SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er lør 27. apr 2024 10:49

En spille-maskiner.dk wiki?

Information, forslag til forbedringer, ris/ros osv.
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

ProDoc

  • Indlæg: 126
  • Tilmeldt: søn 12. feb 2006 00:38
  • Geografisk sted: Vejle
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

En spille-maskiner.dk wiki?

Indlægtors 25. nov 2010 09:44

Hej René og I andre,
jeg har gået og tænkt lidt på muligheden for at videndele her på sitet. Jeg har selv lært en del de seneste 4 år, som jeg da gerne vil give videre (Er dog slet ikke i nærheden af guderne herinde, men ja..)
Kunne det være en ide at lave en wiki funktion der er tilknyttet til spille-maskiner (f.eks. wiki.spille-maskiner.dk), så folk kunne tilføje små artikler om "how-to" osv.
Jeg ved godt at der er sites som tilbyder information om arkadespil, men dette var mere ment som en wiki omkring: "hvordan gjorde du det...", "hvorfor sker dette..." og "skal den sidde så skæv?" :D

Man kunne med fordel også benytte wiki'en som referencepunkt, så kan har ét sted hvor svaret på "Hvordan man fører ledningerne fra Ultimarcs keyboard encoder/hack (I-pac)?"

Hvad siger I andre?
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4395
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Re: En spille-maskiner.dk wiki?

Indlægtors 25. nov 2010 18:32

Ja, super ide.

Men hvordan skulle vil udbygge det ?
Brugeravatar

ProDoc

  • Indlæg: 126
  • Tilmeldt: søn 12. feb 2006 00:38
  • Geografisk sted: Vejle
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: En spille-maskiner.dk wiki?

Indlægtors 25. nov 2010 22:40

Ja det er lige spørgsmålet :) - jeg har søgt lidt rundt på nettet og fandt denne side: http://www.mediawiki.org/wiki/Extension:PHPBB/Users_Integration men jeg ved ikke om det er det rigtige?

Men det lyder som om at man kan benytte de brugerkonti som der allerede er skabt i phpBB databasen, men er lidt i tvivl om det er en "selvstændig wiki"...
Brugeravatar

Sumez

  • Indlæg: 231
  • Tilmeldt: søn 9. jan 2011 22:42
  • Geografisk sted: København NV
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: En spille-maskiner.dk wiki?

Indlægman 7. feb 2011 08:55

MediaWiki er et fantastik stykke kode, som jeg selv har leget en del med. Det er utroligt nemt at installere, og der er masser af extensions der kan gøre det bedre og nemmere at arbejde med. Først og fremmest er det en god idé at installere mulighederne for SEO-venlige URLs, for at "sprede budskabet".

Jeg er enig i at en spille-maskine-Wiki på dansk er en fortræffelig idé. Selvom der er mange gode ressourcer på engelsk, er der altid visse mangler man må hoppe fra side til side for at finde, eller generelt er det bare svært at opspore de informationer man har brug for. En Wiki-struktur til denne viden synes jeg er langt mere oplagt end de infosider der findes nu, og endvidere tror jeg det kan hjælpe mange med denne info på dansk, da der findes rigtig mange tekniske udtryk eller generelt bare navne på udstyr og værktøj som garanteret kan forvirre mange hobby-teknikere. Derudover har vi jo en helt anden lokal tilgangsvinkel her, både mht. maskinernes historie, og hvilke maskiner og reservedele der er mere udbredt herhjemme (hvor mange amerikanske sider beskæftiger sig f.eks. med Compugame-kabinetter? :))


Jeg synes helt sikkert du skal sætte en Wiki op, koluda, så skal jeg i hvert fald nok hjælpe med at bidrage.
Brugeravatar

ProDoc

  • Indlæg: 126
  • Tilmeldt: søn 12. feb 2006 00:38
  • Geografisk sted: Vejle
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: En spille-maskiner.dk wiki?

Indlægman 7. feb 2011 10:21

Ud over SEO på URL'er, er det også muligt at tekst i forum'et taler med wiki'en ved at f.eks. emneord bliver til links automatisk.
Eksempel:
I et indlæg skriver brugeren en tekst indeholdende ordet "keyboard encoder". Dette bliver så automatisk til et link som linker til wiki'ens emneside for Keyboard encodere, hvis en sådan eksisterer :-) (f.eks.: wiki.spille-maskiner.dk/keyboard_encoder)
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4395
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Re: En spille-maskiner.dk wiki?

Indlægman 7. feb 2011 10:55

Sumez skrev:MediaWiki er et fantastik stykke kode, som jeg selv har leget en del med. Det er utroligt nemt at installere, og der er masser af extensions der kan gøre det bedre og nemmere at arbejde med. Først og fremmest er det en god idé at installere mulighederne for SEO-venlige URLs, for at "sprede budskabet".

Jeg synes helt sikkert du skal sætte en Wiki op, koluda, så skal jeg i hvert fald nok hjælpe med at bidrage.


Jeg ser lige om ikke jeg kan få tid til at smide den Wiki på i løbet af dagen....;)
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4395
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Re: En spille-maskiner.dk wiki?

Indlægman 7. feb 2011 10:57

ProDoc skrev:Ud over SEO på URL'er, er det også muligt at tekst i forum'et taler med wiki'en ved at f.eks. emneord bliver til links automatisk.
Eksempel:
I et indlæg skriver brugeren en tekst indeholdende ordet "keyboard encoder". Dette bliver så automatisk til et link som linker til wiki'ens emneside for Keyboard encodere, hvis en sådan eksisterer :-) (f.eks.: wiki.spille-maskiner.dk/keyboard_encoder)


Det ville jo være kanon, tænkt hvor meget tid man ville kunne spare på dette.
Brugeravatar

ProDoc

  • Indlæg: 126
  • Tilmeldt: søn 12. feb 2006 00:38
  • Geografisk sted: Vejle
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: En spille-maskiner.dk wiki?

Indlægman 7. feb 2011 12:13

koluda skrev:Det ville jo være kanon, tænkt hvor meget tid man ville kunne spare på dette.


Heh ja, der er mange muligheder for videndeling, ved ikke om der findet en mulighed for en lille popup ved MouseOver på et enmeord, men det kunne også være smart :)
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4395
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Re: En spille-maskiner.dk wiki?

Indlægman 7. feb 2011 13:17

Så fik jeg da installeret en spillemaskine-wiki.

Aner dog ikke hvordan man bruger den endnu, men virker til at både prodoc og sumez sikkert har en ide om dette...;)

Vi skal næsten også have lavet et logo til denne wiki, nogle der er gode til paintshop...???
Brugeravatar

Sumez

  • Indlæg: 231
  • Tilmeldt: søn 9. jan 2011 22:42
  • Geografisk sted: København NV
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: En spille-maskiner.dk wiki?

Indlægman 7. feb 2011 14:45

Fedt nok! :)

Som udgangspunkt er en wiki jo 100% åben, så i princippet kan du jo læne dig tilbage og lade den leve sit eget liv, men det er nok en god idé at låse ting som forsiden og lignende til admin-only.

Meget af den opsætning der ikke sker direkte i kildefilerne er på de sider, der befinder sig i "MediaWiki"-namespacet.
Her kan man f.eks. redigere i venstremenuen:
wiki/index.php?title=MediaWiki:Sidebar
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4395
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Re: En spille-maskiner.dk wiki?

Indlægman 7. feb 2011 20:46

Skal lige have styr på forummet igen, så kommer Wiki bagefter.

Er du evt. interesseret i en admin rolle på dem wiki Sumez ?
Brugeravatar

ProDoc

  • Indlæg: 126
  • Tilmeldt: søn 12. feb 2006 00:38
  • Geografisk sted: Vejle
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: En spille-maskiner.dk wiki?

Indlægons 9. feb 2011 23:53

Det kunne være fedt, hvis det var muligt at overføre logins fra dette forum....
Angående logo.. hvad med at holde det helt enkelt, sådan pixeleret a la:
Billede
Dog ikke gennemarbejdet, men giver en ide...
Brugeravatar

Sumez

  • Indlæg: 231
  • Tilmeldt: søn 9. jan 2011 22:42
  • Geografisk sted: København NV
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: En spille-maskiner.dk wiki?

Indlægtors 10. feb 2011 09:30

koluda skrev:Er du evt. interesseret i en admin rolle på dem wiki Sumez ?

Umiddelbart har jeg nok så mange projekter i ilden, at jeg nok ikke ville have særlig meget tid til at holde øje med den wiki, så er ikke meget for at påtage mig mere ansvar.
Men jeg vil gerne bidrage til den så meget som jeg kan overkomme - så længe vi er flere om det, kunne jeg godt give den en skalle.
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4395
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Re: En spille-maskiner.dk wiki?

Indlægtors 10. feb 2011 18:31

Om du benytter dig af det eller ej, betyder ikke det store.
Men det er jo nemmere at du kan redigere og evt. rette op på tingene hvis du har tid og lejligheden til det jo..:)

Der er ingen krav til hvor meget tid admin og moderators bruger her på forummet, og det gælder selvfølgelig også for Wikién.
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4395
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Re: En spille-maskiner.dk wiki?

Indlæglør 12. maj 2012 23:08

ProDoc skrev:Ja det er lige spørgsmålet :) - jeg har søgt lidt rundt på nettet og fandt denne side: http://www.mediawiki.org/wiki/Extension:PHPBB/Users_Integration men jeg ved ikke om det er det rigtige?

Men det lyder som om at man kan benytte de brugerkonti som der allerede er skabt i phpBB databasen, men er lidt i tvivl om det er en "selvstændig wiki"...


Denne er så installeret, også med bruger integrationen som beskrevet.

Prøver at finde lidt mere på nettet omkring hvordan wiki og phpBB kædes automatisk sammen, hvis nogen kender lidt til det, så sig gerne til.

Dette er jo totalt nice.... http://wiki.phpbb.com/Main_Page

Tilbage til Forummet generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 24 gæster