SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er tors 28. mar 2024 16:40

råd?

Om diverse projekter. Bygning af en MAME maskine, bygning af en supergun, service/rengøring af en flipper eller lignende. Lad de andre brugere følge dine projekter - måske får de selv lyst til at gå i gang...
  • Forfatter
  • besked

eldritch

  • Indlæg: 9
  • Tilmeldt: man 30. jun 2014 11:47
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

råd?

Indlægsøn 6. jul 2014 22:53

Jeg tænkte på at beklæde mine mdf sider med noget mat sort folie. Er der nogen der har prøvet det og vsr resultatet godt. Jeg fandt et sted med billige folie nemlig

http://tapetogkunst.dk/selvkl%C3%A6bend ... -ensfarvet

Hilsen
Allan
Allan/
Amager
Brugeravatar

Jeppedk

  • Indlæg: 339
  • Tilmeldt: søn 8. maj 2011 22:14
  • Geografisk sted: Odense
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: råd?

Indlægtirs 8. jul 2014 23:10

Folie kan godt være tricky at arbejde med på større flader. På glatte flader, fx glas, hjælper det at sprøjte sæbevand på,med en forstøver først. Så er det lettere at glatte luftbobler ud.

Men jeg tror ikke denne tilgang er den bedste på træ som suger.
Øv dig inden, og find evt en how-to video på youtube. Der er nemlig mange små fif som er gode. Men det er svært. Det er ikke bare "lige at smide et stort klistermærke på". Det kræver den rette teknik og tålmodighed. Og det er pissetræls når det kikser! Så er der ingen kære mor.

Alternativt kan jeg anbefale tavlelak fra hjem og fix, 70kr bøtten (modsat 200 i silvan). Det kommer til at se superlækkert ud med den matte overflade. Jeg har brugt det til 3 kabinetter nu. Det er også ok slidstærkt.
Eneste ulempe er at det er lidt drøjt, så der skal arbejdes hurtigt med rullen.
Prøv på bagsiden først, når først håndelaget er der er det let

Held og lykke med projektet
Jeppe.

jeg har aldrig vundet noget i en bamsekran

eldritch

  • Indlæg: 9
  • Tilmeldt: man 30. jun 2014 11:47
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: råd?

Indlægman 14. jul 2014 10:24

Hej Jeppe

Folien koster kun 59 for 2 meter så jeg prøver lige om ikke jeg kan få det pænt, Eller vil jeg prøve dit råd med tavlelak.

hilsen
Allan
Allan/
Amager
Brugeravatar

nico

  • Indlæg: 346
  • Tilmeldt: lør 3. okt 2009 15:00
  • Geografisk sted: Østjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: råd?

Indlægman 14. jul 2014 13:29

Hej Allan

Jeg har prøvet at få lavet selvklæbende folie til et helt kabinet.... http://bsam.dk/Bubbel_bobbel_DS.html

1. du skal først male med en grundmaling, så binder folien nemmere. slibe med en meget fint str. sandpapir. rengøre omhyggeligt det mindste støvkorn ses tydelig gennem folien især billig/tynd folie
2. vær mindst 3-4 personer til at holde/styre & udglatte husk lidt sulfovand påføres på overfladen
3. det er er udfordring at styre folien omkring kanterne, prøv så vidt muligt at bukke det om kanterne ind under T-mol (hvis du monterer det)
4. det er umuligt at lappe folien når, og ja når der kommer en skramme eller ridse i siderne, hvis du maler kan du slibe lidt og male over ;-)
5. Glem alt om folie!! køb en farve i den nuance du måtte ønske (bauhaus 25,- for ½L prøve) :-)

my point of view :idea:
Mvh Michael

lillelars

  • Indlæg: 90
  • Tilmeldt: lør 28. dec 2013 13:14
  • Geografisk sted: Aalborg/Aars
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: råd?

Indlægman 14. jul 2014 16:26

Som både maler og skiltemaler kan jeg fra råde og montere folie direkte på rå mdf!!, det holder ikke, desværre
men som det er nævnt så mal den, og slib meget lidt/fint, til at "toppene/skidtet" er væk, da man ser alt i folie(det er meget tyndt), men brug ikke for meget sulfor i vandet hvis du vælger og lægge det på i vand,

eldritch

  • Indlæg: 9
  • Tilmeldt: man 30. jun 2014 11:47
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: råd?

Indlægtors 17. jul 2014 09:59

Hmmm ud fra rådene jeg dropper jeg nok folien :-) Det lyder ikke som den rigtige løsning alligevel.

Jeg har en par dåser blank alkyd lak stående. Egner det sig til at grunde mdf?

Hilsen
Allan
Allan/
Amager

lillelars

  • Indlæg: 90
  • Tilmeldt: lør 28. dec 2013 13:14
  • Geografisk sted: Aalborg/Aars
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: råd?

Indlægfre 18. jul 2014 09:56

Jeg ville anbefale at du tage din alkyd farve med ned til din lokale flugger eller farvehandel, og får en god grunder til lige den type lak du ville bruge, du vil IKKE fortryde det, bunden er det vigtigst i en malerproces, er bunden ikke lavet rigtig vil toppen heller aldrig blive god. Husk billeder af dit projekt:-)

Tilbage til Projekter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster