SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er tors 28. mar 2024 14:43

N64 RGB DAC

Om diverse projekter. Bygning af en MAME maskine, bygning af en supergun, service/rengøring af en flipper eller lignende. Lad de andre brugere følge dine projekter - måske får de selv lyst til at gå i gang...
  • Forfatter
  • besked

Mick

  • Indlæg: 195
  • Tilmeldt: ons 19. apr 2006 14:07
  • Geografisk sted: Silkeborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

N64 RGB DAC

Indlægsøn 9. feb 2014 09:10

Hej Folkens :)

Vil lige dele mit lille N64 projekt jeg lavede igår.

Har fulgt denne guide: http://members.optusnet.com.au/eviltim/n64rgb/n64rgb.html

Besluttede at jeg ville RGB Modde min N64, bare fordi... :)

Min konsol er en alm. PAL udgave NUP11861689, med en DENC-NUS chip på bundkortet.

Jeg magtede ikke at købe JTAG tools hjem, så købte en for-programmeret CPLD chip af en bruger på NFGGames, samt en røvfuld 560ohms modstande på eBay, og så var det ellers bare igang med at lodde.

RGB/SCART kablet jeg har brugt er et originalt GameCube RGB kabel, da det efter sigende skulle være det bedste. Det koster dog omkring 400,- på eBay. Men fandt et meget billigere på DBA.

Det hele er samlet på VERO-Board og dobbelttapet ned på kølepladen i selve konsollen, der er masser af plads.

n64rgb_01.jpg
De første modstande omkring CPLD'en er loddet på.

n64rgb_02.jpg

n64rgb_04.jpg
Så er alle udgangs modstandene loddet i. samt lidt ledninger.

n64rgb_05.JPG
Klar til montering

n64rgb_08.JPG
3,3V og 0V_ref blevet taget direkte fra PSU indgangen. Og der er lige plads til et fladkabel ned til DENC-NUS chippen.

n64rgb_10.JPG
Færdigmonteret og klar til test.


Resultat billeder, taget på mit 42" Panasonic Plasma TV, alle i STANDARD indstillingen fra TVet
https://www.dropbox.com/s/gcl3868f98dqfr2/RGB%20MOD.gif?dl=0

Konklusion:

Moddet var en del nemmere end jeg først antog. Det var dog meget tidskrævende.
Folk må selv vurdere om det er arbejdet værd, men jeg kan sige at billederne ikke illustrerer hvor godt det egentlig ser ud. Og jeg vil mene at et RGB mod er et must på ham/hende der nyder de gamle N64 klassikere på den originale konsol.

Mit Plasma TV kan dog ikke afvikle NTSC roms via Everdrive64 uden at hakke, så der skal jeg bruge Composite/S-Video, men det er højst sandsynligt et TV problem. Har ikke testet på andre TV.

EDIT: Det var et TV problem, så nu piller det dælme :)

Mick
Senest rettet af Mick søn 26. aug 2018 15:40, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar

Boston

  • Indlæg: 408
  • Tilmeldt: fre 28. sep 2012 13:30
  • Geografisk sted: UdkantsDanmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: N64 RGB DAC

Indlægsøn 9. feb 2014 16:42

Dejligt at se at der stadig er nogle Nørder tilbage , som endda kan LODDE :)
JAAAAAA, Maaaaan

eumpd

  • Indlæg: 238
  • Tilmeldt: ons 8. feb 2012 23:02
  • Geografisk sted: Udkants København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: N64 RGB DAC

Indlægsøn 9. feb 2014 18:25

Cool nok! Jeg har både en JVC 21" og/eller en Barco 25" eller 29" CRT MONITOR begge 4/3 format self. du (Mick) må få hvis du er interesseret. Send PM hvis det er. :)

Mick

  • Indlæg: 195
  • Tilmeldt: ons 19. apr 2006 14:07
  • Geografisk sted: Silkeborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: N64 RGB DAC

Indlægsøn 9. feb 2014 18:27

Tak, men har ikke plads :) begrænset hvad der kan være i en 3 værelses lejlighed ;)

eumpd

  • Indlæg: 238
  • Tilmeldt: ons 8. feb 2012 23:02
  • Geografisk sted: Udkants København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: N64 RGB DAC

Indlægsøn 9. feb 2014 18:32

Hehe...Ok fint nok og tak for svar! Men tilbuddet står stadig ved magt hvis du så flytter i noget større og jeg stadig har dem (de bliver IKKE smidt ud bare rolig) hehe. :) En CRT monitor med et RGB signal bliver ikke flottere hvis det er :D

Tilbage til Projekter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster