SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er tors 28. mar 2024 11:00

Projekt MAME Bartop

Om diverse projekter. Bygning af en MAME maskine, bygning af en supergun, service/rengøring af en flipper eller lignende. Lad de andre brugere følge dine projekter - måske får de selv lyst til at gå i gang...
  • Forfatter
  • besked

lillelars

  • Indlæg: 90
  • Tilmeldt: lør 28. dec 2013 13:14
  • Geografisk sted: Aalborg/Aars
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Projekt MAME Bartop

Indlægtors 17. jul 2014 20:38

Hejsa

Så har jeg prøvet og lave en lille MAME maskine, og efter jeg jo er newbie inden for det her, startede jeg i det lille, en Bartop(hvis det altså hedder det :roll: ), og det er ikke 100% færdig endnu, men her er nogle billeder af mit lille projekt, og hvis i har ændringer må i gerne komme med kommentare til den.



Tegning af en side.JPG
og der skal jo en tegning til



Siderne skået ud med stiksav.JPG
Vupti, så blev siderne skået ud :D , så er vi i gang



MIN BEDSTE MAKKER.JPG
Min elskede søn ville SÅ gerne hjælpe, dejlig knægt



Skærmen ved og blive monteret.JPG
Og så blev "grund" kassen samlet, og skærmen monteret




Det begynder og ligne lidt nu.JPG
Nu begynder det og ligne noget syntes jeg :D




Prøve opstilling af knapper og joystick.JPG






Så er knapperne monteret, next is print.JPG
Prøve montering





panel printet 1.JPG
Art-Work til panelet blev tegnet og blev printet og lamineret, klar til montage




Panel monteret.JPG
Print monteret og knapper og joystick monteret




lyskassen før lys.JPG
Så var jeg nået til lyskassen




Lyskilden.JPG
Og lyskilden blev en stump LED lysledning, det giver et fantastisk lys




Lyskassen monteret med lys.JPG
Vupti, og der kom lys :lol:




Lidt på afstand.JPG
Og så skulle jeg have målt ud til hvor den sorte afdæknings folie skulle sidde, den folie der dækker alt uden om skærmen, dette valgte jeg og gøre med malertape




Front glas montage folie.JPG
der blev målt ud hvor stor folie skulle være, og så skar jeg den ud, og montede den på bagsiden af glasen




Front glas færdig.JPG
Sådan, klar til og montere




Prøveprint.JPG
der er blevet printet et forsøg print til lyskassen, ved ikke om dette bliver det endelige der skal på



Alu liste ved lyskasse.JPG
Jeg har taget en lille alu liste man bruger til eks afdækning af trappe trin, den har jeg så savet ned på den ene side



Og så blev det hele skilt af, så kassen kunne blive malet



Der slibes!!....JPG
Først blev den grundet, og da det var tørt. blev grunden slebet meget fint ned(K600)




Færdig sort 1.JPG
VUPTI :D , så blev kabinettet sort(Silkemat glans 35)




Samling efter lakering af kabinet.JPG
Så blev det meste samlet efter lakering af kabinettet




Og så skulle jeg jo have lavet en bagplade, og til dette blev valget en 3mm grøn opal plade, som jeg jo så kunne laser skære, uha det bliver pænt når man gør det



Badpladen ved og blive laser skået.JPG
Her er jeg i gang med og laserskære pladen




foto 4.JPG
JA, ved godt der mangler noget her :lol: :lol:




Prøvehuller til højtaleren.JPG



UPS, blæseren skal da hvis også have lidt lufthuller, heh.JPG
UPS!!.... Jeg manglede jo og skære huller til køling til strømforsyningen :lol: :lol: :lol:


Og så skulle der jo laves Art-Work til siderne, og viste ikke helt hvad det skulle være til jeg kom i tanke om HULK, han var jo grøn som min bagplade, så der blev mixet noget sammen og printet ud,lamineret og tilskået, samt monteret


Venstre side-art af kabinettet.JPG

Højre side-art af kabinettet.JPG



Så nu mangler jeg det som jeg har sværest ved, SOFTWARE-DELEN :shock: :shock: , så hvis nogen ville hjælpe mig her, ville jeg sætte stor pris på det(kan jo printe noget art-Work, hvis det er)
PT, ser min start menu såden ud:

MAME menu.JPG
Billedet er stjålet fra et andet projekt jeg er i gang med

Og min datter og søn ville jo RIGTIG gerne også kunne spille Mario Kart som på deres elskede Nintendo DSI´er, så hjælp til dette ønskes også

Mr. Multiball

  • Indlæg: 831
  • Tilmeldt: søn 13. maj 2012 14:47
  • Geografisk sted: Hele Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Projekt MAME Bartop

Indlægtors 17. jul 2014 21:34

Super super flot arbejde.

Glenn
Brugeravatar

Bosse

  • Indlæg: 798
  • Tilmeldt: tors 19. jan 2012 01:50
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Projekt MAME Bartop

Indlægtors 17. jul 2014 21:55

Rigtig flot maskine. Sejt du gør så meget ud af den :) ... Ser frem til at se dig i high-score forummet i fremtiden :)
Pcb'ere søges: Bagman - Bubbles - Championship Sprint - Defender - Dig Dug - Frisky Tom - Joust - Kung Fu master - New Rally-X - Paperboy - Penta - Pole Position - Pole Position II - Radical Radial - Rally-X - Rolling Thunder - Robotron 2084 - Rug Rats - Q*bert ..... Ikke så vigtigt om det er originale eller bootlegs. Send endelig en pm.
Brugeravatar

Jeppedk

  • Indlæg: 339
  • Tilmeldt: søn 8. maj 2011 22:14
  • Geografisk sted: Odense
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Projekt MAME Bartop

Indlægfre 18. jul 2014 07:54

Dælme flot. Det ligner også at du har det helt rigtige værktøj :)
Jeppe.

jeg har aldrig vundet noget i en bamsekran

lillelars

  • Indlæg: 90
  • Tilmeldt: lør 28. dec 2013 13:14
  • Geografisk sted: Aalborg/Aars
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Projekt MAME Bartop

Indlæglør 2. aug 2014 17:04

Ja den er blevet helt ok, men mangler bare det sidste så den køre helt top!!, at få det software helt rigtigt op at køre!!!!!, og lige der er jeg nok ikke lige den stærkeste!!!...
Brugeravatar

mes83

  • Indlæg: 258
  • Tilmeldt: tors 2. mar 2006 13:38
  • Geografisk sted: Vejen
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Projekt MAME Bartop

Indlæglør 2. aug 2014 20:27

Hvilken pc har du i? Du har jo lidt forskellige muligheder, alt efter hvor kraftig din pc er. Hyperspin er jo et bud, ser lækkert ud, men kan være lidt svær at sætte sig ind i, og så mener jeg personligt, at det flashy interface godt kan blive lidt træls i længden, når man gerne bare hurtigt vil igang med at spille.
Ellers er der MalaFE, lækker simpel frontend, der kan det meste og er forholdsvis simpel at lave sit eget skin til.

Hvilke spil skal den kunne spille? Mame (arcade), SNES, MegaDrive, GBA, Wii, PS2, PS1, Dreamcast...?
Ellers kan man også putte en gammel XBOX ind i kabinettet, installere CoinOps. Der er en rigtig god videoserie på YouTube af en bruger ved navn Degenatron. (mener jeg det er).


Sent from my iPad using Tapatalk

lillelars

  • Indlæg: 90
  • Tilmeldt: lør 28. dec 2013 13:14
  • Geografisk sted: Aalborg/Aars
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Projekt MAME Bartop

Indlægtirs 5. aug 2014 11:44

Ville gerne have hyperspin fronted, meget gerne, bare gennemgang have den til og køre ok, pc'en kan jeg ikke helt huske hvad er, men det er en rimelig ok pc pentium 3 eller 4!!, 2 eller 3 gb ram mener jeg, den skulle gerne køre de lidt ældre spil, som bubbel bobbel, Bloom bros, 1942, outrun, wonderboy, osv, kan jo ikke huske hvad alle spillene hedder!!, og hvis det kunne lade sig gøre var det et STORT ønske fra mine små unger, at den kunne spille super Mario og Mario kart, som på deres elskede gamle Nintendo dsi'er, ikke 3D spil eller noget, bare den gamle alm Mario kart og super Mario
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Projekt MAME Bartop

Indlægtirs 5. aug 2014 13:42

Den er blevet ret flot, men er der ikke lidt mismatch med 2 tema'er ;)

Tror ikke Pentium 3/4 er nok til at trække HyperSpin. Man skal som minimum have en core2duo 2.2ghz for at køre HyperSpin i skrabet version. Der findes dog andre frontends der kan gøres pæne. [quote=http://spille-maskiner.dk/forum/viewtopic.php?f=20&t=4937#p25879]Jeg lavede en Street Fighter frontend med Maximus[/quote]

Super Mario Kart og Super Mario 1+2+3+World vil køre helt fint på den maskine.
Brugeravatar

mes83

  • Indlæg: 258
  • Tilmeldt: tors 2. mar 2006 13:38
  • Geografisk sted: Vejen
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Projekt MAME Bartop

Indlægtirs 5. aug 2014 13:56

Ja, tror også en P3 eller P4 er for svag til Hyperspin, men jo der er en del andre der også kan blive lækre. Har luret lidt på Maximus engang, men kunne ikke rigtig hitte ud af at lave layouts til den.

Skal lige se om jeg kan få lavet en video af min egen. Selvom skærmen ikke virkede sidste gang den var tændt. Men ellers må jeg have fat i mine elever, de byggede nemlig Arcade cabs, som del af deres IT undervisning sidste år. Mener de brugte MalaFE.

Som 1up også skriver, så er der ikke nogen problemer i at køre Super Mario og Mario Kart til SNES, og måske kan vi også få N64 versionerne til at køre, men de kan nu godt drille lidt.


Sent from my iPad using Tapatalk

lillelars

  • Indlæg: 90
  • Tilmeldt: lør 28. dec 2013 13:14
  • Geografisk sted: Aalborg/Aars
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Projekt MAME Bartop

Indlægtirs 5. aug 2014 14:18

Hvis jeg skulle have et nyt bundkort til den, hvad skulle det så være?!!, og evt en SSD harddisk?!!,

lillelars

  • Indlæg: 90
  • Tilmeldt: lør 28. dec 2013 13:14
  • Geografisk sted: Aalborg/Aars
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Projekt MAME Bartop

Indlægons 6. aug 2014 10:53

Så fik jeg tjekket hvad der var i den,, der står Intel celeron 430@1,80GHz og kun 896mb Ram! Troede den var større :oops: , så hvad har jeg af muligheder?!!, den mala FE ser også fin ud, ville den så kunne "slæbes"?!!, den kan fint køre Bubber bobble osv, eller ville det være bedre og købe et nyt bundkort?!!
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Projekt MAME Bartop

Indlægons 6. aug 2014 12:11

Den kan stadig fint køre de ting du ønsker.

Jeg lavede på et tidspunkt en maskine med
- amd ahtlon 2000+ (1,8ghz)
- 768mb ddr ram
- 80gb ide hdd
- nvidia fx5900xt

og det kørte helt fint. Jeg brugte Maximus frontend, som du kan se i den her video:
Brugeravatar

mes83

  • Indlæg: 258
  • Tilmeldt: tors 2. mar 2006 13:38
  • Geografisk sted: Vejen
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Projekt MAME Bartop

Indlægons 6. aug 2014 14:18

Tror godt den kan køre klassikerne, bubble bobble, Galaga, ja vel sagtens de fleste spil indtil omkring 94-95. Metal Slug og NeoGeo kan til tider hakke lidt, hvis processoren ikke er helt god nok.

Om din Celeron 430 så kan, kan jeg desværre ikke sige, men det er bare at prøve. Smid evt MameUIfx på den og se om den vil køre de spil du ønsker. Husk NeoGeo kræver en særskilt NeoGeo.zip fil.

Hvis du vil være lidt mere "fremtidssikret", så kan du måske købe en ældre core2duo, de burde kunne køre det meste. Men prøv bare med den du nu alligevel har stående.





Sent from my iPad using Tapatalk
Brugeravatar

1up

  • Indlæg: 2694
  • Tilmeldt: søn 14. sep 2008 16:45
  • Geografisk sted: Bjerre (Hornsyld)
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Projekt MAME Bartop

Indlægons 6. aug 2014 17:08

Eller brug en ældre version af mame. De kræver mindre. V.106 er ganske udemærket til de spil du ønsker og er nem at finde roms til da det var twingalaxies officielle version indtil for nyligt. Mener den er fra 2003 og dengang kunne den køre det hele med en middelmådig maskine
Brugeravatar

mes83

  • Indlæg: 258
  • Tilmeldt: tors 2. mar 2006 13:38
  • Geografisk sted: Vejen
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Projekt MAME Bartop

Indlægons 6. aug 2014 17:47

Ja, du siger noget 1up. Men husk at roms og mame version skal passe sammen;-)


Sent from my iPad using Tapatalk
Næste

Tilbage til Projekter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster