SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er søn 28. apr 2024 16:20

projekt m.a.m.e i dobbelt bilbane update 2/3/13

Om diverse projekter. Bygning af en MAME maskine, bygning af en supergun, service/rengøring af en flipper eller lignende. Lad de andre brugere følge dine projekter - måske får de selv lyst til at gå i gang...
  • Forfatter
  • besked

manta400

  • Indlæg: 1424
  • Tilmeldt: ons 22. jul 2009 20:50
  • Geografisk sted: viborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: projekt m.a.m.e i dobbelt bilbane update 2/3/13

Indlægsøn 10. mar 2013 18:00

nu virker force feed back. men den er dog meget kraftig.. kan det muligvis være de potmeter jeg bruger som er på 5k.
jeg vil lige finde nogle på 100 k og se om det løser problemt..

men det virker sku.. :)
Brugeravatar

Elgen

  • Indlæg: 1260
  • Tilmeldt: tors 12. jan 2006 10:17
  • Geografisk sted: Vanløse
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: projekt m.a.m.e i dobbelt bilbane update 2/3/13

Indlægsøn 10. mar 2013 19:32

Hvordan fik du det så til at virke? Mere "sovs" til motorforstærkeren?

manta400

  • Indlæg: 1424
  • Tilmeldt: ons 22. jul 2009 20:50
  • Geografisk sted: viborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: projekt m.a.m.e i dobbelt bilbane update 2/3/13

Indlægsøn 10. mar 2013 20:04

ja den forstærker skal have mellem 20 og 80 volt.. der var også lige en dib swits der skulle stå regtig. ved du om de potmeter kan have noget og gøre med at motor er meget kraftig.. motor drejer helt til højer eller venstre alt efter hva side rattet står til. af sig selv og står bare og brummer..

har haft min ps3 sadt til og der er det det sammen. om jeg køre emu3 eller ps3

eumpd

  • Indlæg: 238
  • Tilmeldt: ons 8. feb 2012 23:02
  • Geografisk sted: Udkants København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: projekt m.a.m.e i dobbelt bilbane update 2/3/13

Indlægman 18. mar 2013 01:02

Fedt at du har fået det til at virke nogenlunde. Umiddelbart ville jeg ikke skifte potmetret da det/de 5K pots' der sidder på rattet ikke er standard pots, men nogle ret præcise og gode pots. Jeg kan dog ikke kategorisk udelukke at et 100K pot af samme kvalitet muligvis kan give et mere præcist feedback signal til computeren, selvom jeg umiddelbart tvivler en del på at dette skulle være tilfældet. Det de potmetre "levere" er jo vi skiftende modstand og dermed information til computeren som computeren self. kommunikere med Iogitech interfacet.

Så det der er det afgørende er vel om dit pågældende Logitech rat oprindeligt er programmeret og bygget til at have et 100K pot monteret? Potmetret har i hvertfald ikke direkte noget med det store moment motoren levere at gøre. Det er dog vigigt at din motor ikke siger "brummelyde" da dette nok umiddelbart indikerer at den drives for hårdt.

Så i hvertfald mit bedste råd mht. det pot er, at sende en mail til nogen af dem der evt. har brugt et 100K pot i deres rat (sammen med det pågældende Logitech interface) og spørg hvorfor de har skiftet, og om de har mere glæde af et 100K pot styringsmæssigt? Får du ikke et svar må du jo selv lave eksperimentet og se om det giver mening med et 100K pot?

Mht. det kraftige motor signal. Hvor stor er den forsyningspænding du sender til servo amplifieren?
Har du prøvet at ændre force feedback styrken i Sega INI-filen(erne) eller alternativt i menuerne af hvert enkelt spil? :)
Senest rettet af eumpd man 18. mar 2013 01:34, rettet i alt 1 gang.

eumpd

  • Indlæg: 238
  • Tilmeldt: ons 8. feb 2012 23:02
  • Geografisk sted: Udkants København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: projekt m.a.m.e i dobbelt bilbane update 2/3/13

Indlægman 18. mar 2013 01:05

-alternativt prøv at give mig et ring i aften eller noget, så ser jeg lige om jeg kan finde hoved og hale i det hele. Må trods alt erkende at jeg ikke helt havde troet at du ville være kommet så langt :)

manta400

  • Indlæg: 1424
  • Tilmeldt: ons 22. jul 2009 20:50
  • Geografisk sted: viborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: projekt m.a.m.e i dobbelt bilbane update 2/3/13

Indlægman 18. mar 2013 06:48

1. spændingen til servo amplifieren er pt 34 volt.. bruger en 24 volt ac trafo. når jeg laver den om til dc stiger spændingen til 34 volt..

2. har ikke prøvet og force feedback styrken i Sega INI-filen(erne). det vil jeg prøve først..

3. jeg har fundet en strømforsyning der kan stilles fra 3 volt til 12 volt. den vil jeg sætte på logiteck rattet så er signalet da ikke så kraftig.. hvis det nu er det der er galt.. logiteck rattet får 24 volt normalt det er kun til og drive den lille force feed back motor..

4. har ikke prøvet og skrive til nogle hvorfor de bruger 100 k pots. prøver lige nr 2 først..

5. det kan også være jeg skal have sænket spændingne til motoren alså de 34 volt feks ned til 20. men ved ikke lige hva for en modstand jeg skal bruge...

6. hvis alt andet glipper ringer jeg til dig..

mvh rico

eumpd

  • Indlæg: 238
  • Tilmeldt: ons 8. feb 2012 23:02
  • Geografisk sted: Udkants København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: projekt m.a.m.e i dobbelt bilbane update 2/3/13

Indlægman 18. mar 2013 11:01

”1. spændingen til servo amplifieren er pt 34 volt.. bruger en 24 volt ac trafo. når jeg laver den om til dc stiger spændingen til 34 volt..”
Kort fortalt så er det fordi de 24VAC der er påtrykt din trafo er en slags gennemsnitsværdi. For at gå fra AC til DC skal du gange med √2. Dvs. 24VAC x √2 =34VDC. Hvordan laver du AC’en om til DC?

”2. har ikke prøvet og force feedback styrken i Sega INI-filen(erne). det vil jeg prøve først..”
Ok –bare vær opmærksom på at tage backup af INI-filen og at hvert enkelt spil skal opsættes separat –bl.a. derfor bilmaskiner er et stort arbejde at lave. Det link jeg sende dig i en anden tråd forklarer nogenlunde hvordan force feedback opsættes i Model 2.

”3. jeg har fundet en strømforsyning der kan stilles fra 3 volt til 12 volt. den vil jeg sætte på logiteck rattet så er signalet da ikke så kraftig.. hvis det nu er det der er galt.. logiteck rattet får 24 volt normalt det er kun til og drive den lille force feed back motor..”

Hmmm…dette kan jeg ikke se nogen grund til at gøre.
1. det er ikke sikkert det virker.
2. du skal i gang med at lodde kablet/stikket til Logitech interfacet om.
3. Hvis du kigger på blokdiagrammet for servo amplifieren du linkede tidligere kan du se at HIGH VOLTAGE direkte er forbundet til en/flere mosfet’s der sender signalet ud til motoren. Kort fortalt og afhængig af den omkringliggende opbygning af kredsløbet ”risikere” du at smide 34VDC ind og næsten få det samme ud igen da der stort set ikke er noget tab i en mosfet. Du risikere altså at smide 34VDC ind i en motor der er beregnet til 24VDC = ikke så godt.
Som svar på dit 5. spm. Så kan du nok sænke din 34VDC med enten en 8 til 12V zener diode eller en 24V voltage regulator. At sænke spændingen med EN modstand kan ikke lade sig gøre. Der skal du bruge 2 og det vil jeg ikke umiddelbart anbefale.

6. hvis alt andet glipper ringer jeg til dig..
Du er velkommen bare helst efter kl. 18:00
:)

manta400

  • Indlæg: 1424
  • Tilmeldt: ons 22. jul 2009 20:50
  • Geografisk sted: viborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: projekt m.a.m.e i dobbelt bilbane update 2/3/13

Indlægman 18. mar 2013 20:27

1. jeg bruger en ensratter. har lige fåde fat i en trafo der lever 20 dc volt :)

2. ok skal nok tage back up :). men prøver lige med den nye trafo først..

3. ok det er noteret..

eumpd

  • Indlæg: 238
  • Tilmeldt: ons 8. feb 2012 23:02
  • Geografisk sted: Udkants København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: projekt m.a.m.e i dobbelt bilbane update 2/3/13

Indlægman 18. mar 2013 21:25

Med ensretter mener du vel en enkelt diode? I så fald kan jeg kort fortalt ikke anbefale hvis du alene bruger en diode efter en 50Hz transformer for at lave DC!? Det bliver noget rod -men der er jo sikkert et eller andet jeg har misforstået omkring hvad det er for en forsyning du taler om self..

BTW transformere kun til AC :) Om ikke andet ville jeg nok forsøge mig med en ganske almindelig computer strømforsyning. Her smider du bare en klips mellem det grønne kabel og en ground/com (sort) også kan du tænde den "uden en computer tilsluttet". Fra det store stik tager du derudover og smider de -12V (blå) til ground og +12V (gul) til HIGH VOLTAGE på din servo amplifier. Hermed har du en 24VDC strømforsyning. Se billede og sats på/ men vær ikke 100% sikker på at kablerne i din ATX forsyning er korrekt farvekodet efter vedhæftede billede . :) Held og lykke -er meget spændt efter updates :)
Vedhæftede filer
atx-connector-20-24pin.jpg
atx-connector-20-24pin.jpg (69.99 KiB) Vist 10050 gange

manta400

  • Indlæg: 1424
  • Tilmeldt: ons 22. jul 2009 20:50
  • Geografisk sted: viborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: projekt m.a.m.e i dobbelt bilbane update 2/3/13

Indlægtirs 19. mar 2013 06:59

du får lige et billed af ensratteren.

det gode ved den trafo er at den kan slæbe begge motore. når jeg en gang får lavet den anden gti club..

vidste sku ikke man kunne trække 24 v ud af en pc strøm forsyning.. det var jo også en mulighed
dem har jeg da nok af..
jeg regner med og skal se på det i aften. er ved og lave min lift i værkstedet lige pt.. den valgte og brænde
en 24 v trafo af + rælet til og trække motor + motor. så der var lige et par ting der skulle på plads..
og det var kun ved og slukke liften og tænde den igen at det hele brændte af.. min elektrikker kammi
vidste sku ikke lige hva der var sket der...
Vedhæftede filer
19032013810.jpg

eumpd

  • Indlæg: 238
  • Tilmeldt: ons 8. feb 2012 23:02
  • Geografisk sted: Udkants København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: projekt m.a.m.e i dobbelt bilbane update 2/3/13

Indlægtirs 19. mar 2013 07:36

Øhm prøv lige det der computer trick jeg snakkede om. Det ovenstående setup er ikke voldsomt smart og du for en blanding af AC og DC (rippled DC) som din servo amplifier ikke er super vild med.

eumpd

  • Indlæg: 238
  • Tilmeldt: ons 8. feb 2012 23:02
  • Geografisk sted: Udkants København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: projekt m.a.m.e i dobbelt bilbane update 2/3/13

Indlægtirs 19. mar 2013 07:39

BTW. kører ikke service på værksteds-lifte. Desværre. Hahaaah :D

manta400

  • Indlæg: 1424
  • Tilmeldt: ons 22. jul 2009 20:50
  • Geografisk sted: viborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: projekt m.a.m.e i dobbelt bilbane update 2/3/13

Indlægtirs 19. mar 2013 19:32

eumpd skrev:Øhm prøv lige det der computer trick jeg snakkede om. Det ovenstående setup er ikke voldsomt smart og du for en blanding af AC og DC (rippled DC) som din servo amplifier ikke er super vild med.



der står ellers at servo forstærker kan tage ac og dc. den skulle være lige glad
men vil lige prøve med pc forsyning..

eumpd

  • Indlæg: 238
  • Tilmeldt: ons 8. feb 2012 23:02
  • Geografisk sted: Udkants København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: projekt m.a.m.e i dobbelt bilbane update 2/3/13

Indlægons 20. mar 2013 10:34

Jeg er ikke ekspert i elektromotorer men som du sagde i telefonen igår -så er din servo amplifier til børsteløse motorer (brusshless motor), men jeg er ærlig talt i tvivl om hvorvidt din motor i GTI Club er en børsteløs motor da det ser ud til at der kun går 2 ledninger til den!? Kan også se at der er andre der har brugt en BRUSHED servo amplifier til at lave force feedback på deres arcade. Faldt over et link der forklarer forskellen på de 2 typer. Her er et citat. (canned motor = børste motor)

"It's important to know that a brushless speed controller and a brushed speed controller can not be used interchangeably. They perform completely different tasks.

The quickest way to tell the difference between a canned motor and a brushless motor is to count the number of wire leads. All Brushless RC Motors have 3 wires. Canned motors have 2 wires. The third wire is used for feedback. Switching any two of these wires will change the rotation of the motor."

for mere info:

http://www.hooked-on-rc-airplanes.com/b ... otors.html

Er lige på arb. nu og kommer først halv sent hjem i aften. Snakkes :)

manta400

  • Indlæg: 1424
  • Tilmeldt: ons 22. jul 2009 20:50
  • Geografisk sted: viborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: projekt m.a.m.e i dobbelt bilbane update 2/3/13

Indlægons 20. mar 2013 16:51

jeg har styr på motor typer.. min servo forstærker. kan stilles om til begge dele. og min gti club motor er brushed.

har en sega touring car. der skal have samme tur den køre med bruschles motor.. men det er en anden sag..

jeg har fundet ud af hva der var galt.. det eneste jeg ikke hade prøvet var og bytte rundt på + og - på motoren. alså på servo forstærker. så nu spiller det..
og det er alså helt ginialt med den strømforsyning til logiteck rat. der kan justeres op og ned i volt. tror sku jeg beholder den på..
mvh rico
ForegåendeNæste

Tilbage til Projekter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 35 gæster