højt stick, men netop pga hvor dybt sticket bliver monteret på undersiden af panelet, er det vigtigt at det har noget ekstra længde, så det får den 'normale' højde på oversiden!
Kiggede lige på zippy sticks på arcadeshoppen, de ku godt være en mulighed.. vidste ik de var længere, men 15mm ekstra lyder godt! Jeg har bare været forbeholdende overfor at købe mærker jeg ikke kender, da jeg ik aner hvad jeg får, men det er godt at høre de fungerer fint! Jeg skal ikke træne til nogen rekorder eller noget, så det skal bare virke fornuftigt til alle genrer spil! :)

Hvad angår knapper, så det var for at være på den sikre side jeg tænkte at bruge nogle som var lavet til en dyb montering, da det er hvad jeg har at gøre med! :) Men det ku godt være jeg skulle genoverveje, for jeg ku evt sætte snapknappen i spænd bag plexiglasset jeg monterer over træpanelet.

DeadAce

  • Indlæg: 12
  • Tilmeldt: søn 11. sep 2011 20:42
  • Geografisk sted: Valby
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hvor dybt kan joysticks montere?

Indlægtirs 29. jul 2014 11:07

Hmm, faktisk står Zippy's joystickpind til at være 29mm, den korteste af de joysticks der er mål på. De har ikke mål på Seimitsu, så jeg ved ik hvad den er?!
Magstick er hele 90mm, men det må vel være inkl battop.. det er sgu lidt forvirrende, for de andres mål ka jo ik være inkl balltoppen?!
Brugeravatar

nico

  • Indlæg: 346
  • Tilmeldt: lør 3. okt 2009 15:00
  • Geografisk sted: Østjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hvor dybt kan joysticks montere?

Indlægtirs 29. jul 2014 11:49

Hej
Bedste råd er at prøve hvad der passer dig bedst :-)
Har du købt joystick ? så kan du med et skarp stemmejern godt lave en fordybning ala som med en overfræser, mdf pladerne er jo opbygget i lag, prøv evt. på en restplade eller på bagsiden af dit KP.... så får du dem jo lidt højere op :-)

Har du ikke købt så kig ind til chassis arcade og se på maskinerne tit er det nemmere at kigge på tingene.
evt. køb http://www.arcadeshoppen.dk/joystick/zippy.htm
et fint joystick til sit første projekt billigt og nemt at bestille..
har brugt dem til mange af mine maskiner

DeadAce

  • Indlæg: 12
  • Tilmeldt: søn 11. sep 2011 20:42
  • Geografisk sted: Valby
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hvor dybt kan joysticks montere?

Indlægtors 31. jul 2014 07:03

Nå jeg fandt ud af at Zippy sticks kommer i 2 længder, så fandt dem som er ekstra lange, og de vil passe perfekt til den dybe montering! Tak for hjælpen drenge! :)
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hvor dybt kan joysticks montere?

Indlæglør 2. aug 2014 10:59

Undskyld det sene svar men jeg er ved at flytte. Fra toppen af kontrolpanelet til bunden af balltop på mit madcatz te Stick med sanwa jlf joystick er der 24mm.

Max monteringsdybde på seimitsu screw-in knapper er 12mm

Tilbage til Projekter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster